بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور
بررسی کارنامه معرفتی الهیات آزادی بخش نیم قرن پس از ظهور
چکیده
«الاهیات آزادی بخش»، در آغاز عمدتاً پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متألهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، به ویژه با بخش «خروج» بنی اسرائیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخه «عمل ـ تفکر ـ عمل» تأکید می کرد.
شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الهیات آزادی بخش رو به نابودی است. ولی نسل دوم رهبران نهضت، با توجه به معرفت شناسی سیال و انتقادیِ نسل اول، گستره بررسی های خود را پیرامون موضوعات جهانی سازی و نظام سرمایه داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسئله اخلاق زیست محیطی و… تعمیق بخشیدند.
این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الهیات آزادی بخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک آزادی بخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند.
کلیدواژه ها: مسیحیت، آیین کاتولیک، الهیات آزادی بخش، شورای واتیکانی دوم.
http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/247
ضمیمه | اندازه |
---|---|
۵٫pdf | ۳۵۵٫۷ کیلو بایت |
معرفت ادیان ،سال ششم، شماره چهارم، پیاپی ۲۴، پاییز ۱۳۹۴
مجتبی نماینده نیاسر / دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان ـ دانشگاه ادیان و مذاهب Mojtaba.nemayandeh1366@gmail.com
حسین حیدری / استادیار گروه ادیان دانشگاه کاشان Golestan1387@gmail.com
دریافت: ۸/۴/۱۳۹۴ ـ پذیرش: ۱۵/۹/۱۳۹۴