سیر شیعه شناسی

دیدگاه علمای اهل سنت درباره محمد بن عبدالوهاب و پیروانش + تصاویر

دیدگاه علمای اهل سنت درباره محمد بن عبدالوهاب و پیروانش + تصاویر
 

 

فهرست

دیدگاه علمای اهل سنت درباره محمد بن عبدالوهاب و پیروانش

با ظهور دعوت محمد بن عبدالوهاب که بر خلاف عقاید مسلمانان بود، مخالفین این دعوت در بین اقشار مختلف جامعه به پاخواسته و کار محمد بن عبدالوهاب را بدعتی دانستند که در درون اسلام به وجود آمده است که باید آن را هرچه سریعتر از ریشه سوزاند تا اسلام و دین مردم از آسیب جدی نگاه داشته شوند. مهمترین گروهی که افکار ، عقاید و کردار محمد بن عبدالوهاب را در جامعه اسلامی به نقد کشیده و با او به مخالفت برخواستند، علماء بودند. از آنجا که علماء نقش اساسی در حفظ دین و عقاید مسلمانان را به عهده دارند، از افکار انحرافی و فعالیتهای گمراه کنند محمدبن عبدالوهاب غفلت نکرده و تا می توانستند از طرق مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی برعلیه او قیام کردند.

در این مقاله سعی شده است تا دیدگاه های علمای اهل سنت درباره محمد بن عبدالوهاب و پیروان او یعنی وهابیت ذکر شود، تا مشخص شود که وهابیت در بین اهل سنت هیچ جایگاهی نداشته و ندارند و عقاید آنها بر خلافت عقاید اهل سنت می باشد.

ابتداء اقوال علمای اهل سنت را به صورت خلاصه ذکر کرده و در ادامه تفصیل اقوال را به همراه عکس کتابها نقل می کنیم:

۱٫ زینی دحلان: همچنانکه مشایخ محمد بن عبدالوهاب گفته اند او گمراه می شود و فتنه وهابیان بزرگترین فتنه در اسلام بود.

۲٫ سلیمان بن عبدالوهاب: محمد بن عبد الوهاب تمام مسمانان را کافر می دانست و او دارای عقاید فاسدی بود.

۳٫ شیخ محمد بن عبدالله بن فیروز حنبلی: در ایجاد نطفه محمد بن عبدالوهاب شیطان شریک بود.

۴٫ شیخ انورشاه کشمیری حنفی: محمد بن عبدالوهاب مردی کودن و بی سواد بود.

۵٫ علاّمه ابن عابدین حنفی: پیروان محمد بن عبد الوهاب خوارج زمان ما هستند.

۶٫خلیل احمد سهارنپوری حنفی: محمد بن عبدالوهاب و پیروانش از خوارجند.

۷٫ نعیم الدین مراد آبادی : محمد ابن عبدالوهاب از عوامل گمراهی مردم در شرق و غرب عالم و از خوارج ملحد بود.

۸٫ شیخ الازهر دکتر احمد طیب: ســلفی ها خوارج زمان هستند.

۹٫مولوی عبدالرحمان سربازی: وهابیت خوارجی هستند که فقط خود را مسلمان دانسته و دیگران را مسلمان نمی دانند.

۱۰٫ شیح احمد بن محمد بن صدیق الغماری: شیطان نجدی(محمد بن عبدالوهاب) مذهبش باطل است.

۱۱٫ شیخ عبد الله هروی: محمد بن عبدالوهاب با افکار التقاطی خود، بدعت ابن تیمیه را زنده کرد.

۱۲٫ شیخ محمد بن عبد الله نجدی: شعله های شرارت دعوت محمد بن عبدالوهاب تمام عالم را فرار گرفت.

۱۳٫ علامه شروانی : پیروان ابن تیمیه مشهور به وهابیت، فرقه گمراه هستند .

۱۴٫ محمد عبده: وهابیت گروه متحجر و تنگ نظری هستند که به اصول بی توجهند.

۱۵٫ شیخ احمد صاوی مالکی: وهابیت خوارجی هستند که کتاب و سنت را تحریف کرده و خون مسمانان را حلال می دانند.

۱۶٫ شیخ ابراهیم بن عثمان سمنودی: ریشه وهابیت به قومی از جاهلان اعراب بر می گردد که رئیسشان فردی گمراه با عقاید باطل است.

۱۷٫ شیخ احمد رضا قادری حنفی: وهابیت نجس هایی هستند که نجاسات تمام گمراهان را خورده اند.

۱۸٫ علامه صدقی زهاوی: محمد بن عبد الوهاب عقیده باطلی داشت که فتنه اش عالمگیر شده و او علاقه به مطالعه اخبار مدعیان نبوت داشت.

۱۹٫ نضال بن عبد الله آله رشی: وهابیت اهل بدعت از حشویه هستند.

۲۰٫ شیخ محمد ابن سلیمان کردی: محمد بن عبدالوهاب به کفر نزدیک و از راه ایمان منحرف شده است و دروغگو در لباس مذهب حنبلی است.

۱-. زینی دحلان:همچنانکه مشایخ محمد بن عبدالوهاب گفته اند او گمراه می شود و فتنه وهابیان بزرگترین فتنه در اسلام بود

زینی دحلان شیخ اسلام مسجد حرام و مفتی مکه بود . وی در کتاب فتنه الوهابیه پیش بینی اساتید محمد بن عبدالوهاب درباره گمراهی او را ذکر کرده و در ادامه گوید او طبق این پیش بینی گمراه نیز شد. وی گوید:

وکان کثیر من مشایخ ابن عبدالوهاب بالمدینه یقولون سیضل هذا أو یضل الله به من أبعده وأشقاه فکان الأمر کذلک

بسیاری از مشایخ و اساتید پسر عبدالوهاب در مدینه می گفتند: این به زودی گمراه خواهد شد، یا خدا او را گمراه خواهد ساخت و همین طور نیز شد.

زینی دحلان، فتنه الوهابیه ص۴

پیوست شماره ۱ (تصویر اول) پیوست شماره ۱ (تصویر دوم)

وی همچنین در کتاب دیگرش درباره محمد بن عبد الوهاب چنین می نویسد که او مسلمانان قبل خود را کافر می دانست و از مسلمانان نیز این اعتراف را می گرفت که قبل از ورود به آئین وهابیت باید اول به کفر خود شهادت بدهند .بعد وارد دین جدید او شوند. وی در این باره می گوید:

إذا أراد أحد أن یتبعهم علی دینهم طوعا أو کرها، یأمرونه بالإتیان بالشهادتین أولا ثم یقولون له إشهد علی نفسک إنک کنت کافرا و إشهد علی والدیک إنهما ماتا کافرین و إشهد علی فلان و فلان إنه کان کافرا و یسمون له جماعه من أکابر العلماء الماضین، فإن شهدوا بذلک قبلوهم و إلا أمروا بقتلهم و کانوا یصرحون بتکفیر الأمه من منذ ستمائه سنه.و اول من صرح بذلک محمد بن عبدالوهاب، فتبعوه فی ذلک. و اذا دخل انسان فی دینه و کان قد حجّ حجه الاسلام قبل ذلک یقولون له: حجّ ثانیاً؛ فانّ حجتک الأولی فعلتها و انت مشرک فلاتسقط عنک الحجّ. ویسمون من اتبعهم من الخارج المهاجرین و من کان من اهل بلدهم یسمونهم الانصار

هر کس که می خواست وارد دین محمد بن عبد الوهاب شود، محمد بن عبد الوهاب دستور می داد که شهادت بدهد بر این که قبلا کافر بوده و شهادت بدهد که پدر و مادرش در حال کفر از دنیا رفته اند و شهادت بدهد که فلان عالم و فلان عالم، به حال کفر از دنیا رفته اند. و بسیاری از بزرگان علمای گذشته را نام می برد اگر آن شخص این شهادات را می گفت، از او قبول می کرد و إلا او را می کشت. .آنان تصریح به تکفیر امت از ششصد سال پیش می کنند، و اول کسی که تصریح به این مطلب نمود محمد بن عبدالوهاب است، و دیگران از او در این امر متابعت کردند. و اگر کسی به دین او وارد می شد در حالی که قبل از آن حج بجای آورده بود به او می گفتند: دوباره حج بجای آور؛ چرا که حج اولی که بجای آورده ای در حال شرک بوده و حجّ از تو ساقط نمی گردد.و پیروانشان را اگر از مناطق دیگر بودند به مهاجرین واگر از شهر خودشان بود به عنوان انصار نامگذاری می کرد.

وی در ادامه درباره عدم اعتنای محمد بن عبدالوهاب به کتب دینی و قتل مخالفانش می نویسد:

إنه کان یکتب إلی عماله الذین هم من أجل الجاهلین اجتهدوا بحسب فهمکم وانظروا واحکموا بما ترونه مناسبا لهذا الدین ولا تلتفتوا لهذه الکتب فإن فیها الحق والباطل وقتل کثیرا من العلماء والصالحین وعوام المسلمین لکونهم لم یوافقوه علی ما ابتدعه

محمد بن عبد الوهاب به عمال نادان خود دستور داده بود که برطبق فهم خود اجتهاد کرده و حکم کنند و به کتب اعتماد نکنند زیرا حق وباطل در آن کتب وجود دارد و علماء و صالحین و عوام مسمانان را بخاظر مخالفت با او کشت

زینی دحلان ، الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیه ،ص۱۱۸-۱۲۰

پیوست شماره ۲ (تصویر اول) پیوست شماره ۲ (تصویر دوم) پیوست شماره ۲ (تصویر سوم) پیوست شماره ۲ (تصویر چهارم)

زینی دحلان در کتاب دیگرش وجود وهابیت را فتنه ای می داند که در اسلام ظاهر گشت او می نویسد:

ابتداء فتنه الوهابیه مع الرد علیهم بما یبطل ما ابتدعوه سنه ۱۲۰۵

وفی هذه السنه کان ابتداء الحرب والقتال بین مولانا الشریف غالب وطائفه الوهابیه التابعین لمحمد ابن عبد الوهاب فی عقیدته التی کفر بها المسلمین وینبغی قبل ذکر المحاربه والقتال ذکر ابتداء أمرهم وحقیقهحالهم فان فتنتهم من أعظم الفتن التی ظهرت فی الاسلام

حقیقت حال وهابیان این است که فتنه ی آنها از بزرگترین فتنه ای بود که در اسلام پدیدار شد

زینی دحلان ، خلاصه البیان فی بیان امراء البلد الحرام ، ۲۲۷-۲۲۸

پیوست شماره ۳ (تصویر اول) پیوست شماره ۳ (تصویر دوم) پیوست شماره ۳ (تصویر سوم)

ترجمه زینی دحلان

در کتاب حلیه البشر درباره شخصیت او آمده است:

فرید العصر والأوان، علی الهمه عظیم الشان، علم العلماء الأعلام، وملجأ الساده الکرام، عمده الأفاضل، ونخبه ذوی الشمائل،

او یگانه روزگار و دارای همت بلند و مقام با عظمت و علمی برای علمای بزرگ، پناهگاه سادات با کرامت و فضلاء بود

المیدانی الدمشقی ، عبد الرزاق بن حسن بن إبراهیم البیطار (المتوفی: ۱۳۳۵هـ)، حلیه البشر فی تاریخ القرن الثالث عشر،ص۱۸۱، حققه ونسقه وعلق علیه حفیده: محمد بهجه البیطار – من أعضاء مجمع اللغه العربیه، الناشر: دار صادر، بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۱۳ هـ – ۱۹۹۳ م

۲٫ سلیمان بن عبدالوهاب: لازمه قول محمد بن عبد الوهاب این است که تمام مسمانان کافر هستند

وی برادر محمد بن عبدالوهاب و نخستین کسی بود که در ردّ عقاید محمد بن عبد الوهاب کتاب نوشت. او فقیه حنبلی و از قضات حریمله بشمار می رفت. سلیمان بن عبد الوهاب معتقد بود که برادرش محمد بن عبدالوهاب همه را کافر می دانست . وی در این خصوص گوید:

إنّ هذه الأمور حدثت من قبل زمن الإمام أحمد فی زمان أئمه الإسلام وأنکرها من أنکرها منهم ولا زالت حتی ملأت بلاد الإسلام کلّها وفعلت هذه الأفاعیل کلّها التی تکفّرون بها، ولم یرو عن أحد من أئمه المسلمین أنّهم کفّروا بذلک، ولا قالوا: هؤلاء مرتدّون، ولا أمروا بجهادهم، ولا سمّوا بلاد المسلمین بلاد شرک وحرب، کما قلتم أنتم بل کفّرتم من لم یکفّر بهذه الأفاعیل، وإن لم یفعلهاأیظنّون أنّ هذه الأمور من الوسائط التی فی العباره الذی یکفّر فاعلها إجماعاً، وتمضی قرون الأئمه من ثمان مائه عامّ ومع هذا لم یرو عن عالم من علماء المسلمین أنّها کفر بل ما یظنّ هذا عاقل بل واللّه لازم قولکم: إنّ جمیع الأمّه بعد زمان الإمام أحمد رحمه الله تعالی، علماؤها، وأمراؤها، وعامّتها، کلّهم کفّار، مرتدون، فإنّا للّه وإنّا إلیه راجعون، وا غوثاه إلی اللّه ثمّ وا غوثاه، أم تقولون ـ کما یقول بعض عامّتکم ـ إنّ الحجّه ما قامت إلاّ بکم، وإلاّ قبلکم لم یعرف دین الإسلام

این امور (توسل به پیامبر گرامی(صلی الله علیه وسلم) که تو موجب شرک و کفر مسلمانان می دانی) قبل از احمد حنبل و در زمان پیشوایان اهل سنت هم مطرح بود. جمعی آن را انکار کردند ولی هیچ یک از پیشوایان اسلام روایت نشده است که مرتکبین این اعمال را کافر و مرتد دانسته باشند، و دستور جهاد با آنها داده باشند، و بلاد مسلمانان را به همان گونه که تو می گویی، بلاد شرک و یا دار الحرب (جهاد) نامیده باشند، بلکه تو کسانی را که متوسلین به پیامبر گرامی (صلی الله علیه وسلم) را تکفیر نکند نیز، کافر می دانی، گر چه خود به آن حضرت توسل نجویند

تو گمان می بری که علمای اسلام اتفاق نظر دارند که واسطه قرار دادن پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) نزد خدا، موجب کفر می شود، اینک هشتصد سال از زمان ائمه اربعه می گذرد، از هیچ عالمی از علمای اسلام نقل نشده است که این امور را کفر دانسته باشند.

بخدا سوگند که لازمه سخن تواین است که تمام امت پیامبر(صلی الله علیه وسلم) بعد از زمان احمد حنبل، چه علما و چه امرا و چه عامه مردم، همه کافر و مرتدّ هستند. ( إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّـآ إِلَیْهِ رَ جِعُونَ)!
واغوثاه! و هزاران فریاد از این سخنای شما.و یا بر این خیال هستید ـ همانگونه که برخی از عوام شما به زبان می آورد: قبل از شما کسی دین اسلام را نشناخته است و اسلام راستین توسط شماها معرفی می شود.

سلیمان بن عبدالوهاب ، الصواعق الإلهیّه فی الرّد علی الوهابیّه ص۳۸

وی همچنین در جای دیگر از کتابش عقاید وهابیان را از مفاهیم باطلی می داند که کلام خدا و رسول را بر آن عقاید فاسد خود حمل می کنند. او می نویسد:

وحملتم کلام الله تعالی ورسوله صلی الله علیه وسلم وکلام اهل العلم رحمهم الله علی مفاهیمکم الفاسده فانا لله وانا الیه راجعون

سلیمان بن عبدالوهاب ، الصواعق الإلهیّه فی الرّد علی الوهابیّه، ص۵۲

پیوست شماره ۴ (تصویر اول) پیوست شماره ۴ (تصویر دوم) پیوست شماره ۴ (تصویر سوم)

۳٫شیخ محمد بن عبدالله بن فیروز حنبلی: در ایجاد نطفه محمد بن عبدالوهاب شیطان شریک بود

عبد العزیز بن محمدبن علی العبد اللطیف نویسنده وهابی درکتاب دعاوی المناوئین که در حقیقت برای دفاع از محمد بن عبدالوهاب نوشته است، در بخشی که به معرفی مخالفان محمد ابن عبدالوهاب می پردازد به معرفی شیخ محمد بن عبدالله بن فیروز حنبلی پرداخته و سخن ایشان را در باره محمد بن عبدالوهاب این چنین نقل می کند:

بل لعل الشیخ – یعنی عبد الوهاب – غفل عن مواقعه أمه – یعنی محمد بن عبد الوهاب – فسبقه الشیطان إلیها فکان أبا لهذا المارد

بلکه اینگونه بوده که شیخ -یعنی عبدالوهاب-در موقع وارد شدن بر مادرش – مادر محمد ابن عبدالوهاب-غافل شده وشیطان بر او سبقت گرفت، بنا بر این شیطان پدر این گردنکش بوده است .

شیخ محمد بن عبدالله بن فیروز حنبلی ، دعاوی المناوئین ص۳۷

پیوست شماره ۵ (تصویر اول) پیوست شماره ۵ (تصویر دوم) پیوست شماره ۵ (تصویر سوم) پیوست شماره ۵ (تصویر چهارم)

شخصیت فیروزی

صاحب کتاب السحب الوائله درباره شخصیت او بعد از اینکه او را به بزرگی توصیف می کند، گوید:

بالجمله فقد کان فی الحفظ آیه باهره متوقد الذکاء کأن العلوم نصب عینه اخذ الحدیث عن العلماء

او در حفظ نشانه ای آشکار و باهوشی زیرک بود که گویا علوم نصب العین او بود

السحب الوابله ص ۴۰۰

پیوست شماره۶

۴٫شیخ انورشاه کشمیری حنفی: محمد بن عبدالوهاب مردی کودن و بی سواد بود

شیخ انورشاه کشمیری حنفی که از بزرگان علماء هند می باشد و از او به محدث کبیر یاد می کنند، در شرحشان بر صحیح بخاری به نام «فیض الباری شرح صحیح بخاری» درباره محمد بن عبدالوهاب می گوید:

أما محمد بن عبد الوهاب النجدی فإنه کان رجلاً بلدیاً قلیل العلم، فأنه یتسارع الی الحکم بالکفر ولا ینبغی أن یقتحم فی هذا الوادی إلّا من یکون متیقظاً متقیناً عارفاً بوجوه الکفر وأسبابه.

اما محمد بن عبدالوهاب نجدی مردی کودن و کم عقل بود و در صدور فتوای کفر شتاب می کرد در حالی که شایسته نیست کسی وارد این وادی شود، مگر کسی که اهل دقت و با تقوا باشد و انواع کفر و اسباب آن را به بلد باشد

انورشاه کشمیری حنفی، فیض الباری علی شرح البخاری، ص۲۵۲

پیوست شماره ۷ (تصویر اول) پیوست شماره ۷ (تصویر دوم) پیوست شماره ۷ (تصویر سوم)

شخصیت شیخ انور

در مقدمه همین کتاب مطالبی درباره اقوال علماء درباره شخصیه شاه انور ذکر شده است که به چند مورد اشاره می کنیم:

شیخ تهانوی درباره او گوید:

و عندی وجود الشیخ محمد انور الکشمیری من الدلائل علی ان الاسلام دین سماوی حق

وجود شیخ انور از نشانه هایی است که اسلام دین آسمانی و حقی است

همچنین کفایت الله دهلوی مفتی دیار هند گوید:

کان امه، اماما مقداما انه لم یمت و لکنه مات العلم و العلماء

شاه انور یک امت بود او امام دلیری است که او نمرد بلکه با مرگ او علم و علماء مردند

با توجه به این سخن این عالم بزرگ حنفی، وهابیان پاسخ بدهند که آیا پیروی از محمد بن عبدالوهاب که شخصی بی سواد و کم عقل است، نشانه بی عقلی نیست؟

۵٫ علاّمه ابن عابدین: پیروان محمد بن عبد الوهاب خوارج زمان ما هستند

ابن عابدین درکتاب ردّ المحتار در باب البغاه وقتی که درباره حکم باغی و خوارج بحث می کند، چند جمله تحت عنوان مطلبی درباره پیروان عبدالوهاب، می نویسد:

کما وقع فی زماننا فی اتباع عبد الوهاب الذین خرجوا من نجد وتغلبوا علی الحرمین وکانوا ینتحلون مذهب الحنابله لکنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمون وأن من خالف اعتقادهم مشرکون واستباحوا بذلک قتل أهل السنه وقتل علمائهم حتی کسر الله تعالی شوکتهم وخرب بلادهم وظفر بهم عساکر المسلمین عام ثلاث وثلاثین ومائتین وألف

چنانکه (معنای خوارج) در زمان ما در مورد پیروان عبدالوهاب واقع شده است، که از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمین (مکّه و مدینه) استیلا پیدا نمودند. آنان (وهّابی ها) تابع مذهب حنبلی بودند، ولی اعتقاد پیدا کردند، که فقط خودشان مسلمان هستند و هر که مخالف عقیده­اشان باشد مشرک است، و آنگاه با چنین عقیده ای، قتل و کُشتار اهل سنّت و علمای اهل سنّت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال شوکت آنان را شکست و شهرهایشان را ویران نمود و سپاه مسلمانان در سال ۱۲۳۳ ه.ق. بر آنان پیروز شد…

علاّمه ابن عابدین ، رد المختار،ج ۴ ، ص ۲۶۲

پیوست شماره ۸ (تصویر اول) پیوست شماره ۸ (تصویر دوم)

ترجمه ابن عابدین

آلوسی درباره او گوید:

أفقه المعاصرین ابن عابدین

او از فقیه ترین معاصرین بود

الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (متوفای۱۲۷۰هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج ۸ ص ۱۴۰، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.

بغدادی نیز او را مفتی و علامه معرفی کرده و گوید:

المفتی العلامه الشهیر بابن عابدین

البغدادی ،إسماعیل باشا،(متوفای: ۱۳۳۹هـ)، هدیه العارفین أسماء المؤلفین وآثار المصنفین ج ۶ ص ۳۶۷، ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – بیروت – ۱۴۱۳ – ۱۹۹۲

۶٫ خلیل احمد سهارنپوری حنفی: محمد بن عبدالوهاب و پیروانش از خوارجند

هنگامی از علمای مذاهب اربعه در حجاز از علمای دیوبند سؤال کردند که آیا شما وهابی هستید یا سنی؟ بدین منظور ۲۴ پرسش اعتقادی را برای آنان طرح کردند. سهارنپوری عالم بزرگ دیوبند به این پرسش ها پاسخ داد و نوشت که ما اهل سنّت و جماعتیم و در برخی موارد، با آنچه در نامه های شما از عقاید وهابیت شمرده شده است، مخالفیم.

ایشان این جوابیه را به امضای علمای هند رساند و به حجاز فرستاد و پس از دریافت آن، علمای اهل سنّت چهار مذهب در عربستان، الأزهر مصر، سوریه و عراق بر آن صحه گذاشتند و تأیید کردند که این مطالب به نام کتاب المُهَنّد علی المُفَنّد یا عقاید علماء دیوبند چاپ شده است

از خلیل احمد سهارنپوری در رابطه با محمد بن عبد الوهاب سؤال شد که وی نظر خود را چنین اعلام می کنند:

الجواب

الحکم عندنا فیهم ما قال صاحبُ الدر المختار (۴-۲۶۲ ایج ایم سعید): و خوارج

حکم آنان (پیروان محمد بن عبد الوهاب) نزد ما همان حکم نویسنده کتاب (الدر المختار) است که گفته :آنها خوارج هستند .

خلیل احمد سهارنپوری حنفی ، عقائد علماء اهل السنه الدیوبندیه، ص۵۸

پیوست شماره ۹ (تصویر اول) پیوست شماره ۹ (تصویر دوم) پیوست شماره ۹ (تصویر سوم) پیوست شماره ۹ (تصویر چهارم)

۷٫ شیخ محمد نعیم الدین مراد آبادی:محمد ابن عبدالوهاب ازعوامل گمراهی مردم در شرق وغرب عالم و از خوارج ملحد است

محمد نعیم الدین مراد آبادیدر کتابشان التحقیقات لدفع التلبیسات در معرفی دلایل گمراهی مردم می نویسند :

وکان الناس علی العقیده الحقه من الشرق والغرب حتی خرج رجل من نجد العرب وهو محمد بن عبدالوهاب الذی من ضلاله واضحه استحق العذاب ….فلاشک انه کان من الخوارج الملحدین ….

مردم در شرق وغرب عالم بر عقیده صحیح بودند تا اینکه مردی از منطقه نجد عربی که محمد ابن عبدالوهاب بود خروج کرد ، هم او که به خاطر گمراهی آشکارش مستحق عذاب الهی است

وی در ادامه به کلام ابن عابدین اشاره کرده است که محمد بن عبدالوهاب و پیروانش را از خوارج دانسته است

شیخ محمد نعیم الدین مراد آبادی ،التحقیقات لدفع التلبیسات ، صفحه ۲

پیوست شماره ۱۰ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۰ (تصویر دوم)

۸٫ شیخ الازهر دکتر احمد طیب: ســلفی ها خوارج زمان هستند

شیخ الازهر مصر، وهابیون را خوارج زمان توصیف کرد و نسبت به مخدوش شدن اسلام توسط آنان هشدار داد. به گزارش روزنامه های عربی احمد طیب شیخ الازهر مصر در جمع دانش جویان این دانشگاه، نسبت به اقدامات وهابیت هشدار داد و گفت: وهابیون خوارج زمان هستند و تلاش می کنند تا اسلام معتدل را خدشه دار سازند

وی تعرض اماکن مقدس توسط گروه های وهابی مصر را به شدت محکوم کرد و افزود: حمله وهابیون به ضریح و بارگاه های اولیای خدا که در روزهای گذشته(در تاریخ ۵/۴/۲۰۱۱میلادی و ۱/۵/۱۴۳۲هجری) انجام گرفت با آموزه های اسلامی مغایرت دارد و هر که این عمل را انجام دهد از اسلام ناب فاصله گرفته است.

احمد الطیب تصریح کرد: دانشگاه الازهر قرن هاست که اندیشه های اعتدال را به همراه دارد ولی سلفی گرایان تلاش می کنند تا این اندیشه را از الازهر سلب کنند و همگان باید نسبت به این اقدامات هوشیار باشند.

پیوست شماره ۱۱ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۱ (تصویر دوم)

۹٫مولوی عبدالرحمان سربازی: وهابیت خوارجی هستند که فقط خود را مسلمان دانسته و دیگران را مسلمان نمی دانند

مولوی سربازی مؤسس حوزه علمیه چابهار و امام جمعه چابهار بعد از اشاره به سخنان ابن عابدین درباره اینکه وهابیان خوارج هستند ، به این نکته پرداخته است که وهابیت فقط خود را مسلمان دانسته و دیگران را مسلمان نمی دانند

جهت اطلاع به این آدرس رجوع کنید:

http://www.aparat.com/v/hzMNf

 

۱۰٫ شیح احمد بن محمد بن صدیق الغماری: شیطان نجدی مذهبش باطل بود

وی در کتاب الجواب المفید للسائل المستفید ضمن معرفی و افشای ماهیت ابن تیمیه، محمد بن عبد الوهاب را شیطانی می داند که دارای مذهبی باطل است که از افکار این تیمیه نشأت گرفته است. وی در این خصوص گوید:

و یکفیک أن قرن الشیطان النجدی، واتباعه، ومذهبه الفاسد ولید أفکار ابن تیمیه واقواله

وهمین کفایت می کند که شیطان نجدی (محمدبن عبد الوهاب)و پیروانش و مذهب فاسدشان زائیده افکار و سخنان ابن تیمیه هستند

شیح احمد بن محمد بن صدیق الغماری، الجواب المفید للسائل المستفید، ص۱۱

پیوست شماره ۱۲ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۲ (تصویر دوم)

۱۱٫شیخ عبد الله هروی: محمد بن عبدالوهاب با افکار مخلوطش، بدعت ابن تیمیه را زنده کرد

وی وقتی که می خواهد محمد بن عبد الوهاب را معرفی کند، افکار او را بدعتی می داند که از ابن تیمیه گرفته است، وی این چنین می گوید:

و قد ظهر بدعوه ممزوجه بأفکار منه زعم انّها من الکتاب و السنه، و اخذ بدع تقی الدین احمدبن تیمیه فأحیاها؛ و هی تحریم التوسل بالنبی و تحریم السفر لزیاره قبر الرسول و غیره من الأنبیاء و الصالحین بقصد الدعاء هناک رجاء الإجابه من الله، و تکفیر من ینادی بهذا اللفظ: یا رسول الله أو یا محمّد

… او با دعوتی ظهور کرد که با افکاری مخلوط بود که گمان می کرد از قرآن و سنت است. او کسی بود که بدعت های تقی الدین احمد بن تیمیه را گرفته و آنها را احیا نمود؛ از قبیل تحریم توسل به پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و تحریم سفر به جهت زیارت قبر پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و غیر او از انبیاء و صالحان به قصد دعا در آن مکان به امید اجابت از جانب خدا، و تکفیر کسی که این گونه ندا می دهد: ای رسول خدا! ای محمّد….

شیخ عبد الله هروی، المقالات السنیه فی ضلالات احمد بن تیمیه، ص۵۱

پیوست شماره ۱۳ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۳ (تصویر دوم) پیوست شماره ۱۳ (تصویر سوم)

۱۲٫ شیخ محمد بن عبد الله نجدی:شعله های شرارت دعوت محمدبن عبدالوهاب تمام عالم را فرار گرفت

وی از مفتیان مکه و معاصر با محمد بن عبد الوهاب بشمار می رفت او درباره محمد بن عبدالوهاب می نویسد:

و هو والد محمّد صاحب الدعوه التی انتشر شررها فی الافاق، لکن بینهما تباین مع أن محمدًا لم یتظاهر بالدعوه إلا بعد موت والده، وأخبرنی بعض من لقیته عن بعض أهل العلم عمّن عاصر الشیخ عبد الوهاب هذا أنه کان غضبان علی ولده محمد لکونه لم یرض أن یشتغل بالفقه کأسلافه وأهل جهته ویتفرس فیه أن یحدث منه أمر، فکان یقول للناس: یا ما ترون من محمد من الشر، فقدّر الله أن صار ما صار، وکذلک ابنه سلیمان أخو الشیخ محمد کان منافیا له فی دعوته ورد علیه ردًا جیدا بالآیات والآثار لکون المردود علیه لا یقبل سواهما ولا یلتفت إلی کلام عالم متقدمًا أو متأخرا کائنا من کان غیر الشیخ تقی الدین بن تیمیه وتلمیذه ابن القیم فإنه یری کلامهما نصّا لا یقبل التأویل ویصول به علی الناس وإن کان کلامهما علی غیر ما یفهم، وسمی الشیخ سلیمان رده علی أخیه “فصل الخطاب فی الرد علی محمّد بن عبد الوهاب” وسلّمه الله من شرّه ومکره مع تلک الصوله الهائله التی أرعبت الأباعد، فإنه کان إذا باینه أحد ورد علیه ولم یقدر علی قتله مجاهره یرسل إلیه من یغتاله فی فراشه أو فی السوق لیلا لقوله بتکفیر من خالفه واستحلاله قتله، وقیل إن مجنونًا کان فی بلده ومن عادته أن یضرب من واجهه ولو بالسلاح، فأمر محمدٌ أن یعطی سیفًا ویدخل علی أخیه الشیخ سلیمان وهو فی المسجد وحده، فأدخل علیه فلما رءاه الشیخ سلیمان خاف منه فرمی المجنون السیف من یده وصار یقول: یا سلیمان لا تخف إنک من الآمنین ویکررها مرارا، ولا شک أن هذه من الکرامات

او پدر محمد صاحب دعوتی است که شعله های شرارت آن تمام عالم را فرا گرفت ، ولی بین پدر و پسر اختلاف بود ، با این که محمد بعد از مرگ پدرش دعوت خود را آشکار نمود اما برخی از اهل علم به من خبر داده اند که پدر محمد بر فرزندش غضبناک بو د؛ زیرا راضی نبود که او همانند پیشینیان و اقوامش مشغول به درس فقه شود و به زیرکی در مورد وی فهمیده بود که بدعت و انحرافی از او سر می زند ، لذا به مردم می گفت :به زودی از شرّی مشاهده می کنید ، و خداوند آنچه را که باید بشود مقدّر ساخت .

و نیز فرزندش سلیمان ، برادر شیخ محمد با دعوتش مخالف بود و کتاب خوبی را که از آیات و روایات استفاده کرد بود در ردّ او نوشت . زیرا او تنها آیات و روایات را قبول می کرد و به کلام مقدّمین و متاخّرین هیچ توجهی نمی کرد ، و تنها برای کلام تقی الدین ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم ارزش قائل بود ؛ زیرا کلام آن دو را نصی می دانست که هرگز تأویل نمی پذیرد ، و با کلام آن دو بر مردم حمله می کرد ، گرچه کلام آن دو بر خلاف آن چیزی باشد که فهمیده می شود .

شیخ سلیمان ردیه ای که بر ضد برادرش نوشته بود را (فصل الخطاب فی الرد علی محمد ببن عبدالوهاب) نام نهاد ، و خداوند او را از شرّ برادرش با آن هیبت ترسناکی که داشت و حتی افراد اجنبی را هم ترسانده بود ، سالم نگاه داشت .

او کسی بود که هر گاه شخصی با او به مخالفت بر می خاست یا در رد او کتابی می نوشت و قدرت نداشت او را آشکارا به قتل برساند ، شخصی را می فرستاد تا او را در رختخوابش به قتل برساند یا شبانه او را در بازار ترور کند ، چرا که او مخالفانش را تکفیر کرده و کشتن آنان را حلال می دانست .

گفته شده که دیوانه ای در شهری بود و عادت داشت که با هرکه روبرو می شد به صورش می کوبید گرچه با اسلحه باشد . محمد روزی به او شمشیری داده و دستور داد تا بر برادرش سلیمان که در مسجد تنها بود وارد شود ، او را داخل مسجد کرد و چون شیخ سلیمان آن دیوانه را دید از او ترسید . در آن هنگام او شمشیر را از دستش انداخت و شروع به صحبت کرد که ای سلیمان ! تو در امانی ، و این کلام را تکرار نمود . و شکی نیست که این قصه از کرامات او به شمار می آید

شیخ محمد بن عبد الله نجدی، السحب الوابله فی ضرائح الحنابله، ص۲۷۵-۲۷۶

 

پیوست شماره ۱۴ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۴ (تصویر دوم) پیوست شماره ۱۴ (تصویر سوم) پیوست شماره ۱۴ (تصویر چهارم)

۱۲٫ شیخ یوسف دجوی مفتی مصر: ابن تیمیه ومحمد بن عبدالوهاب موحدان را مشرک می دانست

شیخ یوسف دجوی استاد و مفتی الازهر درباره انحرافات ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب می گویند:

فأننا لم نسمع أن أحداً سمی المشرکین موحدین غیر ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب

من هر گز نشنیده ام کسی بر موحدین نام مشرک را بگذارد غیر از ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب

شیخ یوسف دجوی ، مقالات و فتاوی ص۲۶۱

پیوست شماره ۱۵ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۵ (تصویر دوم)

۱۳٫علامه شروانی : پیروان ابن تیمیه مشهور به وهابیه فرقه گمراه هستند

شیخ عبد الحمید شروانی در حاشیه تحفه المحتاج بشرح المنهاج درباره وهابیت گوید:

( قوله والمنازع الخ) وهو ابن تیمیه ومن تبعه من الفرقه الضاله المشهوره فی زماننا بالوهابیه خذلهم الله تعالی

اینکه می گوید (مخالف – الی آخر جمله ) منظور از مخالف در این سخن ابن تیمیه و پیروان او هستند که فرقه ای گمراه بوده و در این زمان مشهور به وهابیه هستند ، خداوند ذلیلشان کند

علامه شروانی، حواشی الشروانی علی تحفه المحتاج، جلد ۴، ص۱۴۴

پیوست شماره ۱۶ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۶ (تصویر دوم)

 

۱۴٫ محمد عبده: وهابیت گروه متحجر و تنگ نظری هستند که به اصول بی توجهند

شیخ محمد عبده آنجا که به معرفی منکرین تقلید از مذاهب اربعه پرداخته است، با اشاره به وهابیت می گوید :

الهم الا فئه زعمت أنها نفضت غبار التقلید، وأزالت الحجب التی کانت تحول بینها وبین النظر فی آیات القرآن ومتون الاحادیث ، لتفهم احکام الله منها، ولکن هذه الفئه اضیق عطناً و احرج صدراً من المقلدین….. فانها تری وجوب الاخذ بما یفهم من لفظ الوارد و التقید به بدون التفات الی ما تقتضیه الاصول التی قام علیها الدین فلم یکونوا لعلم اولیاء و لا للمدنیه السلیمه احباء

گروهی فکر می کنند که غبار تقلید را زدوده و حجابهای بین خود و تدبر در نص قرآن و متون احادیث را کنار زده اند. لکن این گروه از مقلیدین تنگ نظرتر و مرتجع تر هستند. آنها قائل به وجوب اعمال ظاهری الفاظ هستند بدون اینکه به اصولی که دین بر آنها قرار گرفته التفاتی نمایند.آنها نه دوستدار علم هستند و نه همراه مدنیت و تمدن سالم.

وی در پاورقی کتاب، مراد خود از این افراد را این چنین بیان می کنند :

یعنی بهذه الفئه اهل الحدیث و من یسمون الوهابیه

منظورم از این عده، اهل حدیث و کسانی هستند که وهابیت نامیده می شوند.

محمد عبده، الإسلام والنصرانیه مع العلم و المدنیه، ص۱۲۷-۱۲۸

 

پیوست شماره ۱۷ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۷ (تصویر دوم) پیوست شماره ۱۷ (تصویر سوم)

 

۱۵٫ شیخ احمد صاوی: وهابیت خوارجی هستند که کتاب و سنت را تحریف کرده و خون مسمانان را حلال می دانند

شیخ أحمد صاوی مالکی در معرفی وهابیت گوید:

وقیل هذه الآیه نزلت فی الخوارج الذین یحرفون تأویل الکتاب والسنه ویستحلون بذلک دماء المسلمین وأموالهم کما هو مشاهد الآن فی نظائرهم وهو فرقه بأرض الحجاز یقال لهم الوهابیه یحسبون أنهم علی شئ إلا أنهم هم الکاذبون استحوذ علیهم الشیطان فأنساهم ذکر الله أولئک حزب الشیطان ألا إن حزب الشیطان هم الخاسرون نسأل الله الکریم أن یقطع دابرهم

گفته شده که این آیه در مورد خوارج نازل شده، همان هایی که تأویل کتاب و سنّت را تحریف کردند و به واسطه ی آن خون و اموال مسلمین را حلال شمردند همان گونه که الان در نظائرشان دیده می شود. یعنی فرقه ای در حجاز که به نام وهّابیت شهرت دارند، فکر می کنند بر حقیقتی هستند ولی آن ها همان دروغ گویان اند. که شیطان اختیار آن ها را به دست گرفته و یاد خدا را از دل هایشان برده است. آن ها حزب شیطان اند. بدانید که حزب شیطان از زیان کاران هستند.(مجادله/۱۹)) از خدای منّان می خواهیم که نسل شان را مقطوع گرداند

شیخ احمد صاوی، حاشیه العلامه الصاوی علی تفسیر الجلالین، ص۷۸

پیوست شماره ۱۸ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۸ (تصویر دوم)

لازم به یادآوری است که این کتاب از تحریف وهابیان در امان نمانده و در برخی چاپ ها از «لما هو المشاهد……تا یحسبون» حذف شده است.

۱۶٫ شیخ ابراهیم بن عثمان سمنودی: ریشه وهابیت به قومی از جاهلان اعراب بر می گردد که رئیسشان فردی گمراه با عقاید باطل است

شیخ ابراهیم بن عثمان سمنودی استاد دانشگاه الازهر در کتاب «سعاده الدارین فی الرد الفرقتین الوهابیه و مقلّده الظاهریه» در معرفی محمد بن عبدالوهاب و وهابیت چنین می نویسد:

اصل الوهابیه قوم من جهله الاعراب ….ینسبون الی رئیسهم محمد بن عبد الوهاب النجدی المبتدع الخارجی الضال المضل و انما نسبوا الیه لانهم تبعوه علی علی عقائد الباطله الشنیعه و افعاله السیئه الفظیعه

ریشه وهابیت قومی از جاهلان اعراب هستند که به رئیسشان محمد بن عبد الوهاب بدعت گزار، خارجی، گمراه کننده و گمراه شده منسوب هستند و همانا آنها به منسوب هستند زیرا عقاید باطل شنیع و افعال پست او را پیروی کردند

شیخ ابراهیم بن عثمان سمنودی، سعاده الدارین فی الرد علی الفرقتین الوهابیه و مقلده الظاهره ،ص ۴۷

پیوست شماره ۱۹ (تصویر اول) پیوست شماره ۱۹ (تصویر دوم) پیوست شماره ۱۹ (تصویر سوم)

۱۷٫ شیخ احمد رضا قادری حنفی: وهابیت نجس هایی هستند که نجاسات تمام گمراهان را خورده اند

شیخ احمد رضا قادری، مفتی و مدرس مشهور حنفی با حافظه ای بسیار قوی بود که گاهی اوقات مسائل مهم و مشکل علمی را که کبار علماء از آن عاجز بودند، او به آسانی آن را حل می کرد که در مقدمه کتاب ذیل به این امور اشاره شده است. او در کتاب قوارع القهار فی الرد علی المجسمه الکفار ضمن بدعت گذار و گمراه دانستن وهابیت درباره عقاید انحرافی آنها گوید:

ضلاله الوهابیه المجسمه:

واعلموا ان الوهابیه النجسه أکالون لفظله جمیع الضالین أخذوا ضلال شتی شیئاً من عقائد الضلال ووفوا نصیبهم

گمراهی وهابیان مجسمه:

بدانید که وهابیت پلید، نجاسات تمام گمراهان را خورده و از هر گروه گمراه، بخشی ازعقاید را گرفته و سهمیه خود را برداشته اند

شیخ احمد رضا قادری حنفی ، قوارع القهار فی الرد علی المجسمه الفجار ص، ۴۲-۴۳

پیوست شماره ۲۰ (تصویر اول) پیوست شماره ۲۰ (تصویر دوم) پیوست شماره ۲۰ (تصویر سوم)

۱۸٫ علامه صدقی زهاوی: محمد بن عبد الوهاب عقیده باطلی داشت که فتنه اش عالمگیر شده و او علاقه به مطالعه اخبار مدعیان نبوت داشت

وی از شاعران و اندیشمندان مشهور عراقی است که در نقد وهابیت کتاب نوشته است. وی محمد بن عبد الوهاب و پیروانش را فتنه ای می داند در جهان شهرت پیدا کرد. می نویسد:

( الوهابیه ومنشأها ) * الوهابیه فرقه منسوبه إلی محمد بن عبد الوهاب وابتداء ظهور محمد هذا کان سنه ۱۱۴۳ وإنما أشتهر أمره بعد الخمسین فأظهر عقیدته الزائغه فی نجد وساعده علی إظهارها محمد بن سعود أمیر الدرعیه بلاد مسیلمه الکذاب مجبرا أهلها علی متابعه ابن عبد الوهاب هذا فتابعوه وما زال ینخدع له فی هذا الأمر حی بعد من أحیاء العرب حتی عمت فتنته وکبرت شهرته واستفحل أمره فخافته البادیه وکان یقول للناس ما أدعوکم إلا إلی التوحید وترک الشرک بالله….. من المشایخ الذین أخذ عنهم یتفرسون فیه الغوایه والإلحاد و یقولون سیضل الله تعالی هذا ویضل به من أشقاه من عباده فکان الأمر کذلک وکذا کان أبوه عبد الوهاب وهو من العلماء الصالحین یتفرس فیه الإلحاد ویحذر الناس منه…. مولعا بمطالعه أخبار من ادعی النبوه کاذبا کمسیلمه الکذاب وسجاع والأسود العنسی وطلیحه الأسدی وأضرابهم فکان یضمر فی نفسه دعوی النبوه إلا أنه لم یتمکن من إظهارها

وهابیت فرقه ای است منسوب به محمّد بن عبدالوهاب که آغاز ظهورش در سال ۱۱۴۳ ه. ق بوده است، محمد عقیده باطل خود را در «نجد» آشکار نمود و محمّد بن سعود امیر «درعیه» در شهرهای «مسیلمه کذّاب» او را در آن عقاید مساعدت کرد و اهالی آن شهرها را بر پیروی ابن عبدالوهاب مجبور نمود و مردم نیز از او تبعیت کردند، و همین طور قبیله های عرب یکی پس از دیگری فریب او را خوردند تا آنکه فتنه او فراگیر شده و شهرتش در همه پیچید

دیگر اساتید او همگی گمراهی و الحاد او را به زیرکی فهمیده و حدس زدند و می گفتند: زود است که خداوند متعال او را گمراه کرده و افراد شقی از بندگانش را به سبب او گمراه سازد. و همین طور نیز اتفاق افتاد. و نیز پدرش عبدالوهاب که از علمای صالح بود و برادرش شیخ سلیمان به در او الحاد را یافته بودند و لذا مردم را از او برحذر می داشتند.. مؤلف در ادامه به این نکته نیز اشاره دارد که مؤسس وهابیت، اخبار مدعیان نبوت مانند مسیلمه کذاب ، سجاح ، اسود عنسی و طلیحه و امثال آنها را مطالعه می کرد و در درون خود ادعای نبوت داشت هرچند در در ظاهر پنهان می داشت

علامه صدقی زهاوی ، فجرالصادق فی الرد علی منکری التوسل والکرامات والخوارق ص ۱۱-۱۲

پیوست شماره ۲۱ (تصویر اول) پیوست شماره ۲۱ (تصویر دوم) پیوست شماره ۲۱ (تصویر سوم) پیوست شماره ۲۱ (تصویر چهارم)

با این بیان افکار محمد بن عبدالوهاب برگرفته از مدعیان دروغین نبوت است که بویی از اسلام نبرده اند.

ترجمه علامه صدقی زهاوی

زرکلی درباره او گوید:

جمیل صدقی بن محمد فیضی ابن الملا أحمد بابان ، الزهاوی : شاعر ، ینحو منحی الفلاسفه ، من طلائع نهضه الأدب العربی فی العصر الحاضر . مولده ووفاته ببغداد . کان أبوه مفتیها . وبیته بیت علم ووجاهه فی العراق . کردی الأصل ، أجداده البابان أمراء السلیمانیه

جمیل صدقی شاعر، از طلایه داران نهضت ادبیات عرب در عصر حاضر بود پدرش مفتی بغداد بود و خانه اش خانه علم بود که از سرشناسان در عراق و کردی الاصل بود.

الزرکلی ، خیر الدین (متوفای ۱۴۱۰هـ)، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین ،- ج ۲ ص ۱۳۷، ناشر: دار العلم للملایین ـ بیروت، الطبعه: الخامسه، ۱۹۸۰م

۱۹٫ نضال بن عبد الله آله رشی: وهابیت اهل بدعت از حشویه هستند

نویسنده معروف نضال بن عبد الله آله رشی در کتاب رفع الغاشیه به معرفی گروه های انحرافی از جمله وهابیت پرداخته وی در این زمینه گوید:

ذکر أهل البدعهو ما وَرَدَ فیهم:

و أمّا أهل البدعه من الحشویه ((الوهابیه)) : فقد جاءت الإشاره فی کلام النبی صلی الله علیه وسلم بوصفهم، وبیان منزلتهم، وانهم خوارج هذا الأمه سابقتاً ولاحقاً، سلفاًو خلفاً

معرفی اهل بدعت و آنچه درباره شان به ما رسیده است

اهل بدعت ازحشویه وهابیت : در سخنان رسول خدا صلی الله علیه وسلم به اوصاف و جایگاهشان اشاراتی شده است به درستی که آنها از گذشته تا حال از پیشینیانشان تا آیندگانشان خوارج این امتند.

نضال بن عبد الله آله رشی ، رفع الغاشیه، ص۱۲

پیوست شماره ۲۲

حشویه : گروهی هستند که به جسمیت خدا قائل هستند و آنان یکی از فرقه های گمراه شده در شریعت اسلامی می باشند .

۲۰٫ شیخ محمد ابن سلیمان کردی: محمد بن عبدالوهاب به کفر نزدیک و از راه ایمان منحرف شده است و دروغگو در لباس مذهب حنبلی است

اساتید محمد بن عبدالوهاب از همان ابتداء به عقاید انحرافی محمد بن عبد الوهاب پی برده بودند لذا در تلاش بودند تا با نصیحت کردن، شاگردشان را متوجه عقاید انحرافیش بکنند

از جمله افرادی که انحرافات محمد بن عبدالوهاب نجدی را تشخیص داده و به او متذکر می شوند، استادش محمد بن سلیمان کردی است که در طی نامه ای به او انحرافاتش را متذکر می شود:

این نامه در کتاب شواهد الحق نبهانی چنین آمده است:

یا ابن عبد الوهاب سلام علی من اتبع الهدی فإنی أنصحک لله تعالی أن تکف لسانک عن المسلمین فإن سمعت من شخص أنه یعتقد تأثیر ذلک المستغاث به من دون الله تعالی فعرفه الصواب وأبن له الأدله علی أنه لا تأثیر لغیر الله ، فإن أبی فکفره حینئذ بخصوصه ولا سبیل لک إلی تکفیر السواد الأعظم من المسلمین وأنت شاذ عن السواد الأعظم ، فنسبه الکفر إلی من شذ عن السواد الأعظم أقرب لأنه اتبع غیر سبیل المؤمنین . قال تعالی ( ومن یشاقق الرسول من بعد ما تبین له الهدی ویتبع غیر سبیل المؤمنین نوله ما تولی ونصله جهنم وساءت مصیرا ) وإنما یأکل الذئب من الغنم القاصیه

والحاصل أن الذین اعتنوا بالرد علیه خلائق لا یحصون من مشارق الأرض ومغاربها من أرباب المذاهب الأربعه فی کتب مبسوطه ومختصره، وبعضهم التزم الرد علیه بنصوص مذهب الإمام أحمد، لیبین له أنه کاذب ملبس فی انتسابه لمذهب الإمام أحمد رضی الله عنه.

ای پسر عبد الوهاب !درود بر کسی که راه هدایت را پیروی کند .من تورا به خاطر خداوند متعال نصیحت می کنم که زبانت را از مسلمانان بازداری .هرگاه شنیدی کسی بر این باور است که شخصی که از او کمک می خواهند ،در برآوردن حاجت موثر است ونه خدا ،حقیقت را به او بنما ودلایلی را که بیانگر بی اثر بودن غیر خدا در عالم وجود است،برایش بیان کن واگر از پذیرش این براهین سر باز زد ،تنها اورا تکفیر کن .ولی بدان که تو حق نداری اکثریت مسلمانان را کافر بخوانی در حالی که تو از عامه مسلمین جداشده ای ونسبت کفر دادن به کسی که از اکثریت مسلمانان دور افتاده،به حقیقت نزدیکتر است ،زیرا که او راهی جز راه ایمان آورندگان را در پیش گرفته است .خدای تعالی می فرماید : (کسی که بعد از آشکار شدن حق،با پیامبر مخالفت کند واز راهی جز راه مومنا ن پیروی کند ،ما او را به همان راه که می رود می بریم وبه دوزخ داخل کنیم وبرای او سرانجام بدی است )وبدان که گرگ گوسفندی را می درد که از گله دور ا فتاده است

حاصل اینکه کسانی که محمد بن عبد الوهاب را رد کرده اند، عده زیاد و غیر قابل شمارش از شرق و غرب از بزرگان مذاهب اربعه هستند که یا به صورت مفصل و یا مختصر در رد او کتاب نوشته اند برخی حتی با نصوص مذهب احمد بر او ردیه نوشته اند تا آشکار کنند که او دروغگو در لباس مذهب امام احمد است

شیخ محمد ابن سلیمان کردی ، شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق، صفحه ۱۳۱

پیوست شماره ۲۳ (تصویر اول) پیوست شماره ۲۳ (تصویر دوم) پیوست شماره ۲۳ (تصویر سوم)

نتیجه

بنابراین طبق گفته ی علمای اهل سنت، محمد بن عبد الوهاب و پیروانش،خوارج ملحد، اهل بدعت، گمراه، نجس، متهجر، بی دین و بی سواد، دروغگو، فتنه گر با عقایدی فاسد هستند. و بر همه مسلمانان واجب است از این فرقه ضاله بر حذر باشند و فریب آنها را نخورند.

 

موفق باشید

**** دانلود تصاویر پیوستی مقاله به صورت یکجا ****

 

 

 

 

پیوست شماره ۱

پیوست شماره ۲

پیوست ۳

پیوست شماره۴

پیوست شماره۵

پیوست شماره۶

پیوست شماره۷

.

 

 

پیوست شماره ۸

پیوست شماره۹

پیوست شماره۱۰

پیوست شماره۱۱

این خبر در روزنامه الحیاه نیز نقل شده است

 

پیوست شماره ۱۲

پیوست شماره۱۳

پیوست شماره۱۴

پیوست شماره۱۵

پیوست شماره۱۶

پیوست شماره۱۷

 

 

پیوست شماره ۱۸

پیوست شماره۱۹

پیوست شماره ۲۰

پیوست شماره۲۱

پیوست شماره ۲۲

پیوست شماره۲۳

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x