سیر حدیث شناسی

حسن بن عباس بن حریش و کتاب إِنَّا أَنْزَلْنَاه فی لَیلَهِ الْقَدرِ وی: بررسی نمونۀ کتابی عرضه شده بر امام

حمید باقری
استادیار
چکیده:   (۷۰۰ مشاهده)

مسئلۀ اعتبار کتاب إِنَّا أَنْزَلْنَاه  فی لَیلَلإِ الْقَد ر حسن بن عباس بن ح ریش رازی مورد اختلاف محدثان دو مکتب حدیثی قم و بغداد است. محدثان قمی همچون صفار، کلینی و شیخ صدوق اعتبار کتاب را به ویژه در ،« اثبات فضائل ائمه » پذیرفته و احادیث آن را در منابع حدیثی خود با دو کاربست متفاوت نقل کرده اند. در مقابل، بغدادیانْ مؤلف کتاب را ضعیف و کتاب او « اثبات وجود امام » حوزۀ علم امام و را گزارش کرده که   را یکسر نامعتبر دانسته اند. صفار قمی ماجرای عرضۀ این کتاب بر امام جواد احتمالاً تأیید محتوای آن از سوی امام می توانست دلیلی قانع کننده در اعتبار آن به شمار رفته باشد. این نوشتار می کوشد ضمن نگاه تحلیلی به محتوای کتاب، داوری رجالیان بغدادی دربارۀ مؤلف کتاب را بررسی کرده، دلایل احتمالی اختلاف قمیان و بغدادیان دربارۀ اعتبار کتاب را تبیین کرده و درستی ماجرای عرضۀ آن بر امام را در بوتۀ سنجش قرار دهد.

واژه‌های کلیدی: حسن بن عباس بن حریش رازی، کتاب إِنَّا أَنْزَلْنَاه فی لَیلَلإِ الْقَدر، ِ مکتب حدیثی قم، مکتب حدیثی بغداد، عرضه بر امام.
URL: http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-۱-۴۴۱-fa.html

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x