سیر حضرت فاطمه س

ابن تیمیه و انکار فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها

ابن تیمیه و انکار فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها 

فهرست مطالب

کلام ابن تیمیه در رد این حدیث

نقد این کلام

۱٫حاکم نیشابوری در المستدرک علی الصحیحین

۲٫طبرانی در المعجم الکبیر

۳٫ تصحیح سند طبرانی توسط مناوی

۴٫ نور الدین هیثمی در مجمع الزوائد

۵٫ ابن حجر هیثمی

۶٫ صالحی شامی در سبل الهدی والرشاد

۷٫ زرقانی در شرح المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه

۸٫ سیوطی در الثغور الباسمه

۹٫ محمد الصبان در اسعاف الراغبین

بررسی سندی روایت

نتیجه

 

مقدمه:

در طول تاریخ دشمنان اهل بیت علیهم السلام تلاش بسیار در پنهان نمودن فضائل ایشان داشته اند تا به خیال خود بتوانند نور اهل بیت علیهم السلام را خاموش کنند اما غافل از اینکه خداوند می فرماید : «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ [الصف: ۸]».

یکی از روش‌های دشمنان اسلام در این راه، دروغ‌انگاری این فضائل بود. ابن تیمیه حرانی یکی از این دشمنان است. همگان می‌دانند که وی در انکار فضائل اهل بیت علیهم السلام سابقه‌ای طولانی دارد. در این نوشتار در صدد بیان پندار ابن تیمیه پیرامون حدیث نبوی شریف : «ان الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک» که شأن حضرت زهرا سلام الله علیها است، می باشیم. حدیثی که منابع فریقین در نقل آن اهتمام داشته و علمای شیعه و سنی با اسناد صحیح در کتب خود ذکر کرده اند.

کلام ابن تیمیه در رد این حدیث:

وی در کتاب منهاج السنه پیرامون این حدیث چنین می نویسد:

وأما قوله ورووا جمیعا أن النبی صلی الله علیه وسلم قال یا فاطمه إن الله یغضب لغضبک ویرضى لرضاک فهذا کذب منه ما رووا هذا عن النبی صلی الله علیه وسلم ولا یعرف هذا فی شیء من کتب الحدیث المعروفه ولا له إسناد معروف عن النبی صلی الله علیه وسلم لا صحیح ولا حسن.

اما این که وی (علامه حلی) گفته: تمامی محدثان نقل کرده‌اند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ای فاطمه! خداوند عزّوجلّ با خشم تو خشمناک و با خشنودی تو خشنود می‌گردد.» دروغ است و چنین روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل نگردیده و این حدیث در کتابی از کتاب‌های معروف، حدیث شناخته شده ای نیست و این حدیث در کتب حدیثی معروف سندی از پیامبر صلی الله علیه و آله نداشته، نه سند صحیح و نه سند حسن.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى ۷۲۸ هـ)، منهاج السنه النبویه، ج۴، ص۲۴۸-۲۴۹ ، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسه قرطبه، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۶هـ..

نقد این کلام

در مقابل این کلام ابن تیمیه، بسیاری از علمای اهل سنت این روایت را در کتب خود ذکر و به سند صحیح و یا معتبر آن اذعان داشته اند که برای روشن شدن این مسأله مواردی را ذکر خواهیم کرد:

۱٫حاکم نیشابوری در المستدرک علی الصحیحین

 حاکم نیشابوری در کتاب المستدرک علی الصحیحین این روایت را نقل و به صحت سند آن اشاره می کند:

حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب ثنا الحسن بن علی بن عفان العامری وأخبرنا محمد بن علی بن دحیم بالکوفه ثنا أحمد بن حاتم بن أبی غرزه قالا ثنا عبد الله محمد بن سالم ثنا حسین بن زید بن علی عن عمر بن علی عن جعفر بن محمد عن أبیه عن علی بن الحسین عن أبیه عن علی رضی الله عنه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لفاطمه إن الله یغضب لغضبک ویرضى لرضاک هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه.

از امام صادق و ایشان از پدرشان امام باقر و ایشان از پدرشان امام سجاد و ایشان از امام حسین و ایشان از امیر المؤمنین سلام الله علیهم اجمعین چنین نقل کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چنین فرمودند:

به تحقیق که خداوند به غضب و خشم تو خشمگین و به رضایت تو راضی می شود. این حدیث صحیح السندی است که بخاری و مسلم نقل نکرده اند.

الحاکم النیسابوری،  ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى ۴۰۵ هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۶۷، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱هـ – ۱۹۹۰م.

۲٫طبرانی در المعجم الکبیر:

طبرانی در کتاب معجم الکبیر خود با تحقیق حمدی بن عبدالمجید السلفی می نویسد:

حدثنا بِشْرُ بن مُوسَى ومُحَمَّدُ بن عبد اللَّهِ الْحَضْرَمِیُّ قَالا ثنا عبد اللَّهِ بن مُحَمَّدِ بن سَالِمٍ الْقَزَّازُ قال ثنا حُسَیْنُ بن زَیْدِ بن عَلِیٍّ وَعَلِیُّ بن عُمَرَ بن عَلِیٍّ عن جَعْفَرِ بن مُحَمَّدٍ عن أبیه عن عَلِیِّ بن الْحُسَیْنِ عَنِ الْحُسَیْنِ بن عَلِیٍّ عن عَلِیٍّ قال قال رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ علیه وسلم لِفَاطِمَهَ أن اللَّهَ یَغْضَبُ لِغَضَبِکِ وَیَرْضَى لِرَضَاکِ.

الطبرانی،  ابوالقاسم سلیمان بن أحمد بن أیوب (متوفاى۳۶۰هـ)، المعجم الکبیر، ج ۲۲ ص ۴۰۱ ، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبه الزهراء – الموصل، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۴هـ – ۱۹۸۳م.

محقق کتاب در پاورقی چنین می نویسد:

فی هامش الأصل: هذا حدیث صحیح الاسناد وروی من طرق عن علی علیه السلام رواه الحارث عن علی وروی مرسلا وهذا الحدیث احسن شئ رأیته وأصح اسناد قرأته انتهی.

در حاشیه اصلی کتاب این چنین آمده است: این حدیث، صحیح السند است و از طرق مختلفی از حضرت علی علیه السلام نقل شده که حارث از حضرت علی علیه السلام به صورت مرسل نقل کرده و این حدیث بهترین چیزی است که من دیده ام و صحیح ترین سندی است که قرائت کرده ام.

۳٫ تصحیح سند طبرانی توسط مناوی:

مناوی نیز این روایت را از طبرانی نقل و سپس روایت را تصحیح می کند:

عن علی – رضی الله عنه – قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لفاطمه: (إن الله یرضى لرضاک ویغضب لغضبک) . رواه الطبرانی بإسناد حسن.

المناوی، محمد عبد الرؤوف بن علی بن زین العابدین (متوفاى ۱۰۳۱هـ)، سیده نساء أهل الجنه فاطمه الزهراء أو اتحاف السائل بما لفاطمه من المناقب، ص۳۸ ، تحقیق: علی أحمد عبد العال الطهطاوی، ناشر:دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۳هـ – ۲۰۰۲م.

۴٫ نور الدین هیثمی در مجمع الزوائد

هیثمی نیز در کتاب مجمع الزوائد فی منبع الفوائد این روایت را از وجود مقدس امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام نقل و به معتبر بودن سند آن اشاره می کند:

وعن علی قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إن الله یغضب لغضبک ویرضى لرضاک رواه الطبرانی وإسناده حسن.

و از حضرت علی علیه السلام منقول است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ه تحقیق که خداوند به غضب و خشم تو خشمگین و به رضایت تو راضی می شود. این حدیث ر ا طبرانی نقل و سند آن حسن(معتبر) است.

الهیثمی، ابوالحسن نور الدین علی بن أبی بکر (متوفاى ۸۰۷ هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج ۹، ص ۲۰۳ ، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷هـ..

۵٫ ابن حجر هیثمی:

ابن حجر هیثمی در الصواعق المحرقه بعد از نقل این روایت، به آن استدلال می کند و هیچ رد و منعی بر آن نمی نویسد که خود دال بر قبول روایت توسط اوست. وی چنین می نویسد:

وأخرج أبو سعد فی شرف النبوه وابن المثنى أنه صلى الله علیه وسلم قال ( یا فاطمه إن الله یغضب لغضبک ویرضى لرضاک ) فمن آذى أحدا من ولدها فقد تعرض لهذا الخطر العظیم لأنه أغضبها ومن أحبهم فقد تعرض لرضاها.

ابو سعد در شرف النبوه و ابن مثنی نقل کرده اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای فاطمه! به تحقیق که خدا با خشم تو خشمگین و با رضایت تو راضی می شود. پس کسی که یکی از فرزندان ایشان را اذیت کند، به این خطر بزرگ تعرض کرده چرا که آن حضرت را خشمگین ساخته است و کسی که فرزندان آن حضرت را دوست دشته باشد، متعرض رضایت آن حضرت شده است.

الهیتمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى۹۷۳هـ)، الصواعق المحرقه علی أهل الرفض والضلال والزندقه، ج ۲ ص ۵۰۷، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله الترکی – کامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسه الرساله – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۷هـ – ۱۹۹۷م.

۶٫ صالحی شامی در سبل الهدی والرشاد

صالحی شامی نیز در کتاب سبل الهدی والرشاد این روایت را از طبرانی نقل و در ابتدا تصریح می­کند که سند روایت معتبر است:

روى الطبرانی بإسناد حسن وابن السنی فی معجمه وأبو سعید النیسابوری فی ‘ الشرف ‘ عن علی – رضی الله تعالى عنه – أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لفاطمه : ‘ إن الله تعالى یغضب لغضبک ویرضی لرضاک.

الصالحی الشامی، محمد بن یوسف (متوفاى۹۴۲هـ)، سبل الهدی والرشاد فی سیره خیر العباد، ج ۱۱، ص ۴۴ ، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۴هـ..

۷٫ زرقانی در شرح المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه

زرقانی نیز این روایت را از طبرانی نقل و تصریح می کند که سند این روایت صحیح است:

أخرجه الطبرانی فی الأوسط بسند صحیح على شرط الشیخین، وأخرجه ابن أبی عاصم عن علی أنه صلى الله علیه وسلم، قال لفاطمه: “إن الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک”.

الزرقانی المالکی، أبو عبد الله محمد بن عبد الباقی بن یوسف بن أحمد بن شهاب الدین بن محمد (المتوفى: ۱۱۲۲هـ)، شرح الزرقانی على المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه، ج۴، ص۳۳۱،  الطبعه: الأولى ۱۴۱۷هـ-۱۹۹۶م، دارالنشر: دار الکتب العلمیه.

۸٫ سیوطی در الثغور الباسمه

جلال الدین عبدالرحمن سیوطی نیز در کتاب الثغور الباسمه تصریح می کند که سند این روایت حسن است:

أخرج الطبرانی بسند حسن عن علی قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لفاطمه :  إن الله ویرضی لرضاک و یغضب لغضبک.

سیوطی، جلال الدین عبدالرحمن، الثغور الباسمه فی مناقب سیدتنا فاطمه، ص۱۱

۹٫ محمد الصبان در اسعاف الراغبین

وی نیز از قول طبرانی این روایت را نقل و به حسن بودن سند آن نیز اشاره می کند:

وروی الطبرانی وغیره باسناد حسن عن علی ان رسول الله صلی الله علیه وسلمقال لفاطمه ان الله یغضب لغضبک ویرضی لرضاک.

الصبان، محمد، اسعاف الراغبین فی سیره المصطفی وفضائل أهل بیته الطاهرین، ص۶۷

بررسی سندی روایت:

جدای از تحسین علمای اهل سنت برای این روایت، ما به بررسی سند آن نیز می‌پردازیم؛ یکی از اسناد این روایت، سند حاکم نیشابوری بود:

حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب ثنا الحسن بن علی بن عفان العامری وأخبرنا محمد بن علی بن دحیم بالکوفه ثنا أحمد بن حاتم بن أبی غرزه قالا ثنا عبد الله محمد بن سالم ثنا حسین بن زید بن علی عن عمر بن علی عن جعفر بن محمد عن أبیه عن علی بن الحسین عن أبیه عن علی رضی الله عنه

راوی اول: محمد بن یعقوب

ابن کثیر دمشقی پیرامون وی چنین می نویسد:

محمد بن یعقوب بن یوسف بن معقل بن سنان أبو العباس الأصم مولى بنی أمیه النیسابوری راوی المذهب، کان إماما، ثقه، حافظا، ضابطا، صدوقا، دینا

القرشی البصری، أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر، طبقات الشافعیین، ص ۲۷۰، المتوفى: ۷۷۴هـ، المحقق: د أحمد عمر هاشم، د محمد زینهم محمد عزب، ۱۴۱۳ هـ – ۱۹۹۳ م ، مکتبه الثقافه الدینیه.

همچنین او در البدایه والنهایه چنین می نویسد:

وکان ثقه صادقا ضابطا لما سمعه.

و او فردی ثقه و مورد اعتماد و راستگو و ضابط در آنچه شنیده است، می باشد.

ابن کثیر الدمشقی،  ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفاى۷۷۴هـ)، البدایه والنهایه، ج۱۱ ص۲۳۲ ، ناشر: مکتبه المعارف – بیروت.

ذهبی از قول حاکم نیشابوری پیرامون وی چنین می نویسد:

وکان محدث عصره ولم یختلف أحد فی صدقه وصحه سماعاته

او محدث زمان خود شبود و هیچ کسی در راستگویی و صحت شنیده هایش اختلافی ندارد.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج۱۵ ص۴۵۵ ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسه الرساله – بیروت ، الطبعه : التاسعه ، ۱۴۱۳هـ .

 او همچنین در تذکره الحفاظ چنین می نویسد:

الأصم الإمام المفید الثقه محدث المشرق أبو العباس محمد بن یعقوب بن یوسف بن معقل بن سنان الأموی

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، تذکره الحفاظ، ج۳ ص۸۶۰ ، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى.

راوی دوم: حسن بن علی بن عفان

ذهبی پیرامون وی می نویسد:

ابن عفان ( د ق )، المحدث الثقه المسند أبو محمد الحسن بن علی بن عفان العامری الکوفی.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج ۱۳ ص ۲۴ ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسه الرساله – بیروت ، الطبعه : التاسعه ، ۱۴۱۳هـ .

راوی سوم: عبد الله محمد بن سالم

ابن حجر پیرامون وی می نویسد:

عبد الله بن سالم الزبیدی أبو محمد الکوفی المفلوج القزاز روى عنه أبو داود بن ماجه ثقه

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲ هـ)، لسان المیزان، ج۷ ص۲۶۲، تحقیق: دائره المعرف النظامیه – الهند، ناشر: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات – بیروت، الطبعه: الثالثه، ۱۴۰۶هـ – ۱۹۸۶م.

همچنین ابن حبان نیز او را در الثقات ذکر کرده است:

 التمیمی البستی، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۸ ص۳۵۰، تحقیق السید شرف الدین أحمد، ناشر: دار الفکر، الطبعه: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

راوی چهارم: حسین بن زید

حسین بن زید را ثقه دانسته است:

۸۵ قلت له الحسین بن زید بن علی بن الحسین عن عبد الله بن محمد بن عمر بن علی عن أبیه عن جده عن علی فقال کلهم ثقات.

به او می گویم: حسین بن زید بن علی بن الحسین از عبد الله بن محمد بن عمر بن علی از پدرش از جدش از علی همه آنان ثقه هستند.

الدارقطنی البغدادی، ابوالحسن علی بن عمر (متوفاى ۳۸۵هـ)، سؤالات البرقانی، ج۱، ص۲۲، تحقیق: د. عبدالرحیم محمد أحمد القشقری، ناشر: کتب خانه جمیلی – باکستان، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۴هـ.

ابن عدی در الکامل فی الضعفا، وی را نقل و تصریح می کند که اشکالی بر او نیست:

قال الشیخ وللحسین بن زید أحادیث غیر ما ذکرته یحدث عنه أهل الکوفه وأهل الحجاز ویحدث هو عن أبی جعفر محمد بن علی وعن أبیه جعفر وعن أخی جعفر کما أملیت ویحدث عن قوم آخرین من أهل البیت کما ذکرت بعضه وجمله حدیثه عن أهل البیت وأرجو أنه لا بأس به.

الجرجانی ، عبدالله بن عدی بن عبدالله بن محمد أبو أحمد (متوفاى۳۶۵هـ)، الکامل فی ضعفاء الرجال ، تحقیق : یحیى مختار غزاوی ، ناشر : دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الثالثه ، ۱۴۰۹هـ – ۱۹۸۸م.

أبو نعیم اصفهانی وقتی این روایت را با راوی حسین بن زید نقل می کند، تصریح می کند که او از اهل بیت علیهم السلام است:

۳۵۵ – حدثنا أبو بکر الطلحی ثنا محمد بن عبد الله الحضرمی ثنا عبد الله بن محمد بن سالم حدثنی حسین بن زید بن علی بن الحسین عن علی بن عمر بن علی عن جعفر بن محمد عن أبیه عن علی بن الحسین عن الحسین بن علی عن علی بن أبی طالب عن النبی صلى الله علیه وسلم أنه قال : یا فاطمه إن الله تعالى یغضب لغضبک ویرضى لرضاک . تفرد بروایه هذا الحدیث العتره الطیبه خلفهم عن سلفهم حتى ینتهی إلى النبی صلى الله علیه وسلم .

الأصبهانی، ابو نعیم أحمد بن عبد الله (متوفاى۴۳۰هـ)، معرفه الصحابه، ج ۱،‌ ص ۹۳، طبق برنامه الجامع الکبیر.

راوی پنجم: عمرو بن علی

هر چند که در کتب اهل سنت از او به عنوان عمر بن علی نقل کرده اند، ولی اسم اصلی او عمرو بوده است. متقی هندی در کنز العمال در مورد عمر بن علی بن الحسین می‌گوید نام درست وی «عمرو بن علی بن الحسین» است!

۹۸۷۶ – عن ابن أبی فدیک قال : حدثنی علی بن عمر بن علی بن أبی طالب عن أبیه عن جده ، قال : لما قدم رسول الله صلى الله علیه وسلم المدینه ، قال : یا معشر قریش إنکم بأقل الأرض مطرا فاحرثوا فإن الحرث مبارک وأکثروا فیه من الجماجم . ابن جریر ) وقال : هذا خبر عندنا صحیح سنده إن کان عمرو بن علی هذا هو عمر بن علی بن أبی طالب ، ولم یکن عمر ابن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب فإنی أظنه عمرو بن علی بن الحسین، وذلک أنه قد روى عنه بعضه مرسلا . ومر برقم [ ۹۳۵۹ ] .

الهندی، علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین (متوفاى۹۷۵هـ)، کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، ج ۴، ص ۵۴ ،‌ تحقیق: محمود عمر الدمیاطی، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۸م.

ابن حبان او را در الثقات ذکر کرده است:

عمر بن على بن الحسین بن على بن أبى طالب.

التمیمی البستی، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج ۷، ص ۱۸۰، تحقیق السید شرف الدین أحمد، ناشر: دار الفکر، الطبعه: الأولى، ۱۳۹۵هـ – ۱۹۷۵م.

ابن حجر نز پیرامون وی چنین می نویسد:

عمر بن علی بن الحسین بن علی الهاشمی المدنی صدوق فاضل.

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تقریب التهذیب، ج ۱، ص ۴۱۶ ، تحقیق: محمد عوامه، ناشر: دار الرشید – سوریا، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶٫

راوی ششم: امام صادق سلام الله علیه

ابن حجر پیرامون شخصیت آن حضرت می نویسد:

جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب الهاشمی أبو عبد الله المعروف بالصادق صدوق فقیه إمام من السادسه

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تقریب التهذیب، ج ۱، ص ۱۴۱، تحقیق: محمد عوامه، ناشر: دار الرشید – سوریا، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶٫

جرجانی نیز می نویسد:

ثنا عباس سمعت یحیى بن معین یقول جعفر بن محمد مأمون ثقه ثنا محمد بن علی ثنا عثمان بن سعید قال سألت یعنی یحیى بن معین عن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین فقال ثقه

عباس می گوید از ابن معین شنیدم که گفت: جعفر بن محمد فردی امین و مورد اعتماد است…سعید می گوید از یحیی بن معینت پیرامون جعفر بن محمد سوال کردم. پاسخ داد: مورد اعتماد است.

الجرجانی ، عبدالله بن عدی بن عبدالله بن محمد أبو أحمد (متوفاى۳۶۵هـ)، الکامل فی ضعفاء الرجال، ج۲ ص۱۳۱ ، تحقیق : یحیى مختار غزاوی ، ناشر : دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الثالثه ، ۱۴۰۹هـ – ۱۹۸۸م

ذهبی نیز در تذکره الحفاظ می نویسد:

وعن أبی حنیفه قال ما رأیت أفقه من جعفر بن محمد وقال أبو حاتم ثقه لا یسئل عن مثله

از ابو حنیفه نقل است که گفت: فقیه تر از جعفر بن محمد کسی را ندیدم. ابوحاتم نیز گفت: او مورد اعتماد است و از مثل جعفر بن محمد سوال نمی شود.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، تذکره الحفاظ، ج۱ ص۱۶۶ ، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى.

راوی هفتم: امام باقر سلام الله علیه

ابن حجر پیرامون آن حضرت می نویسد:

محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب أبو جعفر الباقر ثقه فاضل

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تقریب التهذیب، ج۱ ص۴۹۷ ، تحقیق: محمد عوامه، ناشر: دار الرشید – سوریا، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۶ – ۱۹۸۶٫

راوی هشتم: امام سجاد سلام الله علیه

ابن سعد پیرامون حضرت می نویسد:

وکان علی بن حسین ثقه مأمونا کثیر الحدیث عالیا رفیعا ورعا

الزهری، محمد بن سعد بن منیع ابوعبدالله البصری (متوفاى۲۳۰هـ)، الطبقات الکبرى، ج ۵ ص ۲۲۱ ، ناشر: دار صادر – بیروت.

راوی نهم: امام حسین علیه السلام

ذهبی پیرامون آن حضرت می نویسد:

الحسین الشهید الإمام الشریف الکامل سبط رسول الله صلى الله علیه وسلم وریحانته من الدنیا ومحبوبه أبو عبد الله الحسین ابن أمیر المؤمنین أبی الحسن علی بن أبی طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی القرشی الهاشمی.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج ۳ ص ۲۸۰ ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسه الرساله – بیروت ، الطبعه : التاسعه ، ۱۴۱۳هـ .

راوی دهم: أمیرالمؤمنین حضرت علی بن أبی طالب سلام الله علیه

ایشان نیز از صحابه و از متقدمین بوده و در شخصیت و وثاقت ایشان هیچ شکی نیست.

 در نتیجه روایت حاکم نیشابوری که فقط یک طریق از طرق روایت بوده، معتبر و اشکالی بر آن وارد نیست.

نتیجه:

با توجه به مطالب که بیان شد، روشن شد که ابن تیمیه مانند همیشه چشم خود را بر حقیقت بسته و این روایت و فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها را منکر شده بود که بر اساس منابع و مستندات علمای اهل سنت به آن پاسخ داده شد و سند یک روایت علاوه بر تصحیحات علمای اهل سنت نیز مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه اشکالی بر این روایت نیست.

 

 

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن