نگاه فقه الحدیثی به روایات «نواقص العقول
چکیده :
برخی روایات اسلامی، زنان را نواقص العقول توصیف کردهاند، این روایات با برداشتها و برخوردهای
متعددی مواجه شده است، وموجب برانگیختن جدالی درعرصههای علمی شدهاند؛ و نوشته های
متعددی، در قالب های مختلف پیرامون این موضوع نوشته شده است. در مجموع سه برخورد با این
روایات میبینیم؛ برخی منکر صدور آنها شدهاند، عدهای با پذیرش آن، قائل به کاستی عقل زنان شده و
گروهی نیز آنها را پذیرفتند و راه تأویل را انتخاب کردند.
الزم به یاد آوری است که این نصوص در مهمترین منابع حدیثی فریقین آمده است، به همین دلیل الزم
دانستیم آنها را از جوانب متعددی مورد بررسی قرار دهیم، و به این نتیجه رسیدیم که صدور این روایات
انکار ناپذیر است، و متن آن نیز قابل اعتماد است، لذا چارهای جز بررسی داللت آن نداریم.
پس از بررسی معانی »عقل« در لغت و حدیث، و با کمک قرینههای به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم
که مقصود از عقل در این روایات، دیه است، و مراد جدی از این دسته از روایات، نکوهش غلبه زنان بر
مردان است.
برخی روایات اسالمی، زنان را نواقص العقول توصیف کردهاند، این روایات با برداشتها و برخوردهای
متعددی مواجه شده است، وموجب برانگیختن جدالی درعرصههای علمی شدهاند؛ و نوشته های
متعددی، در قالب های مختلف پیرامون این موضوع نوشته شده است. در مجموع سه برخورد با این
روایات میبینیم؛ برخی منکر صدور آنها شدهاند، عدهای با پذیرش آن، قائل به کاستی عقل زنان شده و
گروهی نیز آنها را پذیرفتند و راه تأویل را انتخاب کردند.
الزم به یاد آوری است که این نصوص در مهمترین منابع حدیثی فریقین آمده است، به همین دلیل الزم
دانستیم آنها را از جوانب متعددی مورد بررسی قرار دهیم، و به این نتیجه رسیدیم که صدور این روایات
انکار ناپذیر است، و متن آن نیز قابل اعتماد است، لذا چارهای جز بررسی داللت آن نداریم.
پس از بررسی معانی »عقل« در لغت و حدیث، و با کمک قرینههای به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم
که مقصود از عقل در این روایات، دیه است، و مراد جدی از این دسته از روایات، نکوهش غلبه زنان بر
مردان است.
نویسنده : حیدر مسجدی
http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51006a3628.pdf