مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

رابطه عوامل شخصیت با گرایش به خشونت: نقش میانجیگر پایگاه های هویت

چکیده:

هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین پنج عامل شخصیت و گرایش به خشونت، به علاوه شناسایی نقش پایگاه های هویت به عنوان متغیری بود که ممکن است در این بین اثر میانجیگر داشته باشد.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه شامل دانشجویان مجرد مشغول به تحصیل در دو مقطع کارشناسی و دکترای حرفه ای در دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که ۴۵۸ نفر (۲۶۷ دختر و ۲۱۸ پسر) از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای و در دسترس انتخاب شدند و نسخه کوتاه سیاهه پنج عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا (۱۹۸۷)، پرسشنامه گسترش یافته سنجش هویت من آدامز (
یافته ها: از بین ابعاد شخصیت، روان آزرده خویی رابطه ای مثبت و باز بودن، موافقت پذیری و وجدانی بودن رابطه ای منفی با گرایش به خشونت نشان داد. تحلیل مسیر نشان داد که مسیرهای روان آزرده خویی و وجدانی بودن به گرایش به خشونت با واسطه هویت سردرگم و مسیرهای برون گرایی و باز بودن به گرایش به خشونت با واسطه هویت زودرس معنی دارند.
نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر رابطه بین شخصیت و گرایش به خشونت را تایید می کند. به علاوه، اثبات نقش تعدیل کنندگی هویت در رابطه با شخصیت و خشونت، می تواند باعث بسط و گسترش مبانی پژوهشی و نظریاتی این حوزه شود.

کلید واژه: پایگاه های هویت، خشونت، شخصیت
 نویسندگان:  زاده محمدی علی*, احمدآبادی زهره, ملکی قیصر

 

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x