سیر الحاد شناسی

مجازات مرتد و پاسخ به شبهات؛ با نگاهی به دیدگاه آیت الله معرفت

مجازات مرتد و پاسخ به شبهات؛ با نگاهی به دیدگاه آیت الله معرفت

نویسنده: سعید داودی

مجازات مرتد در فقه اسلامی، امری مسلّم است، ولی آیا مجازات مرتد فقط به سبب اتخاذ یک عقیده است یا به سبب فسادانگیزی ، تضعیف جامعه دینی و مقابله با حکومت اسلامی؟ آیا امر قلبی و عقیده ای قابل تحمیل و مجازات است؟ این موضوع با عدم اکراه در دین چگونه سازگار است؟ نویسنده درصدد اثبات این نکته است که مجازات مرتد، نه برای داشتن یک عقیده، بلکه برای یک عمل مجرمانه است؛ بنابراین اگر منشا ارتداد، شبهه علمی باشد نه خواسته های نفسانی باید در رفع آن کوشید و تا عناد و لجاجت وی ثابت نشده است ، باید از مجازاتش خودداری کرد؛ بنابراین گرچه عقیده، امری قلبی است که قابلیت اکراه و اجبار ندارد، ولی رفتار و عمل مجرمانه امری اختیاری است؛ ازاین رو منافاتی میان «عدم اکراه » « در دین» و مجازات مرتد وجود ندارد. همان گونه که جهاد با کفار برای فراهم شدن زمینه دعوت و رساندن کلمه حق به مردم است و در این مسیر ، طواغیت از سر راه برداشته می شوند، ولی دین تحمیل نمی شود.

لینک دانلود متن کامل مقاله

برچسب ها
نمایش بیشتر

مدیریت سایت

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است. 

آیا این مقاله برای سیر مطالعاتی شما مفید بود؟ نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن