مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

نگاه فقه الحدیثی به روایات «نواقص العقول»

نویسنده : حیدر عبد الکریم مسجدی

چکیده :

برخی روایات اسلامی، زنان را نواقص العقول توصیف کردهاند، این روایات با برداشتها و برخوردهای متعددی مواجه شده است، وموجب برانگیختن جدالی درعرصههای علمی شده اند؛ و نوشته های متعددی، در قالب های مختلف پیرامون این موضوع نوشته شده است. در مجموع سه برخورد با این روایات میبینیم؛ برخی منکر صدور آنها شدهاند، عدهای با پذیرش آن، قائل به کاستی عقل زنان شده و گروهی نیز آنها را پذیرفتند و راه تأویل را انتخاب کردند.
لازم به یاد آوری است که این نصوص در مهمترین منابع حدیثی فریقین آمده است، به همین دلیل لازم دانستیم آنها را از جوانب متعددی مورد بررسی قرار دهیم، و به این نتیجه رسیدیم که صدور این روایات انکار ناپذیر است، و متن آن نیز قابل اعتماد است، لذا چارهای جز بررسی داللت آن نداریم.
پس از بررسی معانی »عقل« در لغت و حدیث، و با کمک قرینه های به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم که مقصود از عقل در این روایات، دیه است، و مراد جدی از این دسته از روایات، نکوهش غلبه زنان بر مردان است.

کلیدواژگان : عقل، ایمان، زنان، نواقص العقول.
http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51006a3628.pdf

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x