مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

بررسی تاثیر درمان دیالکتیک – رفتاری با رویکرد مذهبی

بررسی تاثیر درمان دیالکتیک– رفتاری با رویکرد مذهبی جهت درمان خشونت علیه شریک جنسی در مردان، ارومیه، ۱۳۸۷-۱۳۸۶ (کارآزمایی بالینی)

چکیده:پیش زمینه و هدف: خشونت علیه شریک جنسی تهدید کننده جدی سلامت عمومی است و اکثر درمان ها بر روی قربانی انجام شده اند لذا لازم است درمان های دیگری بر روی مرتکبین خشونت بررسی شوند.
مواد و روش: برای بررسی تاثیر درمان دیالکتیک رفتاری با رویکرد مذهبی بر روی خشونت علیه شریک جنسی ۳۸ مرد مرتکب خشونت فیزیکی در یک مطالعه کارآزمایی کنترل شده تصادفی شده ارزیابی شدند. تخصیص تصادفی بلوک بندی شده برای تقسیم مراجعین به گروه مداخله و مقایسه بکار برده شد. در گروه مداخله از درمان دیالکتیک رفتاری با رویکرد مذهبی و در گروه مقایسه از درمان شناختی استفاده شد. خشونت علیه شریک جنسی و مذهبیت دو ماه قبل و بعد از مداخله توسط پرسش نامه های استاندارد خشونت علیه شریک جنسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مقیاس تعدیل شده طرح مذهبیت دانشگاه بوستون اندازه گیری شدند.
یافته ها: ۱- روان درمانی دیالیکتیک رفتاری با رویکرد مذهبی در کاهش خشونت علیه شریک جنسی موثرتر از روان درمانی شناختی است (p=0.018 برای خشونت فیزیکی و p=0.011 برای خشونت روانی). ۲- مذهبیت با خشونت علیه شریک جنسی همبستگی منفی دارد (rs=0.711).
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مذهبیت همبستگی معکوسی با همسر آزاری دارد و خشونت علیه همسر را در مردان مرتکب به آن می توان به نحو موثرتری با روان درمانی جامع و دیالکتیک رفتاری رفتاری با رویکرد مذهبی درمان نمود.

 
کلید واژه: خشونت علیه همسر، مذهبیت، درمان دیالکتیک- رفتاری، درمان شناختی
 نویسندگان:  موسی زاده حسین*, مرقاتی خویی عفت السادات, اصغرنژادفرید علی اصغر, مرقاتی خویی طاها, صدقیانی فر علی, متولیان سیدعباس

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x