مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

مؤلفه های مدیریت اقتصادی امام علی(ع) با تاکید بر نهج البلاغه

نویسنده : مهدی مردانی
مریم شجاعی حقیقی

چکیده :

یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی در جامعه اسلامی، بهره گیری از مدیریت شایسته و کارآمد است. این مدیریت
در نظام اقتصاد اسلامی مبتنی بر مبانی و مؤلفه هایی است که سیره و سخن امیرمومنان(علیه السلام)یکی از بهترین منابع
شناسایی و استخراج آنهاست. بررسی دقیق و جامع نهج البلاغه نشان می دهد که سه حوزه اقتصادی تولید، توزیع
و مصرف، در کنار دو اصل مدیریتی برنامه ریزی و نظارت، مؤلفه های مدیریت اقتصاد علوی را تشکیل
می دهد. نتایج به دست آمده از این تحقیق ـ که با رویکرد اکتشافی ـ تحلیلی انجام گرفته است ـ بیانگر آن است
که اصلی ترین برنامه امام علی(علیه السلام)در بخش تولید ثروت: تامین منابع مالی از طریق دریافت خراج و زکات، در
بخش توزیع درآمد: تقسیم مساوی بیت المال و در بخش مصرف: توجه به عمران و آبادانی است. داشتن برنامه
ای مشخص در مدیریت منابع اقتصادی و نیز توجه ویژه به مقوله نظارت از دیگر ویژگی های مدیریتی امام
علی(علیه السلام)در حوزه اقتصاد بوده است.

کلیدواژگان : مدیریت علوی، اقتصاد علوی، آموزه های نهج البالغه، تحلیل روایی.
http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51007a3629.pdf
برچسب ها
نمایش بیشتر

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x
بستن