مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

تاثیر بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان IgA ترشحی، کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن

چکیده:مقدمه: از آنجا که استفاده از بازی های الکترونیکی خشونت آمیز به عنوان منبعی استرس زا به طور گسترده در میان کودکان و بزرگسالان رواج یافته است، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر انواع بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمایی انجام شد.
روش: این پژوهش مطالعه ای تجربی از نوع پیش – و پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور ۲۰۹ دانش آموز با دامنه سنی ۱۵-۱۲سال به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای از میان مدارس راهنمایی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انتخاب و به ۹ گروه تقسیم شدند. ۸ گروه به مدت ۴۰ دقیقه به بازی با انواع بازی های رایانه ای درجه بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح؛ با – و بدون موسیقی) پرداختند. درجه حرارت بدن ۱۰ دقیقه قبل از شروع بازی و ۵ دقیقه مانده به پایان بازی و کورتیزول ترشحی و IgA ترشحی، ۵ دقیقه بعد از بازی به عنوان شاخص های سلامتی آزمودنی های گروه های آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) اندازه گیری شد. همچنین کلیه آزمودنی ها به گویه های پرسش نامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند.
یافته ها: بازی های رایانه ای پرخشونت باعث کاهش سطح IgA ترشحی، افزایش کورتیزول و افزایش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنسیت شدند.
نتیجه گیری: شاخص های سلامتی یا تغییرات نوروایمونواندوکرینی آزمودنی ها، متاثر از وجود یا عدم وجود موسیقی متن بازی، نوع بازی از نظر محتوای خشونت، سنخ شخصیتی و جنسیت آزمودنی ها است.
کلید واژه: بازی های رایانه ای، خشونت، سلامت، کودکان

نویسندگان:  علی پور احمد*, آگاه هریس مژگان, سیادتی سیدمحمد, نوربالا احمدعلی

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x