مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

نقدی بر سریال مسافر ری

پس از دستور متوکل برای خراب کردن حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) مأمورین حکومتی در کربلا حاضر می شوند: یکی از زائرینی که از قم به زیارت حضرت آمده بود خطاب به مأمور حکومتی می گوید: این جماعت زوار فرزند پیامبرند! مأمور حکومتی می گوید: مگر پیامبر فرزندی هم داشت؟ دیگر مأمور حکومتی پاسخ می دهد: یکی داشت در طفولیت مرد!…

این بخش شبهه ای را که از دیر باز مخالفان اهل بیت از قبیل حجاج بن یوسف سفّاک معروف مبنی بر عدم انتساب فرزندان حضرت صدیقه طاهره به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) القاء می کردند، در اذهان بیننده تداعی می کنند بدون آنکه به پاسخ آن اشاره شود.

که بهتر بود از زبان یکی از زائران به پاسخهایی که به این قضیه داده شده اشاره می شد مانند انتساب حضرت عیسی از طریق حضرت مریم به یعقوب سلام اللّه علیهم:ط «ومن ذریّته داود وسلیمان وأیّوب ویوسف وموسی وهارون وکذلک نجزی المحسنین * وزکریّا ویحیی وعیسی وإلیاس کلّ من الصالحین. × پاورقی: انعام:۸۵٫

همانطوری که در پاسخ حضرت کاظم (علیه السلام) به هارون آمده: طمَنْ أبو عیسی ؟ فقال : لیس لعیسی أب . فقلت : إنّما ألحقناه بذراری الأنبیاء علیهم السلام من طریق مریم علیها السلام وکذلک ألحقنا بذراری النبی صلی اللّه علیه وآله من قبل أمّنا فاطمه. × پاورقی: الاحتجاج: ۲ / ۱۶۴٫

مأمور حکومتی خطاب به زائران: شما همه از دم مشرکید، و اگر توبه کردید، که هیچ در امانید و اگر توبه نکردید، سر و کارتان با زندان است و… این کلنک و این شما و این هم خانه شرک چند کلنگ بزنید خلاص شوید، شما قمی ها که شیعه امامی هستید تقیه را جایز می دانید.

در این بخش چند اشکال به نظر می رسد:

۱ – موضوع شرک شمردن زیارت و توسل به ائمه (علیهم السلام)، از قرن هفتم و هشتم توسط ابن تیمیه بنیانگذار وهابیت مطرح و قبل از آن سابقه ای نداشت؛ بلکه ائمه اطهار و بزرگان صحابه و تابعین و سیره متشرعه بر زیارت وتوسل بوده و هست، بلکه در کتب فریقین آمده است که که خود رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به زیارت قبور می رفته اند.

۲ – طرح این چنین مسائلی جز خدمت به وهابیت و ایجاد شبهه در اذهان بیننده نیست، بویژه برای کسانی سابقه ذهنی از تبلیغ وهابیت دارند.

۳ – موضوع انتساب تقیه به شیعه امامی نیز یک نوع ترویج از شبهه ای است که از دیر زمان علماء اهل سنت به شیعه نسبت داده اند وحال آنکه تقیّه در قرآن کریم مورد تأیید قرار گرفته و در اسلام موجود بوده و هست.

۴ – از همه مهم تر اینکه این مسائل از طریق رسانه عمومی مطرح می شود بدون آنکه هیچگونه پاسخی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

یکی از زائران: این خانه مقدس است !

مأمور حکومتی : یا مقدس هست یا نیست، اگر مقدس باشد کلاغی، گنجشگی، چیز دیگری می فرستد و با ما که لشگر ابرهه باشیم بجنگد و این شترهای نر را به بلعند، شاید که آسمان غرنبه ای شد و صاعقه ای آمد وهمه ما سنگ شدیم خوب! در این صورت شما فاتحید و روسفید.

اما اگر ما به حق باشیم طرفه العینی خانه شرک می جنبد و با خاک یکسان می شود، آنوقت شما مغلوبید و روسیاه، خود دانید.

یکی از زائران: برای مشتی سنگ و خاک خودمان را هلاک نکنیم.

یکی دیگر از زائران: اگر مثل مختار در میان ما بود می جنگیدیم.

یکی دیگر از زائران: محمد حنفیه که در کربلا نبود!!

مأمور حکومتی: معلوم می شود که شیعیان کیسانی عاقل ترند، شک نکنید، کاری کنید که امامتان کرد، محمد حنفیه برادر حسین بود، اما در کربلا غائب بود، چرا؟ چون می دانست حسین نمی تواند معجزه کند، سپاه مور و ملخ را در هم بشکند.

در این بخش اشکالات متعدد وجود دارد:

۱ – اطلاق خانه شرک به حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) اگر چه از زبان مخالف باشد صحیح نیست اثرات منفی در ذهن بیننده ایجاد می کند.

۲ – همانگونه ای که در اشکالات بخش قبل اشاره رفت موضوع اطلاق شرک به زیارت ائمه (علیهم السلام) از قرن هفتم و هشتم هجری آغاز شده و سابقه تاریخی ندارد.

۳ – قداست اعتقادات شیعه و حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) را متوقف به بلای فوری آسمانی نمودن، کاملا اشتباه و خلاف است و در اذهان بیننده اثر نا مطلوبی می گذارد، به تعبیر حضرت آیت اللّه میلانی پس از مشاهده فیلم: بیننده را نسبت به ارتکاب معاصی متجری می کند و در ذهن او این چنین تداعی می شود، که وقتی تخریب حرم مطهر حضرت سید الشهداء (علیه السلام) که توهین به حضرت است و موجب کفر، عامل گرفتاری نشود پس معلوم نیست که ارتکاب سایر گناهان و معاصی نیز عامل عذاب الهی شود.

۴ – وجمله «اما اگر ما به حق باشیم طرفه العینی خانه شرک می جنبد و با خاک یکسان می شود، آنوقت شما مغلوبید و رو سیاه» و پس از آن تخریب حرم مطهر، موجب تزلزل اعتقادات مذهبی بیننده بویژه طبقه جوان می شود.

۵ – مطلبی که از قول زائر شیعه قمی نقل می کند: «برای مشتی سنگ و خاک خودمان را هلاک نکنیم»، نشانگر عدم اعتقادات صحیح زائر قبر مطهر می باشد و از نظر فنی با اعتقادات کسی که مشقت راه بسیار دور را تحمل کرده سازگاری ندارد؛ بلکه اهانت است به زوّار قبور ائمه اطهار علیهم السلام و بی ارزش جلوه دادن زیارت آنها.

۶ – ازهمه بالاتر، این عبارت با واقعیت تاریخ منافات دارد که شیعیان حاضر بودند به بهای قطع دست و پا و… به زیارت حضرت سید الشهداء مشرف شوند.

۷ – مطرح کردن نام محمد حنفیّه و علت نبودن وی در کربلا، اعتقاد او به عدم صدور معجزه از حضرت سید الشهداء، و… گذشته از اینکه مخالف با واقعیت است و عامل بدبینی بیننده به او می شود، زمینه تزلزل معتقدات مذهبی بیننده را فراهم می سازد و این موضوع را تلقی می کند که اعجاز و عدم آن، نشانه حق و باطل بودن هر چیز است.

عبد العظیم حسنی می گوید: آی کور باطن مطمئن باش، قبر حسین را خراب کنی نه سنگ می شوی و نه با لشگر ابابیل طرفی، قبر حسین کعبه نیست، شمر که صاحب این قبر را سر برید سنگ شد؟

اولاد علی اگر با کمک غیب مبلغ دین جدشان باشند که کاری برای خدا نکرده اند!معجزه بالاتر از عاشورا! وقتی که یک تنه در مقابل سپاه هزار هزار بایستی و سر سوزن نترسی وشک نکنی معجزه کردی!معجزه حسین یعنی همین که خلیفه عباسی با این همه دبدبه و کبکبه اش از خوف قبرش خواب و خیال راحت ندارد.

اولاً: این بخش که از زبان عبد العظیم حسنی بیان می شود، نشان می دهد که نویسنده فیلمنامه اصلاً با معارف اسلامی و نحوه دفاع از معتقدات صحیح مذهب شیعه هیچگونه آشنایی ندارد.

بیننده از خود می پرسد: مگر بنا بود شمر پس از قتل امام حسین (علیه السلام) بلافاصله به سنگ مبدل شود؟ راستی چرا نشد؟ آیا این با حق بودن امام حسین چگونه سازش دارد؟ وقتی گناهی مانند قتل فرزند پیامبر عواقب خطرناکی نداشته باشد، پس سرنوشت دیگر گناهان بزرگ چه می شود، و ده ها سؤال دیگر ؟؟؟

وثانیاً: عبارت: «قبر حسین کعبه نیست» با معارف شیعه و روایات متعددی در ارزش جایگاه والای حرم مقدس حسینی وارد شده، چقدر همخوانی دارد؟

آیا طرح این چنین جملات از زبان سریال، در جامعه امروز که شاهد تبلیغات گسترده وهابیت بر ضد فرهنگ شیعه هستیم به صلاح شیعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی هست؟

آیا عبارت «اولاد علی اگر با کمک غیب، مبلغ دین جدشان باشند که کاری برای خدا نکرده اند» موجب تزلزل اعتقادات بیننده بویژه عوام، نسبت به آنچه که اخبار از مغیبات از ائمّه معصومین (علیهم السلام) شنیده است نمی شود؟

وتکلیف روایات متعددی که نشانگر اخبار از غیب، در راستای هدایت بندگان وارد شده، چه می شود؟

و اصلاً عبارت این چنینی در اینگونه سریالها چقدر بار مثبت دارد؟ و در مقایسه با اثرات منفی آن چقدر مصلحت اندیشی شده است؟

وثالثاً: عبارت: «معجزه بالاتر از عاشورا! وقتی که یک تنه در مقابل سپاه هزار هزار بایستی و سر سوزن نترسی وشک نکنی معجزه کردی»

تحلیلی نا درستی از قیام حسینی است.

و این عبارات چه پیامی از قیام حضرت به بینندگان تلقی می کند؟

و آیا این سؤال برای بیننده پیش نمی آید که یک تنه در برابر هزاران سپاهی ایستادن، چگونه معجزه ای است؟

و بینندگان چه درسی از این چنین تحلیل از فلسفه قیام حضرت می گیرند؟ و راستی اثرات مثبت و منفی این چنین تعابیر لحاظ شده است؟

این بخش از فیلم بهترین موقعیت بود که از زبان عبد العظیم حسنی به قسمتی از فلسفه قیام حضرت سید الشهداء در جهت احیاء شریعت نبوی و جنایات بنو امیه اشاره بشود، و برخی از اثرات ارزنده شهادت حضرت در طول ۸۰ سال گذشه و علت وحشت بنی العباس از توجه مردم به اهل بیت و زیارت حضرت سید الشهداء و انگیزه تخریب حرم مطهر حضرت بیان می شد.

یکی از زشت ترین صحنه فیلم آن قسمتی است که طنابهایی را که یک طرفش به ستون های حرم گلی امام حسین (علیه السلام) ویک طرف دیگر به شتران نر بسته شده، با حرکت شتران، ساختمان حرم فرو می ریزد و با خاک یکسان می شود.

اوّلاً: به تعبیر جناب آقای میلانی خراب کردن حرم امام حسین (علیه السلام) آنهم بعد از کلماتی که از زبان مأمور متوکل: «اما اگر ما به حق باشیم طرفه العینی خانه شرک می جنبد و با خاک یکسان می شود، آنوقت شما مغلوبید و رو سیاه» اثرات بسیار بدی در روحیه بیننده می گذارد و با مقدسات آنان بازی می کند.

وثانیاً: این کار با واقعیت تاریخی منافات دارد و در هیچ مصدری از مصادر شیعه و سنی به تخریب حرم توسط شتر آنهم به این وضع، اشاره نرفته است.

