مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

اسلام آوردن غازان خان، تاثیر و پیامدهای آن بر سایر ادیان و مذاهب موجود در ایران

چکیده:غازان خان پسر بزرگ ارغون در سحرگاه جمعه ۲۹ ربیع الاخر سال ۶۷۰ ﻫ..ق در قصبه آبسکون در «سلطان دوین» در مازندران به دنیا آمد. غازان پس از مرگ ارغون و قتل گیخاتو و بایدو، در سال ۶۹۴ ﻫ..ق به کمک امیر نوروز-سردار مسلمان شده خود-بر تخت سلطنت جلوس کرد.
جلوس غازان بر تخت سلطنت همراه بود با تاسی او از مذهب حنفی و قدرت گرفتن این مذهب و باطل شمردن تمام ادیان الهی موجود در کشور و خراب کردن قربانگاهها، محرابها و تعطیل مراسم عشا ربانی و دعا و ثنای سایر مذاهب.
هدف نویسنده مقاله در این مختصر اطلاعات داده شده بررسی تاثیر و پیامد اسلام آوردن غازان و دلایل تساهل و یا سخت گیری او در موارد خاص بر سایر ادیان الهی و مذاهب و فرق موجود در ایران است که سعی شده حتی الامکان از منابع اصلی برداشت گردد.
کلید واژه: مغولان، ایلخانان، غازان خان، تسنن، تشیع، ادیان الهی، فرق و مذاهب

نویسندگان:  یوسف جمالی محمدکریم*

 http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/25413871208.pdf

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x