مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

بررسی دلالی روایات تحریف‌نما در کتاب کافی

استاد الهیات دانشگاه قم
چکیده:   (۵۳۶۵ مشاهده)

  روایات تحریف­نما، ابهام در تاریخ تدوین قرآن کریمـ از نظر برخی­ـ ، وجود روایاتی که درباره تشبیه رخدادهای کلان امت اسلام به وقایع امت‌های پیشین است، و عدم یادکرد نام معصومان (ع) در الفاظ قرآن، مهم‌ترین عوامل پیدایش اذعان به تحریف قرآن به شمار می‌روند. در این میان، آنچه بیش از سایر عوامل قابل تأمل و بررسی است، وجود روایاتی­ـ به ظاهرـ دال بر تحریف قرآن در میان کتب گوناگون است که برخی از آن­ها بیش از سایر منابع اهمیت و اعتبار دارند.

  این پژوهش، بر آن است تا فارغ از بررسی‌های­ انجام شده سندی و اِسنادی، به بررسی متنی روایات مورد استفاده
تحریف­گرایان در کتاب کافی بپردازد. گام نخست این مقاله به استخراج تمامی این روایات­ـ به ظاهر مرتبط با تحریف­ـ که حدود هشتاد روایت از کتاب کافی است، اختصاص یافته و در ادامه محل نزاع در هر روایت تبیین شده و پس از نقد و بررسی دقیق و مستند تک تک این روایات، دسته­بندی نهایی ارائه شده است. شواهد درون­متنی، سیاق روایات، ‌قراین برون­متنی و سخنان دانشمندان اسلامی دست­مایه ما در این نقد و بررسی­ها است.

  در این تحقیق معلوم می­شود که مقصود مرحوم کلینی از نقل هیچ یک از روایات یاد شده از کتاب کافی، بیان تحریف قرآن به زیاده و یا نقصان نبوده است، از این رو، ادعا و اتهام تحریف به ثقه الاسلام کلینی باطل بوده وکتاب گران­سنگ حدیثی کافی روایتی دال بر تحریف قرآن ندارد.
مؤدب سید رضا، حدادیان عبدالرض. بررسی دلالی روایات تحریف‌نما در کتاب کافی. حدیث پژوهی. ۱۳۸۸; ۰ (۲) :۲۹-۵۸

URL: http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-۱-۷۶-fa.html

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x