مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم + اسکن

اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم + اسکن
 

 

  از اختلافات اساسى میان شیعه و اهل سنت، قضیه ارث رسول خدا صلی الله علیه و آله و همچنین قضیه‌ فدک است که آیا متعلق به حضرت زهراء علیها السلام مى‌باشد که توسط ابوبکر و عمر مصادره گردید؟ ویا  فدک ارث حضرت زهرا علیها السلام نبود است؟

 دلیل عمده اهل سنت درباره اینکه فدک ارث حضرت زهرا علیها السلام نبود، روایتی است که از ابوبکر از پیامبر صلی الله علیه و آله به این صورت نقل شده است: «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث»، بعد از غصب فدک، حضرت زهرا علیها السلام برای گرفتن حق خود پیش ابوبکر رفت اما ابوبکر با استدلال به روایت فوق که خودش ناقل آن است، ارث بردن فرزندان پیامبران از پدرانشان را نفی کرد.

در خصوص نقد و بررسی این روایت، به این آدرس رجوع کنید

بررسی روایت «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث …» و بهانه ابوبکر برای غصب فدک

اما نکته‌ای که در اینجا باید مورد توجه واقع شود این است که هر چند ابوبکر با استناد به روایت « لانورث..» حضرت زهرا علیها السلام را وارث پیامبر صلی الله علیه و آله نمی‌دانست اما خود ابوبکر در روایتی معتبر به ارث بردن حضرت زهرا علیها السلام از پدرش رسول الله صلی الله علیه و آله، اعتراف کرده است

روایت را با همراه تصحیحات و تحسینات، از منابع مهم اهل سنت نقل می‌کنیم:

 احمد بن حنبل در المسند

احمد بن حنبل روایت صحیحی را چنین نقل کرده است:

حدثنا عبد اللَّهِ قال حدثنی أبی قال ثنا عبد اللَّهِ بن مُحَمَّدِ بن أبی شَیْبَهَ قال عبد اللَّهِ وَسَمِعْتُهُ من عبد اللَّه بن أبی شَیْبَهَ قال ثنا محمد بن فُضَیْلٍ عَنِ الْوَلِیدِ بن جُمَیْعٍ عن أبی الطُّفَیْلِ قال لَمَّا قُبِضَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم أَرْسَلَتْ فَاطِمَهُ إلى أبی بَکْرٍ أنت وَرِثْتَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم أَمْ أَهْلُهُ قال فقال لاَ بَلْ أَهْلُهُ قالت فَأَیْنَ سَهْمُ رسول اللَّهِ قال فقال أبو بَکْرٍ إنی سمعت رَسُولَ اللَّهِ یقول إِنَّ اللَّهَ عز وجل إذا أَطْعَمَ نَبِیاًّ طُعْمَهً ثُمَّ قَبَضَهُ جَعَلَهُ للذی یَقُومُ من بَعْدِهِ فَرَأَیْتُ أَنْ أَرُدَّهُ على الْمُسْلِمِینَ فقالت فَأَنْتَ وما سَمِعْتَ من رسول اللَّهِ أَعْلَمُ

ابی طفیل گوید فاطمه (علیها السلام) بعد از وفات پیامبر( صلی الله علیه و آله) نزد ابوبکر فرستاد و فرمود: آیا تو وارث رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله سلم) هستی یا خانواده‌اش؟ أبوبکر گفت: نه، بلکه خانواده‌اش وارث او هستند حضرت زهرا علیها السلام فرمود پس سهم رسول الله کجاست؟ ابوبکر گفت هرگاه خداوند، رزق و روزی نصیب پیامبری بگرداند، پس از او برای جانشین وی قرار می‌‌دهد من ( ابوبکر) صلاح دیدم آن سهم را به مسلمانان برگردانم حضرت زهرا علیها السلام فرمود: تو به آنچه از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) شنیدی عالمتر هستی.

الشیبانی،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج ۱  ص ۴ ناشر: مؤسسه قرطبه – مصر.

 

*   تصویر یک  *   تصویر دو  *   تصویر سه  *   تصویر چهار  *  تصویر پنج  *   تصویر شش  *   تصویر هفت  *

 

 

مقدسی در الأحادیث المختاره

مقدسی نیز این روایت را نقل کردن و سند آن را صحیح دانسته است:

أخبرنا أبو الطاهر المبارک بن أبی المعالی بن المعطوش بقراءتی علیه بالجانب الغربی من بغداد قلت أخبرکم هبه الله بن محمد بن عبدالواحد قراءه علیه وأنت تسمع أنا الحسن بن علی أنا أحمد بن جعفر ثنا عبدالله بن أحمد حدثنی أبی ثنا عبدالله بن محمد بن أبی شیبه قال عبدالله وسمعته من عبدالله بن أبی شیبه ثنا محمد بن الفضیل عن الولید بن جمیع عن أبی الطفیل قال لما قبض رسول الله صلى الله علیه وسلم أرسلت فاطمه إلى أبی بکر أنت ورثت رسول الله صلى الله علیه وسلم أم أهله قال فقال لا بل أهله قالت فأین سهم رسول الله صلى الله علیه وسلم قال فقال أبو بکر إنی سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول إن الله عز وجل إذا أطعم نبیا طعمه ثم قبضه جعله للذی یقوم من بعده فرأیت أن أرده على المسلمین قالت فأنت وما سمعت من رسول الله صلى الله علیه وسلم أعلم أخرجه أبو داود عن عثمان بن أبی شیبه عن محمد بن فضیل ( إسناده صحیح )

المقدسی الحنبلی، ابوعبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاى۶۴۳هـ)، الأحادیث المختاره، ج ۱   ص ۱۲۹،تحقیق عبد الملک بن عبد الله بن دهیش، ناشر: مکتبه النهضه الحدیثه – مکه المکرمه، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۰هـ.

 

*    تصویر هشت   *    تصویر نُه   *    تصویر دَه   *

 

ابویعلی در مسند

ابویعلی نیز روایت را چنین نقل می‌کند:

حدثنا أبو بکر بن أبی شیبه حدثنا محمد بن فضیل عن الولید بن جمیع عن أبی الطفیل قال أرسلت فاطمه إلى أبی بکر فقالت ما لک یا خلیفه رسول الله صلى الله علیه وسلم أنت ورثت رسول الله أم أهله قال لا بل أهله قالت فما بال سهم رسول الله صلى الله علیه وسلم قال إنی سمعته یقول إن الله إذا أطعم نبیا طعمه ثم قبضه إلیه جعله للذی یقوم بعده فرأیت أنا بعده أن أرده على المسلمین قالت أنت وما سمعته من رسول الله

أبو یعلی الموصلی التمیمی، أحمد بن علی بن المثنی (متوفاى۳۰۷ هـ)، مسند أبی یعلی، ج ۱ ، ص ۴۰ تحقیق: حسین سلیم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث – دمشق، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۴ هـ – ۱۹۸۴م.

 

*    تصویر یازده   *    تصویر دوازده   *

 

 

البانی در إرواء الغلیل

البانی نیز این روایت را نقل کرده و سند روایت را معتبر می‌داند:

(۱۲۴۱) – (حدیث: إذا أطعم الله نبیا طعمه ثم قبضه فهو للذى یقوم بها من بعده رواه أبو بکر عنه.

حسن.

أخرجه الإمام أحمد (۱/۴) فى  مسنده  وکذا ابنه عبد الله فى زوائده علیه , وأبو یعلى فى مسنده  (۳۱۶/۱) من طریق الولید بن جمیع عن أبى الطفیل قال: لما قبض رسول الله صلى الله علیه وسلم , أرسلت فاطمه إلى أبى بکر: أنت ورثت رسول الله صلى الله علیه وسلم أم أهله , قال: فقال: بل أهله , قالت: فأین سهم رسول الله صلى الله علیه وسلم؟ قال: فقال أبو بکر إنى سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: ” إن الله إذا أطعم نبیا طعمه ثم قبضه , جعله للذى یقوم بعده  فرأیت أن أرده على المسلمین , فقال: فأنت وما سمعت من رسول الله صلى الله علیه وسلم

قلت: وهذا إسناد حسن

ألبانی، محمد ناصر (متوفاى۱۴۲۰هـ)، إرواء الغلیل فی تخریج أحادیث منار السبیل، ج ۵ ص ۷۶ تحقیق: إشراف: زهیر الشاویش، ناشر: المکتب الإسلامی – بیروت – لبنان، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ م.

