مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)
تاثیر درجه خشونت بازی های رایانه ای بر پاسخ های قلبی- عروقی نوجوانان: با در نظر گرفتن سنخ های شخصیتی
چکیده:هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر خشونت بازی های رایانه ای بر پاسخ های قلبی- عروقی در نوجوانان دختر و پسر بود. به این منظور ۲۰۹ نفر از دانش آموزان پایه اول راهنمایی شامل ۱۰۸ دختر و ۱۰۱ پسر با میانگین سنی ۱۲ سال و ۷ ماه (دامنه سنی (۱۲-۱۵ به روش تصادفی خوشه ای از میان مدارس مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انتخاب شدند و به ۹ گروه تقسیم شدند. از میان این ۹ گروه، ۸ گروه به مدت ۴۰ دقیقه به انواع بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت (در دو سطح همراه با موسیقی متن و بدون موسیقی متن) پرداختند. ده دقیقه قبل از شروع بازی و ۵ دقیقه مانده به پایان بازی، تعداد ضربان قلب در دقیقه و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک آزمودنیهای گروه های بازی و آزمودنیهای گروه گواه (بدون بازی و در حالت استراحت) در وضعیت نشسته اندازه گیری شدند. همچنین کلیه آزمودنیها «سیاهه شخصیت نوجوانان آیزنک» را تکمیل نمودند. تحلیل نتایج با استفاده از ANOVA نشان داد که در اغلب موارد تجربه تنیدگی بازی ها به کاهش برپایی فیزیولوژیکی منجر می شود که موافق با نظریه تخلیه هیجانی است، اما افزایش پاسخ های قلبی- عروقی در برابر تجربه برخی از بازی ها، بیشتر تحت تاثیر رگه های شخصیتی (نورزگرایی، پسیکوزگرایی) و چالش برانگیز بودن بازی است. | |||
کلید واژه: بازی رایانه ای، پاسخ های قلبی- عروقی، سنخ شخصیتی
|