سیر قرآن و عهدین

بررسی تطبیقی قصه حضرت یوسف در قرآن کریم و تورات(۲۰ص)

مصدر همه ادیان توحیدی واحد است: این ریشه شباهت و همسانی بسیاری از مطالب طرح‌شده در کتاب‌های ادیان به شمار می‌رود. در زمینه نقل داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن و تورات، با اینکه مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند، اما در بیان قصه، تفاوت‌های ماهوی و دقیقی نیز با هم دارند. از این‌رو، این پژوهش با بررسی همه‌جانبه نقاط اختلاف آن دو را ارائه و نکته‌های ابهام در تورات را به روشنی هویدا نموده است.
در این مقاله، با مطالعه دقیق متن این دو کتاب آسمانی برای سنجش تطبیقی قصه حضرت یوسف با روش تحلیل محتوایی متون، برای اثبات حقانیت بیان زیبا و دلنشین قرآن کریم از کتاب‌های تفسیر فریقین استفاده گردیده است تا از تفسیر به رأی خودداری گردد. شاهکار قرآن کریم در بیان قصه اثبات صداقت، پاکی و تسلط بر نفس حضرت یوسف(ع) است که این نوع نگاه از تورات به دست نمی‌آید.
کلیدواژه‌ها: قصه یوسف، تورات و یوسف، یوسف در قرآن، احسن القصص، یعقوب در تورات، یعقوب در قرآن.

سهراب مروتی / سارا ساکی

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید: اندازه : ۴۰۰ کیلوبایت

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

دکمه بازگشت به بالا