سیر مسیحیت

الاهیات لیبرال؛ تلاشی در جهت بازسازی ایمان مسیحی در پرتو دانش مدرن

ضمیمه اندازه
۴٫pdf ۴۴۵٫۰۷ کیلو بایت

معرفت ادیان ،سال سوم، شماره دوم، بهار ۱۳۹۱، ص ۶۵ ـ ۸۴

سیدعلی حسنی*

چکیده
الاهیات لیبرال یکی از مهم‌ترین مکاتب الاهیاتی است که در قرن نوزده میلادی در مسیحیت پروتستان ظهور کرده است. این مکتب الاهیاتی به علت ویژگی‌ها و دستاوردهای خاص خود، تأثیرات بسیار گسترده‌ای در الاهیات مسیحی در مغرب‌زمین در قرون اخیر داشته است. بر این اساس، واکاوی ریشه‌های شکل‌گیری این مکتب، ما را در فهم بهتر و عمیق‌تر تحولات دینی و الاهیات مسیحی کمک می‌کند.
این پژوهش، به روش توصیفی‌ـ تحلیلی، به مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این مکتب، یعنی دانش مدرن می‌پردازد و با بیان عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری آن، ویژگی‌ها و تأثیرات روشنگری بر الاهیات مسیحی، به ریشه‌های الاهیات لیبرال می‌پردازد. یافته پژوهش حکایت از این دارد که الاهیات لیبرال، پاسخی به دانش مدرن، همراه با دست برداشتن از برخی از آموزه‌ها از جانب کلیسای پروتستان بود.
کلیدواژه‌ها: کلیسای پروتستان، الاهیات مسیحی، الاهیات لیبرال، عصر روشنگری، خردگرایی، دانش مدرن.

http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/105

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x