و بنا به نقل مسعودی، دیزج مأمور متوکل عباسی افرادی را برای تخریب حرم مطهر بسیج کرد و به آنان وعده بخشش فراوان داد، ولی هیچیک جرئت نکردند وخود بیلی به دست گرفت و به هدم آثار برجسته قبر اقدام کرد و آنگاه سایر کارگران با وی به همکاری برخواستند. پاورقی: مروج الذهب ج ۲ ص ۴۰۱، مرقد الإمام الحسین (علیه السلام) ص ۱۳۱، کشف الارتیاب ص ۳۰۹، تتمه المنتهی ص ۲۳۹٫

و بنا به نقل مرحوم شیخ بهایی: متوکل عباسی خواست که کسی بزیارت قبر آنحضرت نرود آب را در آنجا سرداد تا قبر آنحضرت را خراب کند آب چون بحوالی قبر رسید بر بالای یکدیگر جمع شده پیش نرفت وحیران واربر دور آن بایستاد. پاورقی: جامع عباسی ص ۱۷۷٫

در رابطه با قضیه بستن آب به قبر مطهر حضر می توان به کتب ذیل مراجعه کرد:پاورقی: الذکری، از شهید اول ص ۲۵۷، مدارک الأحکام ج ۴ ص ۴۷۰، ذخیره المعاد از محقق السبزواری ج ۲ ص ۴۱۳، الحدائق الناضره، ج ۱۱ ص ۴۶۴، جواهر الکلام، ج ۱۴ ص ۳۴۰، مصباح الفقیه حاج آقا رضا همدانی، ج ۲ ق ۲ ص ۷۶۱، مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب، ج ۲ ص ۵۳، ج ۳ ص ۲۲۱، بحار الأنوار ج ۴۵ ص ۴۰۱٫

و بنا به نقل شیخ طوسی از قول عمر بن فرج که می گوید: ط عن عمر بن فرج ، قال: أنفذنی المتوکّل فی تخریب قبر الحسین ( علیه السلام ) فصرت إلی الناحیه ، فأمرت بالبقر فمرّ بها علی القبور ، فمرّت علیها کلّها ، فلمّا بلغت قبر الحسین ( علیه السلام ) لم تمرّ علیه. قال عَمّی عمر بن فرج: فأخذت العصا بیدی ، فما زلت أضربها حتی تکسرت العصا فی یدی ، فو اللّه ما جازت علی قبره ولا تخطته. قال لنا محمد بن جعفر: کان عمر بن فرج شدید الإنحراف عن آل محمد ( صلی الله علیه وآله ) فأنا أبرأ إلی اللّه منه. × پاورقی: الأمالی للطوسی ص ۳۲۵، بحار الأنوار ج ۴۵ ص ۳۹۸٫

و مرحوم بحرانی می نویسد:ط وأمرت بطرح التراب علیه وأطلقت علیه الماء وأمرت بالبقر لتمخره وتحرثه ، فلم تطأه البقر وکانت إذا جاءت إلی الموضع رجعت عنه، فحلفت لغلمانی باللّه وبالایمان المغلّظه ، لئن ذکر أحد هذه لأقتلنّه. × پاورقی: العوالم ، الامام الحسین (ع) ص ۷۲۴٫

و همچنین مرحوم علامه مجلسی و مرحوم بحرانی قضیه تخریب آثار قبر مطهر حضرت از قول بهلول این چنین نقل می کنند: ط وکلّما أجروا علیه الماء غار ، وحار واستدار بقدره العزیر الجبار ، ولم یصل قطره واحده إلی قبر الحسین علیه السلام وکان القبر الشریف إذا جاءه الماء یرتفع أرضه بإذن اللّه تعالی فتعجبّ زید المجنون ممّا شاهده وقال : انظر یا بهلول یریدون لیطفؤا نور اللّه بأفواههم ویأبی اللّه إلّا أن یتم نوره ولو کره المشرکون قال : ولم یزل المتوکّل یأمر بحرث قبر الحسین علیه السلام مدّه عشرین سنه والقبر علی حاله لم یتغیّر ، ولا یعلوه قطره من الماء ، فلمّا نظر الحارث إلی ذلک قال : آمنت باللّه وبمحمد رسول اللّه واللّه لأهربنّ علی وجهی وأهیم فی البراری ولا أحرث قبر الحسین ابن بنت رسول اللّه وإنّ لی مدّه عشرین سنه أنظر آیات اللّه واشاهد براهین آل بیت رسول اللّه ولا أتّعظ ولا أعتبر. ×

ای کاش این داستان در فیلم به تصویر کشیده می شد (البته اگر با روحیه روشنفکر مآبانه نویسنده و کارگردان فیلم سازگاری داشت) که گذشته از آن که با شنیده های توده مردم مطابقت داشت، اثر ارزنده ای در ذهن بیننده می گذاشت.

و ابن شهر آشوب در مناقب می نویسد: ط وروی جماعه من الثقات أنّه لمّا أمر المتوکّل بحرث قبر الحسین وأن یجری الماء علیه من العلقمی أتی زید المجنون وبهلول المجنون إلی کربلا فنظرا إلی القبر وإذا هو معلّق بالقدره فی الهواء . فقال زید : ( )(یریدون لیطفئوا نور اللّه بأفواههم ویأبی اللّه إلّا أن یتمّ نوره ولو کره الکافرون ( ) وذلک إنّ الحراث حرث سبع عشر مرّه والقبر یرجع علی حاله ، فلمّا نظر الحراث إلی ذلک آمن باللّه وحل البقر ، فأخبر المتوکّل فأمر بقتله. × پاورقی: مناقب آل ابی طالب ج ۳ ص ۲۲۱٫

ابو الفرج اصفهانی که خود از دودمان اموی است انگیزه تصمیم متوکل بر نابودی آثار قبر سید الشهدا (علیه السلام) این چنین بیان می کند:ط کان السبب فی کرب قبر الحسین أنّ بعض المغنّیات کانت تبعث بجواریها إلیه قبل الخلافه یغنّین له إذا شرب ، فلمّا ولیها بعث إلی تلک المغنّیه فعرف أنّها غائبه ، وکانت قد زارت قبر الحسین ، وبلغها خبره ، فأسرعت الرجوع ، وبعثت إلیه بجاریه من جواریها کان یألفها ، فقال لها : أین کنتم ؟ قالت : خرجت مولاتی إلی الحج وأخرجتنا معها وکان ذلک فی شعبان ، فقال : إلی أین حججتم فی شعبان ؟ قالت : إلی قبر الحسین فاستطیر غضباً ، وأمر بمولاتها فحبست ، واستصفی أملاکها ، وبعث برجل من أصحابه یقال له : الدیزج ، وکان یهودیّاً فأسلم ، إلی قبر الحسین ، وأمره بکرب قبره ومحوه وإخراب کلّ ما حوله ، فمضی ذلک وخرب ما حوله ، وهدم البناء وکرب ما حوله نحو مائتی جریب ، فلمّا بلغ إلی قبره لم یتقدّم إلیه أحد ، فأحضر قوماً من الیهود فکربوه. وأجری الماء حوله ، ووکل به مسالح بین کل مسلحتین میل ، لا یزوره زائر إلا أخذوه ووجّهوا به إلیه. ×

و از محمد بن الحسین الاشنانی نقل می کند: ط وقد قلع الصندوق الذی کان حوالیه وأحرق ، وأجری الماء علیه فانخسف موضع اللبن وصار کالخندق ، فزرناه وأکببنا علیه فشممنا منه رائحه ما شممت مثلها قطّ کشی من الطیب ، فقلت للعطار الذی کان معی : أیّ رائحه هذه ؟ فقال : لا واللّه ما شممت مثلها کشی من العطر ، فودعناه وجعلنا حول القبر علامات فی عدّه مواضع فلمّا قتل المتوکّل اجتمعنا مع جماعه من الطالبیّین والشیعه حتی صرنا إلی القبر فأخرجنا تلک العلامات وأعدناه إلی ما کان علیه. × پاورقی: مقاتل الطالبیین ص ۳۹۵٫

