مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

بررسی تعداد صحابی دارای روایت، در منابع اهل سنت

بررسی تعداد صحابی دارای روایت، در منابع اهل سنت
 

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه:

تعریف «علم رجال»: 

سه کتاب مهم رجالی اهل سنت: 

طرح و تبیین بحث، با بیان سه مقدمه!

 مقدمه اول: تعداد صحابی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)!

مقدمه دوّم: تعداد صحابی ذکر شده در کتب رجالی!

 مقدمه سوّم: تعداد صحابی دارای روایت!

 

نتیجه سه مقدمه فوق: 

تهمتی به نام «ارتداد صحابه» 

طرح مسئله «ارتداد صحابه» در منابع معتبر اهل سنت! 

تعداد روایت های نقل شده از هر کدام از صحابه! 

الف) کثیر الروایت ها: 

۱- «ابوهریره»: ۵۳۷۴ روایت! 

۲-  «عبدالله بن عمر»: ۲۶۳۰ روایت! 

۳-  «انس بن مالک»: ۲۲۸۶ روایت! 

۴- «عایشه»: ۲۲۱۰ روایت! 

ب) صحابه ای که بین ۱۰۰۰ تا  ۲۰۰۰ روایت دارند: 

۱- «عبدالله بن عباس»: ۱۶۶۰ روایت 

۲- «جابربن عبدالله» ۱۵۴۰ روایت 

۳- «ابوسعید خدری» ۱۱۷۰ روایت 

ج) صحابه ای که زیر ۱۰۰۰ روایت دارند: 

۱- «عبدالله بن مسعود»: ۸۴۸ روایت 

۲- «عبدالله بن عمروعاص»: ۷۰۰ روایت 

۳- «امیرالمؤمنین»(سلام الله علیه): ۵۳۷ روایت

 

 

مقدمه: 

یکی از واژه های پرچالش میان شیعه و سنی، واژه «صحابه» است. واژه ای که خواستگاه بسیاری از مباحث و مناظرات بین علمای اسلام بوده است.

صحابه پیامبر، به خصوص امیرالمؤمنین(سلام الله علیه)، به لحاظ اینکه ناقل و حامل روایات شریف نبوی بودند و انتقال دهنده شریعت نجات بخش اسلام و همچنین سنت نورانی نبی مکرم(صلی الله علیه و آله) بودند، در میان پیروان اهل بیت و اهل سنت از جایگاه ویژه های برخوردار بوده و هستند.

در این میان، یکی از مسائلی که در مورد صحابه نبی مکرم اسلام مطرح است، این است که چه مقدار از صحابه حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، ناقل روایات شریف نبوی بودند!؟ به تعبیر دیگر، از میان انبوه صحابه پیامبر اسلام، چه تعدادی از ایشان، دارای روایت بوده و روایاتشان اکنون در منابع اهل سنت ذکر شده است!؟

این مقاله در صدد آن است تا آماری از تعداد صحابی دارای روایت در منابع اهل سنت را بررسی نموده و مطالبی را پیرامون آن بیان دارد.

تعریف «علم رجال»: 

برای «علم رجال»، تعاریف مختلفی ذکر شده است. واضح ترین تعریف در مورد علم رجال این است که گفته اند:

«علم الرجال علم یبحث فیه عن أحوال الرواه من حیث اتصافهم بشرائط قبول أخبارهم و عدمه»

علم رجال علمى است که درباره ویژگى‏ هاى راویان حدیث و صفات و شرایطى که موجب پذیرش یا عدم پذیرش احادیث آنها مى‏ شود بحث مى‏ کند.

کلیات فی علم الرجال، الشیخ جعفر السبحانی، ص۱۱

به عبارت دیگر علم رجال علمى است که حالات و اوصاف راویان حدیث را از آن جهت که در جواز و عدم جواز پذیرش خبر آنان مؤثر است مورد بررسى قرار  مى‏ دهد.

سه کتاب مهم رجالی اهل سنت: 

در ابتداء، باید توجه داشت  که اهل سنت سه کتاب مهم در مبحث «رجال» دارند، که شهرت فراوانی دارند:

۱- «الإستیعاب فی معرفه الأصحاب» تألیف آقای «ابن عبدالبر» متوفی ۴۶۸ قمری.

۲- «اسد الغابه فی معرفه الصحابه» تألیف آقای «ابن اثیر جزری» متوفی ۶۲۰ قمری.

۳- «الإصابه فی تمییز الصحابه» تألیف آقای «ابن حجر عسقلانی» متوفی ۸۵۲ قمری.

این سه نفر هستند که اسامی صحابه را آورده اند. و این سه کتاب، کتب رجالی مشهور اهل سنت است.

طرح و تبیین بحث، با بیان سه مقدمه!

برای آنکه آمار تعداد صحابی دارای روایت در منابع اهل سنت به درستی مشخص شود، لازم است که این مسئله را در ضمن سه مقدمه بیان کنیم:

مقدمه اول: تعداد صحابی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)!

آقای «سیوطی» در مورد تعداد صحابی نبی مکرم، از «ابوزرعه» نقل می کند:

«قُبض رَسُول الله (صلى الله علیه وسلم) عن مئه ألف و أربعه عشر ألفًا من الصَّحابه مِمَّن روى عنه و سمع منه»

رسول خدا رحلت فرمود در حالی که صد و چهارده هزار نفر از صحابه از آن حضرت روایت شنیده و نقل کرده‌اند

تدریب الراوی، ج ۲، ص ۲۲۰؛ دار النشر: مکتبه الریاض الحدیثه – الریاض، تحقیق: عبد الوهاب عبد اللطیف

«ابن کثیر دمشقی» معتقد است که تعداد صحابه، به ۱۲۰هزار نفر هم می رسید:

« فَنُقِلَ عَنْ أَبِی زُرْعَهَ أَنَّهُ قَالَ: یَبْلُغُونَ مِائَهَ أَلْفٍ وَ عِشْرِینَ أَلْفًا »

از ابوزرعه نقل شده است که گفته: تعداد صحابه به صد و بیست هزار نفر می رسید.

البدایه و النهایه ج ۸ ص ۳۶۰؛ تحقیق: عبد الله بن عبد المحسن الترکی الناشر: دار هجر للطباعه والنشر والتوزیع والإعلان، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۸ هـ – ۱۹۹۷م

بنابراین، آمار صحابه، بین ۱۱۴هزار تا ۱۲۰هزار نفر بوده است.

مقدمه دوّم: تعداد صحابی ذکر شده در کتب رجالی!

از ۱۲۰هزار نفر صحابی که در زمان پیغمبر بودند، حداکثر اسم ۱۰هزار نفر، در کتاب های رجالی اهل سنت ذکر شده است. یعنی ۱۱۰ هزار صحابی پیغمبر، نه اسمی از آنها در کتب رجالی آمده، و نه وصفی از آنها ذکر شده است.

آقای «ابن حجر» که از شخصیت های برجسته رجالی اهل سنت است، و قبل از اینکه فقیه باشد، یک شخصیت رجالی است؛ می گوید:

«قد وقع لی بالتّتبّع کثیر من الأسماء فجمعت کتاباً کبیراً فی ذلک میزت فیه الصحابه من غیرهم

من برای جمع آوری اسامی صحابه، تلاش زیادی کردم. و کتاب بزرگی در این زمینه تألیف کردم. و صحابه را از غیر صحابه جدا کردم.

الإصابه فی تمییز الصحابه، ج۱، ص۲؛ دار النشر: دار الجیل – بیروت – ۱۴۱۲ – ۱۹۹۲، الطبعه: الأولى، تحقیق: علی محمد البجاوی

«ابن حجر» در زمینه ضبط اسامی صحابه، حتی تعدادی از اشخاصی که در گهواره بودند و در آن حال، پیغمبر از دنیا رفته؛ آنها را هم جزء صحابه آورده است. حتی تعدادی از افراد، که در رحم مادر بودند، آنها را هم جزء صحابه آورده است.

شما کتاب «الإصابه» را نگاه کنید، یعنی «ما من رطب و لایابس»، الّا اینکه آقای «ابن حجر» آنها را جزء صحابه آورده است. ایشان بعد از این همه تلاش، برای جمع آوری اسامی صحابه، به این نکته اعتراف کرده و می گوید:

«و مع ذلک فلم یحصل لنا من ذلک جمیعا الوقوف على العشر من أسامی الصحابه»

من با همه تلاشی که کردم، از این همه صحابه که در زمان پیغمبر بودند، فقط به یک دهم اسامی آنها دست پیدا کردم.

الإصابه فی تمییز الصحابه، ج۱، ص۲؛ دار النشر: دار الجیل – بیروت – ۱۴۱۲ – ۱۹۹۲، الطبعه: الأولى، تحقیق: علی محمد البجاوی

این دیگر اعتراف خود آقای «ابن حجر» است. یعنی طبق گفته «ابن حجر» ۹۰ درصد اسامی «صحابه» در کتابها نیامده است!

مقدمه سوّم: تعداد صحابی دارای روایت!

«ابن کثیر» می گوید:

« وَالَّذِی رَوَى عَنْهُمُ الْإِمَامُ أَحْمَدُ، مَعَ کَثْرَهِ رِوَایَتِهِ وَ اطِّلَاعِهِ وَ اتِّسَاعِ رِحْلَتِهِ وَ إِمَامَتِهِ، مِنَ الصَّحَابَهِ تِسْعُمِائَهٍ وَ سَبْعَهٌ وَ ثَمَانُونَ نَفْسًا»

تعداد صحابه ای که احمد حنبل از آنها روایت نقل کرده است؛ علی رغم اینکه احمد روایات زیادی را نقل کرده و در این زمینه اطلاع زیاد و تلاش فراوانی داشته، و امام حدیث بوده است؛ فقط از ۹۸۷ صحابی، روایت نقل کرده است.

البدایه والنهایه ج۸ ص ۳۶۰؛ تحقیق: عبد الله بن عبد المحسن الترکی الناشر: دار هجر للطباعه والنشر والتوزیع والإعلان، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۸ هـ – ۱۹۹۷م

یعنی از ۱۲۰ هزار نفر صحابی پیامبر، فقط اسامی۱۰هزار نفر از آنها، در کتب رجالی آمده است. در حقیقت ۹۰% صحابه، اسمشان در کتابهای رجالی نیامده است، و از این ده هزار نفر صحابه، که اسمشان بیان شده، فقط از ۹۸۷ نفرشان، حدیث داریم.  یعنی در حقیقت ما فقط از ۱% صحابه روایت داریم!!

نتیجه سه مقدمه فوق:

در مقدمه اول گفتیم که ما ۱۲۰ هزار صحابی داریم. در مقدمه دوم گفتیم که از این صد و بیست هزار صحابی، کمتر از ۱۰ هزار صحابی، اسمشان مشخص، و در کتابهای رجالی آمده است. و در مقدمه سوم گفتیم که از این ده هزار صحابی شناخته شده، فقط از ۹۸۷ نفر از صحابه روایت داریم.

یعنی در حقیقت ما فقط از ۱% صحابه پیامبراکرم، روایت داریم. لذا این آقایان که مسئله «صحابه» را چماقی کرده اند بر سر شیعه، باید به این مسئله توجه کنند که ۹۹% صحابه نه اسمی دارند و نه روایتی نقل کرده اند. و این وضعیت صحابه است!

«ابن حزم آندلسی» یک کتابی دارد به نام «اسماء الصحابه و ما لکل واحد منهم من العدد»  ایشان در این کتاب، اسامی صحابه را آورده، و آمار روایت هر کدام را نیز آورده است. ایشان با تمام تلاشی که کرده، و تمام کسانی را که روایت داشته اند را آورده، مجموعاً شده ۹۹۹ نفر راوی؛ که در کتب روایی، روایت دارند.

تهمتی به نام «ارتداد صحابه»

بسیاری از علمای اهل سنت به مذهب «شیعه» هجمه می کنند و می گویند شما «صحابه» را تکفیر می کنید، و معتقد هستید که بعد از پیغمبر، تمام صحابه مرتد شدند مگر سه نفر یا چهار نفر!! و از این طریق می خواهید «شریعت» را از بین ببرید! زیرا شریعت از طریق صحابه به ما رسیده است. اگر صحابه زیر سؤال رفت، شریعت نیز، زیر سؤال می رود!

این تهمت به شیعه در حالی صورت می گیرد که ما روایت داریم از امام صادق(سلام الله علیه) که فرموده است دوازده هزار نفر صحابه، مورد تأیید شیعه هستند!

مرحوم شیخ صدوق از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است که حضرت فرمودند:

« کَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفاً ثَمَانِیَهُ آلَافٍ مِنَ الْمَدِینَهِ وَ أَلْفَانِ مِنْ مَکَّهَ وَ أَلْفَانِ‏ مِنَ‏ الطُّلَقَاءِ وَ لَمْ یُرَ فِیهِمْ قَدَرِیٌّ وَ لَا مُرْجِئٌ وَ لَا حَرُورِیٌّ وَ لَا مُعْتَزِلِیٌّ وَ لَا صَاحِبُ رَأْیٍ کَانُوا یَبْکُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهَار»

دوازده هزار نفر صحابی پیامبر بودند. هشت هزار نفر از مدینه، دو هزار نفر از مکه، و دو هزار نفر از آزادشده ها. در میان این اصحاب، گرایشی به فرقه قدریه و مرجئه و حروریه و معتزله دیده نمی شود. و نیز ایشان تفسیر به رأی نمی کردند. بلکه مدام شب و روز به درگاه الهی گریه و تضرع داشتند.

الخصال، ج‏۲، ص۶۴۰، ح ۱۵، تحقیق: علی اکبر غفاری، ناشر: جامعه مدرسین قم، ۱۳۶۲ش

مرحوم میرزای نوری نیز، همین روایت را با سند صحیح از امام صادق(سلام الله علیه) نقل کرده است.

خاتمه المستدرک، ج ۱، ص ۲۱۲

ما قطعاً از بسیاری از صحابه که در صدر اسلام در کنار پیامبر(صلی الله علیه و آله) جانفشانی کردند و به شهادت رسیدند، توقع و انتظار شفاعت داریم. این عقیده ما شیعیان است. لذا آیا این بی انصافی نیست که به شیعه تهمت بزنند و بگویند که شیعه معتقد است که «صحابه» مرتد شدند غیر از سه نفر یا چهار نفر!

طرح مسئله «ارتداد صحابه» در منابع معتبر اهل سنت!

البته این بحث «ارتداد» در منابع اهل سنت، با الفاظ بسیار تندی مطرح شده است. مثلاً از «عایشه» نقل شده است که گفته است:

«لمَّا قُبِض رسولُ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ارْتَدَّت الْعَرَبُ قَاطِبهً»

وقتی پیغمبر از دنیا رفت، تمام مردم عرب مرتد شدند!

النهایه فی غریب الحدیث ابن اثیر، ج ۴، باب القاف مع الطاء، ص ۷۹؛ دار النشر: المکتبه العلمیه – بیروت – ۱۳۹۹هـ – ۱۹۷۹م، تحقیق: طاهر أحمد الزاوى – محمود محمد الطناحی؛

البدایه و النهایه ابن کثیر، ج ۶ ص ۳۰۴؛ دارالنشر: مکتبه المعارف – بیروت؛

المطالب العالیه، ابن حجر عسقلانی، ج۱۵، ص ۷۲۷، ح ۳۸۸۰؛ دار النشر: دار العاصمه/ دار الغیث – السعودیه – ۱۴۱۹هـ ، الطبعه: الأولى، تحقیق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزیز الشتری؛

تاریخ مدینه دمشق، ج ۳۰ ص ۳۱۴؛ دار النشر: دار الفکر – بیروت – ۱۹۹۵، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامه العمری

و یا «حدیث حوض» که «صحیح بخاری» نقل می کند:

«عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: بَیْنَا أَنَا قَائِمٌ إِذَا زُمْرَهٌ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِی وَ بَیْنِهِمْ، فَقَالَ: هَلُمَّ، فَقُلْتُ: أَیْنَ؟ قَالَ: إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ، قُلْتُ: وَ مَا شَأْنُهُمْ؟ قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَکَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى. ثُمَّ إِذَا زُمْرَهٌ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِی وَ بَیْنِهِمْ، فَقَالَ: هَلُمَّ، قُلْتُ أَیْنَ؟ قَالَ: إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ، قُلْتُ: مَا شَأْنُهُمْ؟ قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَکَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى، فَلاَ أُرَاهُ یَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلَّا مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِ»

ابو هریره از پیغمبر نقل می کند که فرمود: در حالی که من در آنجا ایستاده‌ام گروهی از اصحاب مرا می‌آورند، تا من آنها را می‌شناسم مردی از میان من و آنها خارج می‌شود و ندا می‌دهد: بشتابید! من فریاد می‌زنم کجا؟ می‌گوید: به خدا سوگند به سوی آتش دوزخ! می‌گویم: مگر آنها چه کار کردند؟ می‌گوید: آنها بعد از تو به گذشته پست و جاهلی خود عقب گرد نمودند سپس گروهی از صحابه را می‌آورند، تا من آنها را می‌شناسم مردی از میان من و آنها خارج می‌شود و ندا می‌دهد: بشتابید! من فریاد می‌زنم کجا؟ می‌گوید: به خدا سوگند به سوی آتش دوزخ! می‌گویم: مگر آنها چه کار کردند؟ می‌گوید: آنها بعد از تو به گذشته پست و جاهلی خود عقب گرد نمودند. از این‌رو نمی‌بینم آنها را مگر این که همه را وارد دوزخ می‌سازند و کسی از آنها نجات نمی‌یابد مگر تعداد بسیار کمی از آنها.

صحیح بخاری، ج۵، ص ۲۴۰۷، کتاب الرقاق، باب فی الحوض، ح ۶۲۱۵؛ دار النشر: دار ابن کثیر الیمامه – بیروت – ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷، الطبعه: الثالثه، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا

 تعداد روایت های نقل شده از هر کدام از صحابه!

همانگونه که گفتیم، از ۱۲۰ هزار صحابه پیغمبر، فقط ۱۰هزار نفر اسمشان در کتابها آمده است. و از این ده هزار نفر، کمتر از هزار نفر از صحابه روایت نقل کرده اند. نکته مهم و اساسی اینجاست که بدانیم این صحابه، هر کدام چند روایت دارند:

الف) کثیر الروایت ها:

در میان صحابه ای که روایت نقل کرده اند، برخی صحابه هستند که صاحب روایات فراوانی می باشند. لذا معروف هستند به «کثیرالروایت» که عبارتند از:

۱- «ابوهریره»: ۵۳۷۴ روایت!

در کتابهای حدیثی اهل سنت، از «ابوهریره»، تعداد ۵۳۷۴ روایت نقل شده است. این در حالی است که مجموع روایات «صحاح ستّه» اهل سنت، یعنی «صحیح بخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن نسائی»، «سنن ترمزی»، «سنن ابی داود»، و «سنن ابن ماجه» – که البته برخی ها به جای سنن ابن ماجه، «موطا مالک» را ذکر می کنند – مجموع روایات صحاح سته، بعد از حذف مکررات،۹۸۰۰ روایت می شود!

آقای «ابن اثیر» کتابی دارد به نام «جامع الأصول». ایشان آمده روایات «صحاح سته» را بررسی کرده، مکررات را حذف کرده، و باقی روایات را در یک کتاب آورده است. یعنی همان کاری که مرحوم «فیض کاشانی» در «وافی» کرده است. یعنی آمده روایات مکرر «کتب اربعه» را حذف کرده. و آن چه مانده را در کتاب وافی آورده است. مثلاً روایتی که در کتاب «کافی» چند بار بوده، در «تهذیب» هم بوده، در «من لایحضره الفقیه» هم آمده بوده، ایشان آمده این مکررات را حذف کرده و آن روایت را فقط یک بار آورده است.

آقای «ابن اثیر» مجموع روایاتی را که بعد از حذف مکررات صحاح سته، در کتاب «جامع الأصول» آورده، کمتر از ۱۰٫۰۰۰ روایت شده است.

از کل روایات کتب روائی اهل سنت، ۵۳۷۴ روایت، فقط از «ابوهریره» است! یعنی ۵۰% روایات اهل سنت، از کیسه «ابوهریره» است!

۲- «عبدالله بن عمر»: ۲۶۳۰ روایت!

از جناب «عبدالله بن عمر»، فرزند خلیفه دوم، «عمر بن خطاب»، حدود ۲۶۳۰ روایت، در جوامع روائی اهل سنت نقل شده است.

۳- «انس بن مالک»: ۲۲۸۶ روایت!

از جناب «انس بن مالک» که خادم پیغمبر اکرم بود، حدود ۲۲۸۶ روایت در کتابهای حدیثی و… اهل سنت نقل شده است.

۴- «عایشه»: ۲۲۱۰ روایت!

از جناب «عایشه»، همسر  نبی مکرم، بالغ بر ۲۲۱۰ روایت نقل شده است.

 ب) صحابه ای که بین ۱۰۰۰ تا  ۲۰۰۰ روایت دارند:

۱- «عبدالله بن عباس»: ۱۶۶۰ روایت 

۲- «جابربن عبدالله» ۱۵۴۰ روایت 

 ۳- «ابوسعید خدری» ۱۱۷۰ روایت

 

ج) صحابه ای که زیر ۱۰۰۰ روایت دارند: 

۱- «عبدالله بن مسعود»: ۸۴۸ روایت 

۲- «عبدالله بن عمروعاص»: ۷۰۰ روایت 

۳- «امیرالمؤمنین»(سلام الله علیه): ۵۳۷ روایت

خیلی عجیب است که کل روایات «امیرالمؤمنین» در صحاح ستّه اهل سنت، ۱۰% روایات «ابوهریره» است. ابوهریره ۵۳۷۰ روایت دارد و امیرالمؤمنین ۵۳۷ روایت!

جالب است بدانید که «ابوهریره» سال ششم هجری مسلمان شده است. یعنی بعد از فتح خیبر و حدود ۱۸ماه با پیغمبر بوده است. بعد از آن رفت «بحرین» و بعد از رحلت پیغمبر آمد «مدینه». مجموعاً هجده ماه با پیغمبر بود و  روایاتش ۵۳۷۰ روایت شده است؛ ولی امیرالمؤمنین که از اول طفولیت تا آخرین لحظه با پیغمبر و ملازم با پیغمبر بوده است، در تمام سفرها و حضرها با پیغمبر بوده، به غیر از غزوه «تبوک»؛ کل روایات امیرالمؤمنین شده ۵۳۷ روایت! آیا این عجیب نیست!؟ آیا این تعصب نیست!؟

«محمود أبوریه» در کتاب « شیخ المضیره ابوهریره » در این زمینه به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید:

«و لو کان علی رضی الله عنه قد حفظ کل یوم عن النبی حدیثاً واحداً، لبلغ ما کان یجب أن یرویه، اکثر من ۱۲الف حدیث. هذا اذا روی حدیثاً واحداً فی کل یوم. فما بالک لو کان قد روی کل ما سمعه و لایستطیع أحد أن یماری فیه»

اگر علی در هر روز فقط یک روایت از پیغمبر حفظ بود، تعداد روایاتی که باید نقل می کرد بیش از ۱۲۰۰۰ روایت بود. این تنها در صورتی است که علی در هر روز فقط یک روایت نقل کند. حال اگر می خواست تمام آنچه که از پیغمبر شنیده را نقل کند، چه می شد.

شیخ المضیره ابوهریره، ص ۱۲۸؛ دارالمعارف مصر، الطبعه الثالثه

د) صحابه ای که دو روایت دارند:

در میان حدود هزار صحابه ناقل روایت، تعداد ۲۱۱ صحابه، فقط دو روایت نقل کرده اند!

ه) صحابه ای که یک روایت دارند:

جالب است که از هزار صحابه ای که روایت نقل کرده اند، تعداد ۴۴۵ صحابه، فقط یک روایت دارند. یعنی از این نزدیک ۱۰۰۰صحابی که روایت دارند؛ حدود ۵۰۰ صحابه، تک روایتی هستند. یعنی در طول عمرشان، فقط یک روایت از پیغمبر نقل کرده اند!

 

والسلام علی من اتبع الهدی

واحد تدوین مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x
بستن