ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایشهای عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایشهای عرفانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب در دانشجویان بوده است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۰ـ۱۳۹۱ در دانشگاههای اصفهان، صنعتی و پیام نور استان اصفهان هستند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. حجم نمونه متشکل از ۲۰۰ نفر شامل ۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر بوده است. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه: سنجش هوش معنوی، آزمون خود ساخته بررسی آگاهی و گرایش دانشجویان در مورد عرفانهای کاذب و عرفان حقیقی و نوع مطالعات دانشجویان مربوط به عرفان استفاده شده است. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t و r نشان داد که بین نمره هوش معنوی و گرایش به عرفان حقیقی و همچنین بین هوش معنوی و آگاهی از عرفان، همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. میزان گرایش دانشجویان به عرفان حقیقی بیشتر از عرفانهای کاذب است. هرچه میزان سن شرکتکنندگان افزایش یافته، گرایش آنان به عرفان حقیقی بیشتر و در مقابل گرایش آنان به عرفانهای کاذب کاسته شده است.بین میزان آگاهی و گرایش دانشجویان دختر و پسر نسبت به عرفان حقیقی (اسلامی) تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان شناخت کتابهای عرفان حقیقی و عرفان کاذب در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختر است. بنابر نتایج بدست آمده از این تحقیق کمک به دانشجویان برای بالابردن هوش معنوی موجب کاهش گرایش آنان به عرفانهای کاذب خواهد بود.
زهره لطیفی ؛ عظیمه عبداللهی ؛ حمیدرضا صادقی و نسیم استکی آزاد
واژگان کلیدی: هوش معنوی، عرفان، دانشجویان، عرفان، معنویت.