مطالعات متفرقه (خارج از سیر مطالعاتی)

معناگرایی و معنویت در پدیده ‏های فراروانشناختی

چکیده

دانش بشر، روز به روز در حال گسترش است و بشر همواره به دنبال کشف ناشناخته‏های خویش و جهان خویش بوده است. درنوردیدن مرزهای دور و دراز علم و گشودن افق‏های ناگشوده در جهان معاصر حیرت‏انگیز است. به باور بسیاری از متفکران، پیشرفت علوم تجربی با وجود فایده‏های فراوانش، انسان را از توجه به جهان معنا و نیاز اساسی‏اش به معنویت، غافل کرده است. پرسشی که سال‏هاست پیش روی انسان قرار دارد این است که آیا بشرخود می‏تواند راهی به آسمان بگشاید؟ آیا می‏توان با بضاعت انسان کنونی، وجود جهانی غیر مادی را اثبات کرد؟ از این گذشته، آیا یافته‏ های علمی با آنچه در قرآن مجید با عنوان جهان غیب، یاد شده، نسبتی دارد؟ آیا اموری که در قرآن به صورت معجزه ، کرامت و امور خارق العاده و غیر مادی دیگر نقل شده است با موضوعات فراروانشناسی جدید نسبتی دارد؟ آیا قرآن اموری همچون خبردادن از غیب، تاثیر بر اشیاء از نزدیک یا دور و آگاهی از امور پنهان و غیبی را تایید می‏کند یا به نفی آنها می‏پردازد؟ و در نهایت اگر میان دو نسبت رابطه ‏ای وجود داشته باشد، نسبت و رابظه معنویت و این‏گونه پدیده‏ های فوق ظبیعی چیست؟ مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‏ ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق ظبیعت خوانده می‏شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابظه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق ظبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.

واژگان کلیدی معناگرایی، معنویت، عرفان، ماتریالیسم، فراروان شناسی، فوق ظبیعت، ادراک فوق حسی، دورجنبانی، اندیشه خوانی، رویا، تله پاتی، تقوا، دعا

 

فصلنامه-مطالعات-معنوی/شماره-سوم-فصل-نامه-مطالعات-معنوی/معناگرایی-و-معنویت-در-پدیده

شبکه بین المللی مطالعات ادیان

اینفورس (شبکه بین المللی مطالعات ادیان)،‌ بخشی از یک مجموعه فعالیت های فرهنگی است که توسط یک گروه جهادی مجازی انجام می شود. این گروه  بدون مرز، متشکل از اساتید، طلاب، دانشجویان و کلیه داوطلبان باایمان و دغدغه مندی است که علاقمند به فعالیت علمی جهادی در عرصه جنگ نرم هستند. شما هم می توانید یکی از اعضای این گروه باشید(اینجا کلیک کنید). فعالیت های سایت زیر نظر سید محمد رضا طباطبایی، مدرس ادیان و کارشناس صدا و سیماست. موضوعات سایت نیز در زمینه سیر مطالعاتی با رویکرد تقویت بنیه های اعتقادی و پاسخ به شبهات است.

0 0 رای ها
شما هم امتیاز بدهید..
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x