مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

تاثیر درجه خشونت بازی های رایانه ای بر پاسخ های قلبی- عروقی نوجوانان: با در نظر گرفتن سنخ های شخصیتی

چکیده:هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر خشونت بازی های رایانه ای بر پاسخ های قلبی- عروقی در نوجوانان دختر و پسر بود. به این منظور ۲۰۹ نفر از دانش آموزان پایه اول راهنمایی شامل ۱۰۸ دختر و ۱۰۱ پسر با میانگین سنی ۱۲ سال و ۷ ماه (دامنه سنی (۱۲-۱۵ به روش تصادفی خوشه ای از میان مدارس مناطق ۲۲ گانه شهر تهران انتخاب شدند و به ۹ گروه تقسیم شدند. از میان این ۹ گروه، ۸ گروه به مدت ۴۰ دقیقه به انواع بازی های رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت (در دو سطح همراه با موسیقی متن و بدون موسیقی متن) پرداختند. ده دقیقه قبل از شروع بازی و ۵ دقیقه مانده به پایان بازی، تعداد ضربان قلب در دقیقه و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک آزمودنیهای گروه های بازی و آزمودنیهای گروه گواه (بدون بازی و در حالت استراحت) در وضعیت نشسته اندازه گیری شدند. همچنین کلیه آزمودنیها «سیاهه شخصیت نوجوانان آیزنک» را تکمیل نمودند. تحلیل نتایج با استفاده از ANOVA نشان داد که در اغلب موارد تجربه تنیدگی بازی ها به کاهش برپایی فیزیولوژیکی منجر می شود که موافق با نظریه تخلیه هیجانی است، اما افزایش پاسخ های قلبی- عروقی در برابر تجربه برخی از بازی ها، بیشتر تحت تاثیر رگه های شخصیتی (نورزگرایی، پسیکوزگرایی) و چالش برانگیز بودن بازی است.
 

کلید واژه: بازی رایانه ای، پاسخ های قلبی- عروقی، سنخ شخصیتی

 
 
نویسندگان:  علی پور احمد, آگاه هریس مژگان*

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن