سیر حجاب

عوامل تسهیل کننده و بازدارنده رعایت حجاب کامل توسط دانشجویان: یک مطالعه کیفی

عنوان مقاله:  عوامل تسهیل کننده و بازدارنده رعایت حجاب کامل توسط دانشجویان: یک مطالعه کیفی

فروزان آتش زاده شوریده, جمیله محتشمی, مرتضی عبدالجباری, مرضیه کرمخانی
 

چکیده: 

مقدمه: بکارگیری مراقبت مبتنی برشواهد جهت ارتقاء مهارت­ های پرستار ی نیازی اساسی بوده و پرستاران باید ضمن کسب آگاهی ازآخرین شواهد پژوهشی، دانش تولید شده را دربالین به کار بندند. در این بین شناسایی عوامل بازدارنده وتسهیل­کننده می­تواند یکی از گام­های اساسی در بکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل­کننده و بازدارنده بکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران شاغل درمراکز آموزشی درمانی شهر رشت انجام شد.

روش ­ها: دراین مطالعه توصیفی- مقطعی ۲۴۷نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر رشت در سال ۱۳۹۲ به روش نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، مقیاس موانع فانک و پرسشنامه عوامل تسهیل­ کننده بکارگیری مراقبت مبتنی برشواهد بود که به روش خودایفا تکمیل می ­ گردید . داده­ها با ­استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­های t مستقل و ANOVA تجزیه تحلیل شد.

یافته ها: مهمترین عوامل بازدارنده از دیدگاه پرستاران، به ترتیب نداشتن وقت کافی برای مطالعه تحقیقات انجام شده (۹/۰ ± ۲۲/۳) ، نبودن تسهیلات کافی به منظور بکارگیری یافته ­های تحقیق (۹/۰ ± ۱۱/۳) و نداشتن وقت کافی برای کاربرد عملی ایده ­های جدید در پرستاری (۱ ± ۰۵/۳) و مهم­ترین عامل تسهیل­ کننده، همکاری متقابل مراکز دانشگاهی با بیمارستان­ ها (۸/۰ ± ۲۵/۳) بود . همچنین ارتباط معناداری بین سمت پرستاران و نمره عوامل تسهیل­ کننده مشاهده شد (۰۰۲/۰ P= ).

نتیجه ­گیری: اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که پرستاران در محیطی که حامی و ارزش گذار مراقبت مبتنی برشواهد باشد، فعالیت کنند. سازمان­ها با اختصاص وقت مناسب، ارائه تسهیلات لازم و ضروری و توانمند نمودن پرستاران در امر تحقیق نقش موثری در رفع عوامل بازدارنده خواهند داشت.

لینک دانلود مقاله

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x