مرحوم شیخ طوسی در امالی ومرحوم ابن شهر آشوب در مناقب داستان شگفتی در رابطه با تخریب حرم مطهر حضرت سید الشهداء نقل می کنند که اگر به تصویر کشیده شود بهترین اثر را در اذهان بیننده می گذاشت:ط أخبرنا ابن خشیش ، قال : حدّثنا محمد بن عبد اللّه ، قال : حدّثنا سعید بن أحمد بن العراد أبو القاسم الفقیه ، قال : حدّثنی أبو برزه الفضل بن محمد بن عبد الحمید ، قال : دخلت علی إبراهیم الدیزج ، وکنت جاره ، أعوده فی مرضه الذی مات فیه ، فوجدته بحال سوء ، وإذا هو کالمدهوش وعنده الطبیب ، فسألته عن حاله ، وکانت بینی وبینه خلطه وأنس یوجب الثقه بی والإنبساط إلیّ، فکاتمنی حاله ، وأشار لی إلی الطبیب ، فشعر الطبیب بإشارته ، ولم یعرف من حاله ما یصف له من الدواء ما یستعمله ، فقام فخرج وخلا الموضع ، فسألته عن حاله فقال : أخبرک واللّه واستغفر اللّه أنّ المتوکل أمرنی بالخروج إلی نینوی إلی قبر الحسین ( علیه السلام ) ، فأمرنا أن نکربه ونطمس أثر القبر ، فوافیت الناحیه مساء معنا الفعله والروز کاریون معهم المساحی والمرور، فتقدّمت إلی غلمانی وأصحابی أن یأخذوا الفعله بخراب القبر وحرث أرضه ، فطرحت نفسی لمّا نالنی من تعب السفر ونمت ، فذهب بی النوم فإذا ضوضاء شدیده وأصوات عالیه ، وجعل الغلمان ینبّهوننی ، فقمت وأنا ذعر، فقلت للغلمان : ما شأنکم ؟ قالوا : أعجب شأن . قلت : وما ذاک ؟ قالوا : إنّ بموضع القبر قوماً قد حالوا بیننا وبین القبر ، وهم یرموننا مع ذلک بالنشاب ، فقمت معهم لأتبیّن الأمر ، فوجدته کما وصفوا ، وکان ذلک فی أوّل اللیل من لیالی البیض فقلت : إرموهم ، فرموا فعادت سهامنا إلینا ، فما سقط سهم منها إلّا فی صاحبه الذی رمی به فقتله ، فاستوحشت لذلک وجزعت وأخذتنی الحمی والقشعریره ، ورحلت عن القبر لوقتی ووطنت نفسی علی أن یقتلنی المتوکّل لما لم أبلغ فی القبر جمیع ما تقدّم إلیّ به . قال أبو برزه : فقلت له : قد کفیت ما تحذر من المتوکّل ، قد قتل بارحه الأولی وأعان علیه فی قتله المنتصر ؟ فقال لی : قد سمعت بذلک وقد نالنی فی جسمی ما لا ارجو معه البقاء . قال أبو برزه : کان هذا فی أول النهار ، فما أمسی الدیزج حتی مات. × پاورقی: الأمالی ص ۳۲۶ ح ۶۵۴، مناقب آل أبی طالب ج ۳ ص ۲۲۱٫

گفتگوی متوکل با مادر خویش

و پس از ویران کردن آثار قبر مطهر حضرت سید الشهداء (علیه السلام) ، مادر متوکل به وی اعتراض می کند و متوکل خطاب به مادرش می گوید:

اما قبر حسین شده بود مرکز فتنه علیه ما … علوی ها بدعتهای خودشان حساب نیست؟ سر تا پا شرکند، در اذان علیاً ولی اللّه، علی ولی خدا است، بر خاک اولاد علی سجده می کنند، قبر اولاد علی را مثل کعبه می پرستند، وطواف می کنند. بدعت در دین شرک است، چه علوی چه اموی چه عباسی، من خلیفه مکلفم با شرک بجنگم.

اوّلاً: این عبارتها خلاف واقعیت و تحریف تاریخ است چون در عصر متوکل، در اذان شیعیان شهادت ثالثه مطرح نبود.

وثانیاً: اتهام شرک به خاطر توسل و زیارت قبور ائمّه (علیهم السلام) در میان نبود.

وثالثاً: مبارزه متوکل با اهل بیت (علیهم السلام) بخاطر بدعت در دین و شرک نبود.

ورابعاً: مطرح کردن این مسائل بدون آنکه پاسخی به آن داده شود، جز تقویت تهاجم فرهنگی وهابیت بر ضد فرهنگ شیعه چیز دیگری نیست!!

مادر متوکل: مگر یادت نداده اند: بدعت در سه اصل است: توحید، نبوت، معاد، علوی علی را ولی خدا می داند، یا شریک خدا؟

در این بخش باید گفت: ای کاش نویسنده و کارگردان فیلم، به مقدار سر سوزن فکر خود را به کار می انداخت و این عبارت بی ربط و بی معنی و خنده آور و خلاف واقعیت را در مقام دفاع از القاء شبهات ،از زبان مادر متوکل بیان نمی کرد.

و سخیف تر از این عبارتی است که از زبان متوکل بیان می شود:

اولاد علی صاحب کرامتند؟ اتصال به وحی دارند؟ معجزه می کنند؟ اینها بدعت در نبوت نیست.

و ای کاش نویسنده فیلم به کتابهای لغت فارسی در رابطه با معنای بدعت نگاه می کرد، و بعد این عبارت را در فیلمنامه می گنجاند. و بعد مادر متوکل می گوید:

هادی ((علیه السلام)) ادعا کرده معجزه می کند، جرئیل بر او نازل می شود؟

متوکل پاسخ می دهد: خودش نه، اما همه مریدان او به اعجاز او معترفند.

مادر متوکل: جعفر، مریدان و پیروان کاسه داغتر از آشند، بر پایه اعتقاد مریدان نمی توانی امام را متهم کنی

آیا نویسنده و کارگردان فکر نکرده مسأله انکار اعجاز و کرامات ائمّه (علیهم السلام) اگر چه از زبان متوکل و مادر او باشد، چه اثرات مخرّبی در اذهان بیننده بویژه نوجوانان و کودکان می گذارد و اعتقاد آنان را نسبت به کرامات و معجزاتی که از ائمّه (علیهم السلام) شنیده اند، متزلزل می کند؟!!

و آیا این فکر را به آنان تلقین نمی کند که تمام این معجزات و کرامات ساخته و پرداخته مریدانی است که کاسه داغ تر از آش هستند و واقعیت ندارد؟

نظر حضرت آیت اللّه سبحانی پیرامون سریال

«مسافر ری»

این مطالب که در فیلم آمده القاء شبهه است و نباید در فیلم بیاید وقابل جبران نیست چون شبهه در دل بچه های دبستانی ودبیرستانی می رود ولی جواب را نمی فهمند و شبهه می ماند.

و این تعبیر که اگر شما حق باشید کلاغی و گنجشگی از آسمان بیاید و ما را هلاک کند، این حرف عوامانه است که هر کجا حق بود بلا بیاید پس در جنگ احد که پیامبر شکست خورد و از آسمان بلا نیامد او حق نبود.

و سنت خدا این نیست که ظالم را به هنگام ظلم گرفتار کند، بلکه خداوند مهلت می دهد.

جلوی پخش این فیلم را باید بگیرند و شب سه شنبه آینده پخش نکنند بلکه این فیلم را بسوزانند، زیرا مطالبی در این فیلم آمده که اصلاً قابل جبران نیست.

این کلمات شرک و بدعت را خیلی از مردم نشنیده اند و تا ما بیاییم این شبهه را از دل آنها بیرون کنیم بسیار سخت است.

و باید این فیلم را بسوزانند تا کپی برداری هم نشود و پس از این نیز به این افراد اجازه ساختن چنین فیلمهایی ندهند.

اصلاً این … نباید متصدی این فیلمهای مذهبی باشند، اینها نمی توانند فیلمهای سکسی درست کنند، روی آورده اند به فیلمهای مذهبی و خراب می کنند، اینها سوء نیّت ندارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

چرا کلمه بدعت و شرک به کار می برند، بگویند اینها فتنه و فساد می کنند و علیه حکومت قیام می کنند.

نظریه حضرت آیت اللّه میلانی

اوّلا: در این فیلم شبهاتی القاء شد وبدون جواب مانده.

وثانیاً: نسبتهای ناروایی به ائمّه اطهار و مکتب امامی داده شده و تهمتهایی زده شده.

وثالثا: به بخشی از عقائد شیعه و احکام شرعیّه تمسخر شده.

این فیلم خطرناک است وبه عقائد عمومی ضرر می رساند … علماء بزرگ ما به همه این قضایا متعرض شده اند، و بیان کرده اند، ولی عموم مردم نمی دانند وذکر اینها در فیلم بدون جواب ونقد جائز نیست و حتی اگر احتمال دهیم فقط یک نفر در اثر این فیلم گمراه شود برای تحریم آن کافی است. مگر آنکه به نحوی اصلاح شود، خلاصه: پخش این فیلم در وضع موجود قطعاً جائز نیست

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x