سیر شیعه شناسی

احادیث «علی مع الحق والحق مع علی»

   
احادیث «علی مع الحق والحق مع علی»
 

سخن یاوه ابن تیمیه در حدیث علی مع الحق
احادیث حق با علی است و علی با حقی است

حدیث اول:  « اَلْحَقُّ مَعَ ذَا »

حدیث  دوم: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ»

حدیث سوم: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»

روایت چهارم: « اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»

روایت پنجم: عَلِیٌّ على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ

روایت ششم: « عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ»

 

 

 

سخن یاوه ابن تیمیه در حدیث علی مع الحق

 ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه مى‌نویسد: على مع الحق والحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتى یردا على الحوض من أعظم الکلام کذبا وجهلا؛ فإن هذا الحدیث لم یروه أحد عن النبی صلى الله علیه وسلم لا بإسناد صحیح ولا ضعیف

حدیث «على با حق است و حق با او است از بزرگترین دروغ‌ها و نادانى است؛ زیرا این حدیث را هیچ کس از رسول خدا (ص) نقل نکرد است،‌ نه با سند صحیح و نه با سند ضعیف؛ پس چگونه شیعیان ادعا مى‌کنند که همگى این روایت را نقل کرده‌اند.

منهاج السنه ج۴، ص۲۳۸٫

 

احادیث حق با علی است و علی با حقی است 

 حدیث اول :  « اَلْحَقُّ مَعَ ذَا »

ابویعلى موصلى متوفای ۳۰۷ در مسند خودش، نوشته‌اند:

از ابو سعید نقل شده است که کنار خانه  رسول خدا (ص)  در جمعی عده ای از مهاجرین و انصار حضرت سخن می گفت که  على بن أبى طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا (ص)  فرمود : : «اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا» حق با او است، حق با او است.

مسند أبی یعلی، ج۲، ص۳۱۸، ح۱۰۵۲٫

و ابن حجر متوفای ۸۵۲هـ و دیگران نیز این روایت را  نقل کرده اند .

 المطالب العالیه ج۱۶، ص۱۴۷، ح۳۹۴۵٫

بررسی سند روایت:

 هیثمی، متوفای  ۸۰۷ هـ گفته است : رَوَاهُ أَبُو یَعْلَى وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ.

… این روایت را ابویعلى نقل کرده و راویان آن ثقه هستند.

مجمع الزوائد ج۷، ص۲۳۵٫

 

 حدیث  دوم : «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ»

ابن عساکر متوفای ۵۷۱ از سَعْد بن ابی وقاص نقل می کند که گفت از پبامبر اکرم (ص) شنیدم که به علی (ع) فرمود: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ حَیْثُ مَا دَارَ» «تو با حق هستى و حق با تو است؛ هر کجا که باشی».

تاریخ مدینه دمشق ج۲۰، ص۳۶۱،

معاویه بعد از شنیدن این حدیث از سعد بن وقاص، گفت: «لَوْ سَمِعْتُ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لَکُنْتُ خَادِمًا لِعَلِیٍّ حَتَّى أَمُوتَ»  اگر من این را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده بودم، تا زمان مرگ خادم على (علیه السلام) مى‌شدم.

بررسی سند روایت:

تمام راویان حدیث مورد وثوق هستند علاقه مندان می توانند به سایت ولی عصر (ع) مراجعه کنند.

 

 حدیث سوم : «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»

 ابن عساکر متوفای ۵۷۱  از ام سلمه نقل می کند که می گفت از رسول خدا (ص)  شنیدم که فرمود:

«عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ»

علی با حق و حق با علی است و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد خواهند شد.

 

 روایت چهارم : « اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»

حاکم نیشابورى از حضرت علی (ع) نقل می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِیًّا اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَیْثُ دَارَ .

از على علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: خداوند على را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار على بچرخان، هر طرف که او برود.

و سپس در تصحیح حدیث مى‌گوید:

هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ

سند این روایت بنابر شرایطى که مسلم قبول دارد صحیح است؛ ولى او و بخارى نقل نکرده‌اند.

المستدرک ج۳، ص۱۳۴

فخر الدین رازى، مفسر شهیر اهل سنت می گوید:

 «وَمَنِ اقْتَدَى فِی دِینِهِ بِعَلِیِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى»

هرکس در دینش به على بن أبى طالب علیه السلام اقتدا کند، به راستى که هدایت شده است.

دلیل بر این مطلب این سخن رسول خدا صلى الله علیه وآله است که فرمود:

«اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِیٍّ حَیْثُ دَارَ».

خدایا حق را بر مدار على بگردان، هر جا که او باشد.

التفسیر الکبیر ج۱، ص۱۶۸، نشر: دار الکتب العلمیه – بیروت.

 

 روایت پنجم : «عَلِیٌّ على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ»

طبرانی به سند خودش از ام سلمه همسر پیامبر اکرم (ص)  نقل می کند که گفتند:

کان عَلِیٌّ على الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ وَمَنْ تَرَکَهُ تَرَکَ الْحَقَّ عَهْدًا مَعْهُودًا قبل یَوْمِهِ هذا.

علی بر حق بوده و هر کس از او تبعیت کند از حق تبعیت کرده و هر کس او را رها کند،‌ حق را رها کرده و این عهد و تقدیر ثابت خداوندی است

المعجم الکبیر ، ج ۲۳ ص ۳۳۰ ح ۷۵۸  نشر: مکتبه الزهراء – الموصل.

در روایت دیگر ام سلمه گفت:

: والله إنَّ عَلِیّاَ عَلَى الْحَقِّ قَبْلَ الْیَوْمِ وَبَعْدَ الْیَوْمِ ، عَهْداً مَعْهُوداً وَقَضَاءً مَقْضِیّاً.

به خدا سوگند علی (ع) در گذشته و آینده برحق بوده و این عهد و تقدیر ثابت الهی است.

تاریخ دمشق ، ج ۴۲ ص ۴۴۹ .

  روایت ششم : «عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ»

حاکم نیشابورى از  ام سلمه نقل می کند که  گفت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود:

عَلِیٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِیٍّ لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ “. هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الإِسْنَادِ.

المستدرک على الصحیحین  ج ۳   ص ۱۳۴

  على همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با على علیه السّلام است. هیچگاه على علیه السّلام از قرآن و قرآن از على علیه السّلام، جدا نمى‌شوند تا این که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن