مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

گفتگو با دکترعلی نام‌آور رئیس دانشکده علمی تحقیقاتی طب سنتی و مکمل کشور ارمنستان

نویسنده : گفتگو با رئیس دانشکده علمی – تحقیقاتی طب سنتی و مکمل کشور ارمنستان

 این گونه حملات را اینجانب شخصا تجربه کرده‌ام که قبلا در ساعات مشخصی از شبانه روز …

فرادرمانی دارای یک سری نتایج مثبت سطحی و زودگذر غیر قابل انکار است …

قویا معتقد می­‌باشم که پیامدهای عدم مقابله صحیح با این فرقه در آینده بسیار بسیار نزدیک …

متاسفانه تا به حال با فرادرمانی برخورد بایسته از سوی هیچ ارگان، موسسه علمی، دینی، سیاسی صورت نگرفته است که دلایل آن برای اینجانب نیز مبهم است.

 

■  حضرتعالی موسس و رئیس دانشکده علمی تحقیقاتی طب سنتی و مکمل کشور ارمنستان هستید؛ اگر ممکن است تعریف روشن وگویایی از طب مکمل بیان کنید؟ مشخصا چه شیوه­‌هایی در چارچوب طب مکمل قرار می‌­گیرند؟

  ■ طب مکمل شامل برخی روش­‌ها می­‌گردد که در چهارچوب طب سنتی قرار گرفته و جزیی از آن محسوب می‌شود. برای مثال طب سنتی چینی، طب سنتی هندی، طب سنتی کره­ای، طب سنتی ایرانی، طب سنتی ارمنی و نظایر آنها که در تمامی اقوام و ملل دارای پیشنه غنی تاریخی وجود دارند. طب مکمل همان‌طور که از نامش پیدا است به تنهایی کامل و کافی نبوده بلکه در کنار طب سنتی و یا طب کلاسیک غربی کاربرد تکمیلی (مکمل) پیدا می­‌کند همانطور که شیر خشک در کنار شیر مادر جنبه غذای مکمل برای نوزاد دارد. از روش‌های طب مکمل می­‌توان موارد ذیل را نام برد: طب سوزنی که دارای ۱۲ روش مختلف است، همیوپاتی که به نوبه خود محل سوال و بحث است، طب آیورودا، یوگا و امثال آنها. برخی از این روش‌ها نیز جنبه انرژیتیک دارند نظیر ریکی که خود دارای زیرشاخه‌های بسیار متعددی است، روش خوزه سیلوا، سنگ­‌ درمانی، روش‌­های مدیتیشن تبتی، هندی، ژاپنی،…. آنچه به ناصحیح و ناعادلانه “فرادرمانی” (کاملترین روشی درمانی که فراتر از همه روش ها است) و سایمنتولوژی نام گرفته­‌اند و عملا هر دو یک روش می­‌باشند نیز عملا جزو همین روش‌­های انرژتیک می­‌باشند.

■  با توجه به اینکه طرفداران ومروجان فرادرمانی ادعا می­‌کنند که در برخی از مراکز طب مکمل در دنیا روی فرادرمانی کار می­‌شود، اولا: تعریف فرادرمانی از دیدگاه شما چیست ومشخصه­‌های آن کدام است وثانیا: آیا ارتباط میان فرادرمانی وطب مکمل وجود دارد، ثالثا: آیا در کشور ارمنستان و مشخصا در دپارتمان طب مکمل، چنین تحقیقاتی انجام می­‌شود؟

  ■ پیش از اینکه فرادرمانی را از دیدگاه طب بررسی کنیم لازم است تعریفی از خود “طب” داشته باشیم. طب یک دانش کاربردی است که بر پایه مجموعه‌ه­ای از سایر علوم: شیمی، فیزیک، ریاضی، آناتومی، بیولوژی، فیزیولوژی… استوار بوده و هدف آن فراهم کردن ۱) امکان تشخیص بیماری توسط پزشک، ۲) انتخاب روش درمان، ۳) ارائه راهکارهای جلوگیری از بیمار شدن و یا جلوگیری از بازگشت بیماری می‌باشد نظیر واکسیناسیون، رژیم‌های غذایی صحیح، روش زندگی سالم …. حال با دقت به لینک ذیل (http://www.youtube.com/watch?v=OM7yLGXext0) که معرفی فرادرمانی توسط شخص محمدعلی طاهری است مشاهده می­‌نماییم که فرادرمانی با علم در تضاد است و دیدگاه علمی حتی باعث خنثی شدن آن است. از سوی دیگر تناقض بزرگ دیگر در گفته­‌های وی این است که فرادرمانی که شعور و رحمت الهی است به سادگی با داشتن دیدگاه علمی بی اثر و خنثی می­‌گردد. یعنی ایشان تلویحا رحمت الهی را نیز در تضاد و تقابل با علم محسوب می­نماید. اما فرادرمانی از دید اینجانب که خود نیز از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط خانم دکتر پیرزاده که برای شرکت در یک سمینار پزشکی به ارمنستان آمدند با فرادرمانی آشنا شدم و بعد خود نیز به عنوان یک محقق، فرادرمانگر شدم به شکل بسیار ساده اینگونه است “فرادرمانی یک کپی ناقص و خطرناک از چندین روش انرژیتیک دیگر نظیر ریکی، خوزه سیلوا، یوگا، بیولوکیشن و نظایر آنها است و مانند آنها بصورت تفویضی این توانایی از فردی به فرد دیگر منتقل شده و اصطلاحا همسویی صورت می گیرد و نیازی به هیچگونه آموزشی ندارد مانند وقتی که یک سوزن معمولی را به یک مغناطیس مالیده و آنرا نیز به مغناطیس تبدیل می‌کنیم”. در اثبات اینکه فرادرمانی یک جریان ساده انرژی است نظیر ریکی، شایان ذکر است که دانشگاهما در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در کشور ارمنستان کنفرانس‌های تخصصی بین المللی برگزار نمود که بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از ایران نیز داشت و ما در بخش عملی این کنفرانس­ها با استفاده از دستگاه بیوسکوپ و نیز روش بیولوکیشن نشان دادیم که جریان فرادرمانی با دستگاه قابل ثبت بوده و یک جریان انرژی قابل هدایت و تقریبا قابل کنترل فیزیکی می‌باشد و اخیرا نیز طی آزمایشاتی که با قفس­های فاراده از جنس آلومینیوم، سرب و روی انجام دادیم مشخص گردید که فرادرمانی توان عبور از قفس­های فاراده را ندارد که این خود نشان دهنده این است که “رحمت الهی نبوده” بلکه یک جریان ساده انرژی است که فرادرمانگر با کمک دست خود و یا سایر تکنیک­‌ها آنرا هدایت و کنترل می‌­نماید و همچنین جنسیت، سن، توان جمسی و فیزیکی فرادرمانگر در شدت و ضعف این جریان موثر می­باشند. برای مثال یک مرد سی ساله ورزشکار دارای تشعشع انرژی قوی­تری از یک پیرزن ۶۰ ساله نحیف می­باشد. از سوی دیگر فاکتور “لزوم وجود فرادرمانگر” خود یک دلیل دیگر در اثبات آن است که فرادرمانی یک پدیده فیزیکی و مادی است که نیاز به کسی به نام فرادرمانگر دارد که آنرا فرابخواند تا جاری گشته و پس از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه دستور به قطع آن دهد. حال با توجه به توضیحات شخص محمدعلی طاهری و اعتقاد راسخ پیروان فرقه عرفان کیهانی حلقه بر اینکه فرادرمانی فاقد توجیه و توصیف علمی است بدیهی است که نمی­توان آنرا علم محسوب کرد و نام طب مکمل بر آن نهاد. با این وجود دانشگاهی در ارمنستان به نام ” Medicine lTraditiona of University ” (دانشگاه پزشکی سنتی) که دارای تشابه اسمی با دانشکده ما می­باشد از سال ۲۰۱۰ میلادی به پایگاه این فرقه در خارج از ایران تبدیل شده که البته صرفا به دلیل سود اقتصادی سرشار با این فرقه همکاری می­‌نماید و اخیرا در تهران نیز یک دفتر نمایندگی ایجاد کرده­اند که خرید و فروش سرتیفیکیت­های دوه­های فرادرمانی تسهیل گردد. اما در حال حاضر در کل دنیا تنها موسسه‌­ای که از جنبه علمی فرادرمانی را مورد بررسی قرارداده دانشکده ما یعنی دانشکده علمی ­تحقیقاتی طب سنتی و مکمل کشور ارمنستان می‌­باشد؛ زیرا این فرقه به جز شعر و ضرب المثل فاقد هرگونه مطلب علمی است که به یک دانشگاه یا موسسه علمی ارائه دهد تا آنرا بپذیرند و بخواهند با آن همکاری کنند.
■  آیا فرادرمانی وتشعشع دفاعی مطرح شد از سوی عرفان حلقه، از لحاظ علمی قابل توجیه است؟

  ■ یکی دیگر از تناقضات موجود در خود آموزه‌های فرقه عرفان کیهانی حلقه در همین اصطلاحات و واژه‌­هایی است که بکار می­برند. برای مثال “تشعشع دفاعی”. اگرچه این فرقه، متعصبانه “انرژی” بودن فرادرمانی را رد می‌­نماید ولی خود واژه تشعشع حاکی از این است که در این پدیده یک سری اشعه (انرژی) وجود دارند که به دو گروه “دفاعی” و “تهاجمی” تقسیم می شوند. تشعشعات دفاعی مانند سپر برای دفاع در مقابل هر عاملی استفاده می‌­شود که در تقابل با این فرقه باشد و تشعشعات تهاجمی که “رسما” از آنها نام برده نمی‌­شود برای حمله به “عوامل مقابل” بکار می­روند. این نکته را دو نفر از روسای فعلی این فرقه که یکی از آنها در حال حاضر در ارمنستان نیست برای اینجانب کاملا شرح دادند که “برای مثال آقای ایکس فردی است که به شدت با ما مخالف است و از سوی دیگر دارای وجهه و نفوذ در یک سری اشخاص مهم می­‌باشد. با فرستادن این تشعشات برای وی، آقای ایکس بعد از چند روز باز گشته و کاملا از موضع دیگری با ما سخن گفته است”. یا فرضا برای مقاصد ایذایی از این تشعشات استفاده می‌نمایند. این گونه حملات را اینجانب شخصا تجربه کرده‌ام که قبلا در ساعات مشخصی از شبانه روز موجب بروز سرد درد، وزوز گوش، افت فشار خون…. می گشت که بزودی راه کار خوبی برای خنثی­ سازی آن پیدا کردم بدین شکل که بلافاصله با شروع حملات با تکرار ذکر “اعوذ بالله من الشیطان رجیم، بسم الله الرحمن الرحیم” خود را در معرض این تشعشعات تجسم می­‌نمودم که با دست آنها را پراکنده می­‌نمایم و بعد از چند ثانیه حملات خاموش می­‌گردد. بکارگیری این فن و حصول نتیجه مثبت از آن، خود دلیل روشنی بر آن است که این تشعشعات و فرادرمانی رحمت الهی نبوده و منشایی غیر الهی دارند که با ذکر نام خداوند و پناه بردن به وی از شر شیطان قطع می‌­گردند. حال با توجه به برخی نکات ذکر شده تا به اینجا می‌­توان صریحا نتیجه‌­گیری نمود که فرادرمانی یک پدیده فیزیکی ساده و قابل بررسی علمی و ابزاری و آزمایشگاهی و از نوع الکترومغناطیسی است با دامنه ارتعاش بین ۸ الی ۱۳ هرتز که موجب آسیب رسانی در درجه اول به سیستم اعصاب مرکزی محیطی و سپس به ارگان‌های داخلی نظیر کبد، طحال، کلیه‌ها، سیستم عروق… می‌گردد. بررسی این پدیده از جنبه فیزیکی در حیطه کاری دانشمندان فیزیک بوده و آنچه در بالا ذکر گردید به عنوان سرنخی مفید برای آنها کافی است.
■  کسانی که در جلسات فرادرمانی عرفان حلقه شرکت می­‌کنند، گاهی با پاره­‌ای از اختلالات روان شناختی در زندگی مواجه می‌­شوند، آیا از این اختلالات اطلاع دارید و به نظر شما علت آن چیست؟

  ■ همانطور که گفته شد فرادرمانی طبق نتایج بررسی­های ما تشعشعات الکترو­مغناطیسی است و شاید محققان فیزیک بتوانند بزودی وجود سایر فاکتورهای انرژی را نیز در آن بیابند. اما تا همین حد فعلا برای دنیای پزشکی کافی است که تشعشعات الکترو­مغناطیسی در فرکانس­‌های مشخصی جزو مخرب‌­ترین و مضر­ترین پدیده­‌های جهان هستی محسوب می­شوند و که ساده‌­ترین آنها تشعشعات تلفن موبایل و مونیتور کامپیوتر­ها است و قوی ترین آنها سلاح‌­های ارتعاشی است که در برخی کشورها در حال آزمایشات نهایی است و ما نیز بررسی­‌های بسیار جالبی در این زمینه انجام داده­‌ایم که دست آورده‌ای جالبی حاصل نموده­‌اند. این گونه ارتعاشات موجب بروز عوارض خاصی در هدف می­‌گردند که حسب شدت و طول مدت قرار گرفتن در معرض آنها، متفاوت بوده و از سرگیجه و سردرد و وزوز گوش شروع شده سپس به اختلالات خواب، بی خوابی، ضعف حافظه، عدم تشخیص موقعیت زمانی و مکانی، توهمات شنیداری و دیداری، ……. اختلال کار کبد، کیسه صفرا، طحال، کلیه‌­ها شده و حتی به نوبه خود می­‌توانند موجب بروز موتاسیون در ژن‌­ها و تولد نوزادان دارای معلولیت جسمی یا ذهنی شوند که البته باید در نسل بعدی منتظر چنین عواقبی بود. جالب این است که این تشعشعات حتی دارای توان اعتیاد­زایی می‌­باشند بدین صورت که فرد بعد از مدتی به آنها معتاد شده و بدون دریافت آنها دچار عوارضی مشابه عدم دریافت نیکوتین یا مواد مخدر و اصطلاحا نوعی خماری می­‌گردد. از دید طب سنتی ایرانی، عوارض مذکور ناشی از غلبه سودا بوده با روش‌­های اصلاح رژیم غذایی ضد سودا، ورزش مناسب و برخی داروهای گیاهی و عطرهای طبیعی نظیر عطر گل محمدی و در صورت لزوم داروهای شیمیای قابل اصلاح و درمان است.
■  تاثیرات مثبتی از به کاربردن فرادرمانی در درمان بیماری‌­ها و یا کاهش آن از سوی مبلغان این جریان، گزارش می­‌شود؛ اگر فرض را برصحت این گزارش‌­ها بگذاریم، به نظر شما چگونه می‌­توان آن را توجیه کرد؟ آیا نمی توان آن را به تلقین و القاء فکر نسبت داد؟

  ■ به عنوان یک محقق که فرادرمانی را هم بر روی خود و هم برروی ده­‌ها بیمار داوطلب آزمایش نموده­‌ام می­‌توانم بگویم که فرادرمانی دارای یک سری نتایج مثبت سطحی و زودگذر غیر قابل انکار است و عمدتا در کاهش سریع ولی بسیار کوتاه مدت فشار خون بالا، درد استخوان­‌ها و نیز ایجاد نوعی احساس سبکی و نشاط موفق است. اما بعد از چند روز موجب تشدید همان عوارض اولیه و نیز بروز عوارض جانبی می‌گردد که ذکر گردید. لذا صرفا اینکه فرادرمانی دارای نتایج مثبتی نیز می­‌باشد استفاده از آن را توجیه نمی‌­نماید زیرا عوارض آن بیشتر و قوی­‌تر و عمیق و دیرپا هستند ضمن اینکه اعتیاد­زا است. همه می‌­دانیم که قطره نوالژین که یکی از قوی­ترین مسکن­‌های روزگار خود بود و هنوز در ایران بسیاری از مردم آن را بخاطر دارند به دلیل اینکه بعد از حدود ۳۰ سال سرطان­زا بودن آن مشخص شد، در دنیا ممنوع گشت لذا نباید به فرادرمانی که یک پدیده مشکوک است – و تا به حال نیز عوارض جانبی بسیاری از آن دیده شده و هنوز رسما و به روش علمی جز در دانشگاه ما در هیچ کجای دنیا مورد بررسی قرار نگرفته است- اجازه عمل و استفاده داده شود. آنچه در بُعد تلقین مطرح است نیز کاملا قابل توجه می­‌باشد زیرا تلقین اصولا یک فاکتور مهم در دنیای پزشکی اعم از کلاسیک و سنتی می­‌باشد. وقتی که بیمار نزدیک پزشک اخمو و خشن برود بدیهی است که از نسخه وی نتیجه مطلوب را دریافت نخواهد کرد ولو اینکه وی پزشک بسیار دانشمندی بوده باشد و برعکس وقتی پزشک، فردی خوش اخلاق و باحوصله و متبسم باشد حتی اگر خیلی هم حاذق نباشد، بیمار با دریافت روحیه خوش، از نسخه وی نتیجه مثبت دریافت خواهد نمود. در پزشکی پدیده­ای وجود دارد به نام “اثر پلاسبو” که با دادن یک “داروی کاذب” به بیمار، مثلا آب و گفتن اینکه این یک داروی بسیار مفید و قوی و منحصر به فرد است و باید به فلان مقدار و در فلان ساعات با دقت کامل مصرف شود، بیمار با تلقین این نکات مثبت درمان می­گردد. فرادرمانی نیز اینگونه است. با توجه به اینکه ملت شریف ایران دارای فرهنگی خدا دوست و خدا پناه می­‌باشند، گفتن مطالبی نظیر “لطف الهی، شعور الهی، هوشمندی الهی، …” یک وجه مثبت و گرایش در دل افراد تلقین می‌نماید که تاثیر پذیری کاذب آنها از فرادرمانی را تقویت می‌نماید. اثبات این مطلب با یک آزمایش ساده و عدم تاثیر­پذیری یک یا چند داوطلب بی‌­اعتقاد و بی­‌اعتماد به فرادرمانی قابل اجرا است. نکته دیگر این است که طبق گفته خود محمدعلی طاهری، فرادرمانی در ۳۰ درصد موارد بی­‌نتیجه است، از سوی دیگر مشاهدات ما نشان داده که در خوش بینانه­‌ترین آمار دست کم در۵۰ درصد از ۷۰ درصدی که درمان شدند بیماری بازگشت می­‌کند و در دست کم ۹۰ درصد آنها نیز عوارض جانبی بروز می­‌نمایند. حال خود با یک محاسبه سرانگشتی متوجه خواهید شد که برای مثبت بودن فرادرمانی چه آماری باید ذکر شود!!!
■  جریان عرفان کیهانی ادعا می­‌کنند که در میان صاحب­‌نظران ، تنها کسانی که با باندهای قاچاق دارو و خدمات پزشکی مرتبط هستند، با ایده فرادرمانی مبارزه می­‌کنند. به نظر شما این امر تا چه حد صحت دارد، و اساسا آیا موضع گیری مشخص و روشنی در مراکز مهم درمانی دنیا در قبال فرادرمانی وجود دارد؟

  ■ متاسفانه تا به حال با فرادرمانی برخورد بایسته از سوی هیچ ارگان، موسسه علمی، دینی، سیاسی صورت نگرفته است که دلایل آن برای اینجانب نیز مبهم است ولی یکی از این دلایل این است که مسئولین امور دینی، علمی، پزشکی، سیاسی …. به دلیل عدم آگاهی از ماهیت و عوارض و پیامدهای این پدیده در حوزه اختیاری و فعالیت خود، آن را جدی تلقی ننموده­‌اند و تصور نموده­‌اند ملعبه­‌ای است در دست یک سری افراد “بی غم و مشکل” که خود را با آن سرگرم می‌­نمایند. و اگرچه برخوردهایی نیز با این فرقه و رهبر آن شده ولی صرفا تعزیری و سطحی است. روزی بود که برای مظلوم‌­نمایی ادعا می­‌کردند که شرکت­‌های دارویی با در خطر دیدن منافع خود با آنها مخالفت می‌­کنند ولی امروز چنین ندایی از آنها شنیده نمی­‌شود به دو دلیل اولا عملا خیل بزرگی از افراد آسیب دیده از فرادرمانی راهی مطب­‌های پزشکان مختلف می‌­شوند که برای درمان این آسیب‌­ها نیاز به دارو دارند لذا در واقع می‌­توان گفت این فرقه برای شرکت­‌های دارویی مشتری فراهم کرده است. ثانیا هدف اصلی این فرقه یا دقیق‌­تر بگویم روسای این فرقه رسیدن به خدا و درمان بدون دارو نیست بلکه فراتر از حوزه عرفان و طب است که شواهد مشخصی نیز دارد. از سوی دیگر این فرقه با توجه به بنیان علم­‌گریزی که دارد و از کلیه علوم موجود در دنیای امروز تنها “آمار” را به رسمیت می­‌شناسد و دائما با انتشار آمارهای ساختگی قصد “علم نمایی” دارد سعی می­‌نامید خود را یک نهضت علمی و خداجو معرفی کند که حقوق آنرا پایمال کرده‌اند. اما جالب­‌ترین نکته این است که گفته می­‌شود محمدعلی طاهری که در حال سپری کردن محکومیت تعزیری خود می‌باشد دچار انواع و اقسام بیماری­‌ها است در حالیکه وی بنیانگزار “فرادرمانی” یعنی برترین روش درمانی است!! ولی واقعیت این است که وی بیش از ۱۰ سال است که برای خود و عزیزان و نزدیکانش از فرادرمانی استفاده نمی­‌کند زیرا بهتر از هرکسی به عوارض خطرناک آن آگاه است.
■  خاستگاه وانگیزه‌­های فردی واجتماعی گرایش به این نحله‌­های شبه عرفانی چیست؟ (به خصوص که اکثر افراد جذب شده، بدون دلیل و چون چرا ادعاهای مطرح شده را می­‌پذیرید) و در آینده چه خطراتی متوجه جامعه ما خواهد شد؟

  ■ با توجه به آشنایی مستقیمی که اینجانب با شخص محمدعلی طاهری و برخی افراد که در زمان فعلی روسای این فرقه می‌­باشند و گفته­‌های آنها در پشت درهای بسته به اینجانب، قویا معتقد می‌­باشم که پیامدهای عدم مقابله صحیح با این فرقه در آینده بسیار بسیار نزدیک ابتدا درحوزه حکومتی و سیاسی، سپس در حوزه شریعت و دین و اخلاق و در ادامه در حوزه سلامت روانی و جسمانی جامعه ایران مشاهده خواهد شد. با توجه به اینکه بیش از ۹۹ درصد افرادی که به این فرقه گرایش دارند از اقشار ساده و خوش قلبی هستند که فاقد تحصیلات متناسب برای درک صحت و سقم آموزه­‌های این فرقه می‌باشند، لذا اطلاع ­رسانی و آگاه­‌سازی جامعه کاری بسیار مهم و در عین حال دشوار است. صرف اینکه کسی مهندس راه و ساختمان یا کامپیوتر باشد برای قضاوت در مورد مفید یا مضر بودن فرادرمانی یا الهی و غیرالهی بودن آن کافی نیست، بلکه این امری است در صلاحیت پزشکان و روحانیون. لذا می­‌بایست کمیته­‌ای رسمی و دولتی از یک عده روحانی، فیزیکدان و پزشک علاقمند و دلسوز تشکیل شده و طی یک سری برنامه­‌های تلویزیونی، تاکید می­‌نمایم برنامه‌­های تلویزیونی در کانال­‌های اصلی و در ساعات اولیه شب که مردم دارای حوصله و وقت کافی هستند از نظرات کارشناسی این افراد برای مقابله با فرادرمانی و عرفان آن که از کیهان وارد شده استفاده گردد. یکی از ویژگی­‌های مهم و خطرناک این فرقه تاکید بر تسلیم کامل به آموزه­‌های آن است که در صورت تخلف از این تسلیم کامل، فرد دچار پس­رفت عرفانی شده و “توانایی‌های مثبت” خود را از دست می­‌دهد. با توجه به اینکه این “توانایی­‌های مثبت” برای بخش عظیمی از اعضای این فرقه بسیار گرانبها بوده و نمی­‌خواهند خود را از آنها محروم نمایند لذا کلیه مطالب را بی چون و چرا می­‌پذیرند. از سوی دیگر این یک حیله بسیار حساب شده از سوی رهبر فرقه است زیرا اگر قرار باشد افراد دچار ” چون و چرا” شده و پرسش مطرح کنند با توجه به فقدان هرگونه فاکتور و محتوای علمی در این فرقه، رهبر آن چاره­ای جز سکوت و رسیدن به بن­بست و در نتیجه شکست نخواهد داشت. اینجانب شخصا با بیش از ۵۰۰ نفر از مسترهای این فرقه آشنا بوده و بحث‌های دوستانه داشتم که آغاز نشده ختم می­‌شدند، زیرا در پاسخ به گفته­‌های اینجانب متعصبانه می­‌گفتند ” استاد طاهری چنین گفته، پس قطعا چنین است و جز این نیست”

یکی دیگر از فریب­‌های بزرگ فرقه عرفان کیهانی حلقه “ویروس­‌ها یا موجودات غیر ارگانیک” نام دارد که به جن، پری، دیو، ملک،… گفته می­‌شود. واژه ارگانیک در دو معنا قابل بررسی است: معنی اول آن “عضوی” است. طبق آموزه­‌های کلیه ادیان الهی و حتی غیر الهی موجودات مذکور دارای تولد و مرگ؛ تولید مثل، تغذیه، حرکت و سایر فاکتورهای حیاتی هستند. بدیهی است موجودی که فاقد ارگان حرکتی یا گوارشی یا تناسلی باشد نمی­‌تواند واجد فاکتورهای حیاتی ذکر شده باشد. لذا از این بُعد انتخاب واژه غیر ارگانیک برای این موجودات غلط است. معنای دیگر ارگانیک در علم شیمی است “هر ماده حاوی کربن و هیدروژن” با توجه به اینکه طبق آموزه‌های ادیان مختلف موجودات مذکور از جنس آتش آفریده شده­‌اند و بدیهی است که آتش حاوی کربن و هیدروژن می­‌باشد لذا این موجودات “آلی” یعنی ارگانیک می­‌باشند. بنابراین انتخاب واژه غیرارگانیک برای این موجودات از هر دو جنبه حاکی از کم دانشی کسی است که این واژه را انتخاب کرده است و نیز حاکی از قصد روشن عوام­‌فریبی وی می­‌باشد. مگر اینکه آقای محمدعلی طاهری این موجودات را کالبدشکافی و آزمایش نموده باشد.

مطالب مرتبط

گفتگو با عضو جدا شده از فرقه عرفان حلقه
گفتگو با دکترعلی نام‌آور رئیس دانشکده علمی تحقیقاتی طب سنتی و مکمل کشور ارمنستان
گفتگو با حجت الاسلام محمود رضا قاسمی
گفتگو با رضا اللهیاری عضو سابق فرقه عرفان حلقه و از فعالان فعلی انجمن نجات از حلقه
گفتگو با حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x