 

*    تصویر سیزده   *    تصویر چهارده   *

 

 

نکات پیرامون روایت

نکته اول: تعارض روایت با حدیث «لا نورث..»

طبق روایت معتبر، خود ابوبکر اعتراف کرده است که حضرت زهرا علیها السلام می‌تواند از پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله ارث می‌برد و این با آن چیزی که از او نقل شده است که انبیاء ارث نمی‌گذارند، در تعارض است.

  جالب اینجاست که أبو بکر احمد بن عبد العزیز الجوهری که از اساتید إبن أبی الحدید معتزلی است و أحادیث زیادی از ایشان نقل می‌کند، در کتاب السقیفه و فدک می‌گوید:

فی هذا الحدیث عجب، لأنها قالت له: «أنت ورثت رسول الله (صلی الله علیه و آله) أم أهله، قال: بل أهله» و هذا تصریح بأنه (صلی الله علیه و آله) موروث یرثه أهله و هو خلاف قوله: لا نورث.

این حدیثی که احمد بن حنبل نقل کرده است، شگفت‌انگیز است. چون فاطمه ( علیها السلام) به أبو بکر فرمود: «تو وارث رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله) هستی یا أهل بیتش؟ أبو بکر گفت: نه، بلکه أهل بیت رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله) وارث او هستند». این اعترافی است از أبو بکر که رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله) ارث باقی می‌گذارد و وارث رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله) هم أهل بیت او هستند و این خلاف سخن أبو بکر است که از رسول الله (صلی الله علیه و‌‌ آله) نقل می‌کند که فرمود: «ما پیامبران ارث باقی نمی‌گذاریم»

الجوهری، أبو بکر احمد بن عبد العزیز (متوفای۳۲۳)، السقیفه وفدک، ص ۱۰۹، ناشر : شرکه الکتبی للطباعه والنشر – بیروت – لبنان  الطبعه الثانیه ۱۴۱۳ ه‍ . ۱۹۹۳ م

نکته دوم: پیرامون « إن الله إذا أطعم نبیا طعمه ثم قبضه»

هر چند ابوبکر در ابتدای روایت به ارث بردن اهل بیت علیهم السلام، اعتراف می‌‌کند و این قسمت نیز از باب الزام، مورد احتجاج ما بوده است، اما در ادامه، به سخنی که خودش از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده استناد می‌کند که‌ آمده است: « إن الله إذا أطعم نبیا طعمه ثم قبضه جعله للذى یقوم بعده فرأیت أن أرده على المسلمین» ابوبکر با استناد به این روایت، حضرت زهرا علیها السلام را از ارث بردن از پدرش محروم می‌داند. یعنی در این روایت دچار تناقض گویی شده است از یک طرف ابوبکر در ابتدا اعتراف به ارث بردن اهل بیت از پیامبر صلی الله علیه و آله می‌کند از طرف دیگر در ادامه حرف خود را منکر شده و اعتراف می‌کند که فرزندان حضرت از او ارث نمی‌برند در اینجا یا باید بگوییم ابوبکر دچار تناقض‌گویی شده است و یا اینکه باید بپذیریم قسمت پایانی روایت جعل شده و روایت از تحریف در امان نمانده است حتی در صورتی که بپذیریم این قسمت از روایت نیز جعلی نبوده و تحریف نشده است، ولی با اشکالات عمده‌ای روبرو است:

اولا: این نوع شهادت به نفع خود دادن توسط ابوبکر از آنجا که برای جلب منفعت خودش که خلیفه بود، می‌باشد مورد پذیرش نیست . خود ابوبکر وقتی که حضرت علی علیه السلام برای شهادت دادن در خصوص فدک پیش او رفته بودند، قبول نکرد حال چگونه ممکن است اینجا حرف او را بپذیریم؟!!

جهت اطلاع به مقاله «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث ….» و مقاله ذیل رجوع کنید

 آیا عمر سند و قباله‌ی فدک را از دست حضرت زهرا (سلام الله علیها) گرفت و پاره کرد؟

ثانیا: این قسمت از روایت با آیات قرآن که ارث بردن از خویشان را ثابت می‌کند، در تعارض است در قرآن آمده است:

« وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فی‏ کِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ

خویشاوندان در کتاب خدا بعضى بر بعض دیگر مقدم شده است که خدا به هر چیز داناست

سوره انفال ۷۵

در آیه دیگر نیز آمده است:

 النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ و أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فی‏ کِتابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُهاجِرینَ إِلاَّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلى‏ أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً

پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها [مؤمنان‏] محسوب مى‏شوند و خویشاوندان نسبت به یکدیگر از مؤمنان و مهاجران در آنچه خدا مقرّر داشته اولى هستند، مگر اینکه بخواهید نسبت به دوستانتان نیکى کنید (و سهمى از اموال خود را به آنها بدهید) این حکم در کتاب (الهى) نوشته شده است.

سوره احزاب ۶

در کتب روایی و تفسیری اهل سنت نقل شده است که مراد از این آیه، ارث بردن خویشان از یکدیگر است

در تفسیر مقاتل آمده است:

) وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعضٍ فی کتاب الله ( یعنی فی المواریث ) من المؤمنین

اولی الارحام برخی بر برخی دیگر از مومنان یعنی در اموال به ارث مانده،  اولویت دارند

الأزدی البلخی، أبو الحسن مقاتل بن سلیمان بن بشیر (متوفاى۱۵۰هـ) ، تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج ۳   ص ۳۶  تحقیق : أحمد فرید ، ناشر : دار الکتب العلمیه – لبنان/ بیروت ، الطبعه : الأولى ، ۱۴۲۴هـ – ۲۰۰۳م .

طبری نیز گوید:

وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض فی کتاب الله ( . ورد المواریث إلى القرابات بالأرحام

ارثها بخاطر ارحام به نزدیکان می‌رسد

الطبری، أبو جعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب (متوفاى۳۱۰)، تهذیب الآثار، ج ۱   ص ۲۶، تحقیق: محمود محمد شاکر ، ناشر: مطبعه المدنی ـ مصر، الطبعه: الأولى.

طبری در تفسیر خود نیز می‌نویسد:

وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض فی کتاب الله فصارت المواریث لذوی الأرحارم

ارثها به نزدیکان می‌رسد

الطبری، أبو جعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب (متوفاى۳۱۰)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ج ۵   ص ۵۲، ناشر: دار الفکر، بیروت – ۱۴۰۵هـ

جصاص نیز می‌نویسد:

بعضهم أولى ببعض فتوارثوا بالأرحام

به سبب ارحام از همدیگر ارث می‌برند

الجصاص الرازی الحنفی، أبو بکر أحمد بن علی (متوفاى۳۷۰هـ) ، أحکام القرآن ، ج ۴   ص ۲۶۲تحقیق : محمد الصادق قمحاوی ، ناشر : دار إحیاء التراث العربی – بیروت – ۱۴۰۵هـ.

در تفسیر جلالین نیز آمده است:

وأولوا الأرحام ( ذوو القرابات ) بعضهم أولى ببعض ( فی الإرث )

اولوا الارحام برخی نسبت به برخی دیگرشان در ارث اولویت دارند

محمد بن أحمد المحلی الشافعی + عبدالرحمن بن أبی بکر السیوطی (متوفاى۹۱۱ هـ)، تفسیر الجلالین، ج ۱، ص ۲۶۲، ناشر: دار الحدیث، الطبعه: الأولى، القاهره

در سیره نبوی نیز چنین نقل شده است:

وأولو الأرحام بعضهم أولى ببعض فی کتاب الله ( أی بالمیراث )

الحمیری المعافری،  ابومحمد عبد الملک بن هشام بن أیوب (متوفاى۲۱۳هـ)، السیره النبویه، ج ۳   ص ۲۳۲، تحقیق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجیل، الطبعه: الأولى، بیروت – ۱۴۱۱هـ.

در آیات دیگر نیز آمده است:

یُوصیکُمُ اللَّهُ فی‏ أَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن

خداوند در باره فرزندانتان به شما سفارش مى‏کند که سهم (میراث) پسر، به اندازه سهم دو دختر باشد

سوره نساء ۱۱

این آیات ارث بردن خویشان میت را ثابت می‌کند و اطلاق آن شامل خود پیامبر صلی الله علیه و آله نیز می‌شود و دلیلى بر خروج رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و اولاد او از حکم آیه وجود ندارد

همچنین در قرآن مواردی از ارث بردن فرزندان انبیاء وجود دارد که در مقاله «بررسی روایت «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث ….» نقل شده است

ثالثا: ابوبکر در این حرف خود صادق نبود؛ چون حضرت علی علیه السلام او را کاذب، و حیله‌‌گر و خائن مى‌دانستید

دیدگاه امیرمؤمنان علیه السلام در باره ابوبکر و عمر+ تصویر کتاب ها

با این وجود چطور حرف کسی را که دروغ می‌گوید، در خصوص ارث نگذاشتن پیامبر صلی الله علیه و آله برای فرزندان را قبول کنیم؟!! در این صورت آیا نقل روایت او از پیامبر صلی الله علیه و آله موجب تشکیک در نقل روایت او نمی‌شود؟!!

جهت اطلاع بیشتر به مقاله زیر مراجعه شود:

بررسی روایت «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث …» و بهانه ابوبکر برای غصب فدک

 

رابعا: ابوبکر طبق این قسمت روایت می‌خواهد ثابت کند که اموالی مثل فدک که در دست حضرت زهرا علیها السلام بوده و به ارث از پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده، از آن دختر پیامبر نیست و تصرف حضرت زهرا علیها السلام در  آن جایز نیست، این درحالی است که فدک اصلا ارث نبود که ابوبکر می‌خواهد با این روش حضرت زهرا علیها السلام را از فدک محروم کند بلکه فدک هدیه ای بود که در زمان حیات پیامبر (ص) به حضرت فاطمه علیها السلام بخشیده شد. مگر خداوند به پیامبر صلی اللله علیه و آله فرمان نداد که حق ذی القربی داده شود، پیامبر نیز طبق دستور خداوند فدک را به دخترش فاطمه داد لذا فدک در زمان خود پیامبر صلی الله علیه و آله نیز جزء ملک شخصی حضرت فاطمه علیها السلام بوده است که ابوبکر با زور آن را گرفت

در تاریخ مدینه منوره آمده است:

  إن أبا بکر رضی الله عنه انتزع من فاطمه رضی الله عنها فدک

ابوبکر فدک را از فاطمه گرفت

النمیری البصری، ابوزید عمر بن شبه (متوفاى۲۶۲هـ)، تاریخ المدینه المنوره، ج ۱   ص ۱۲۴، تحقیق علی محمد دندل ویاسین سعد الدین بیان، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت – ۱۴۱۷هـ-۱۹۹۶م.

به عبارت دیگر طبق احادیث، فدک مال حضرت زهراء علیها السلام بوده است و اینجا دیگر جای این بحث نیست که کسی بیاید بگوید این ارث پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است؛ چون از دست پیامبر (ص) در زمان حیات خارج و در دست دخترش بود لذا دیگر جای تصمیم گیری نبود که ابوبکر بیاید و درباره آن صحبت کند  خود حضرت نیز فرموده اند که این ملک شخصی ایشان بوده است:

قالت لأبی بکر الصدیق رضی الله عنه اعطنی فدک فقد جعلها رسول الله صلى الله علیه وسلم لی

به ابوبکر گفت پیامبر فدک را به من داده و آن  را در اختیار من قرار داده (ملک من است)

البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر (متوفاى۲۷۹هـ)، فتوح البلدان، ج ۱ ص ۳۵، تحقیق: رضوان محمد رضوان، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت – ۱۴۰۳هـ.

جهت اطلاع بیشتر در خصوص ملک شخصی بودن فدک به این آدرس رجوع کنید

فدک، ملک شخصی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و غصب آن توسط ابوبکر

نکته سوم: «ثم قبضه جعله للذى یقوم بعده فرأیت أن أرده على المسلمین»

در این فراز ابوبکر روایت را به نفع خود چنین نقل می‌کند که ارث پیامبرصلی الله علیه و آله بعد از وی، از آن جانشین او می‌باشد حال سوال این است، طبق روایات فراوان و قرائن گوناگون، جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله، مگر غیر از حضرت علی علیه السلام بود؟!! در روایاتی مانند «من کنت مولاه فعلی مولاه»، «فَهُوَ أَوْلَی النَّاسِ بِکُمْ بَعْدِی»، «علیٌ ولی کل مؤمن بعدی»، «فانه ولیکم بعدی» و روایات دیگر به صراحت مشخص است که تنها جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله، امیر مؤمنان علیه السلام می‌باشد. با این وجود در حقیقت ابوبکر ناخواسته اعتراف کرده است که ارث پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام می‌رسد نه کس دیگر

جهت اطلاع بیشتر از این روایات به این آدرس رجوع کنید

 

کلمه “ولی” در حدیث غدیر
 بررسی سندی روایت «علیٌ ولی کل مؤمن بعدی» از منظر اهل سنت

 آیا روایت «علی أولی الناس بعدی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

 آیا روایت «وأنت خلیفتی من بعدی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

 آیا علمای اهل سنّت کلمه «مولی» در حدیث غدیر را به معنای امام و خلیفه معنی کرده اند؟

نکته چهارم: « فقالت فَأَنْتَ وما سَمِعْتَ من رسول اللَّهِ أَعْلَمُ»

نکته دیگر که لازم است در اینجا به آن بپردازیم این است که در روایت آمده است که حضرت زهرا علیها السلام حرف ابوبکر را  تصدیق کرده و او را عالم به احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته است، در حالی که این با واقیعات تاریخی منافات دارد؛ زیرا:

در روایات آمده است که وقتی حضرت زهرا علیها السلام برای گرفتن فدک پیش ابوبکر رفت، ابوبکر با استناد به روایت « لَا نُورَثُ ما تَرَکْنَا..» از دادن فدک ممانعت کرد اما حضرت زهرا علیها السلام نه تنها حرف او را قبول نکرد  بلکه تا  آخر عمر با او قهر کرده و صحبت نکرد.

حدثنا عبد الْعَزِیزِ بن عبد اللَّهِ حدثنا إِبْرَاهِیمُ بن سَعْدٍ عن صَالِحٍ عن بن شِهَابٍ قال أخبرنی عُرْوَهُ بن الزُّبَیْرِ أَنَّ عَائِشَهَ أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ رضی الله عنها أَخْبَرَتْهُ أَنَّ فَاطِمَهَ علیها السَّلَام ابْنَهَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم سَأَلَتْ أَبَا بَکْرٍ الصِّدِّیقَ بَعْدَ وَفَاهِ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم أَنْ یَقْسِمَ لها مِیرَاثَهَا ما تَرَکَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم مِمَّا أَفَاءَ الله علیه فقال أبو بَکْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قال لَا نُورَثُ ما تَرَکْنَا صَدَقَهٌ فَغَضِبَتْ فَاطِمَهُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ

ابن شهاب گوید: خبر داد به ما عروه بن زبیر که عائشه او را باخبر کرد از اینکه فاطمه (علیها سلام) دختر رسول الله( صلی الله علیه و آله) بعد از وفات رسول خدا از ابوبکر درخواست کرد میراثش را تقسیم کند از آنچه که از رسول خدا باقی مانده است از آنچه که خدا فیء قرار داده برای او. پس ابوبکر گفت همانا رسول خدا گفت: ما ارث به جا نمی گذاریم، آنچه که از ما باقی می ماند صدقه است. پس فاطمه دختر رسول خدا غضبناک شد و ترک کرد او را (با او قهر کرد)، و قهر او از بین نرفت تا از دنیا رفت

البخاری الجعفی، ابوعبدالله محمد بن إسماعیل (متوفاى۲۵۶هـ)، صحیح البخاری، ج ۳ ، ص ۱۱۲۶تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامه – بیروت، الطبعه: الثالثه، ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷٫

طبق روایت صحیح بخاری حضرت زهرا علیها السلام، ابوبکر را در نقل روایت «لانورث» تصدیق نکرد و حرف او را قبول نکرد، با این وجود چطور می‌شود قبول که حضرت زهرا علیها السلام ابوبکر را عالمترین افراد به روایات پیامبر صلی الله علیه و آله می‌دانست؟!!! و روایت او را قبول کرده است؟!!!

نتیجه

بنابراین ابوبکر که حضرت زهرا علیها السلام را از فدک محروم کرد، طبق روایت معتبر اعتراف کرده است که اهل بیت و حضرت زهرا علیها السلام از پیامبر صلی اله علیه و آله ارث می‌برند.

 

*موفق باشید

 گروه پاسخ به شبهات

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x