خواستگاه جنبشهای نوپدید دینی از نگاه جامعهشناختی
خواستگاه جنبشهای نوپدید دینی از نگاه جامعهشناختی
چکیده
جنبشهای نوپدید دینی (NRMs) عنوانی برای هر گروه و حرکت اجتماعی است که بعد از دههی ۱۸۰۰ میلادی مبتنی بر پارهای تعالیم و آموزههای معنوی، داعیهدار ایده معنوی جدید و آسانی در به سعادت رساندن انسان معاصر است. نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعهشناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبشهای معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است. یکی، خاستگاه جنبشهای نوپدید معاصر که در دامن بزرگانی همچون آگوست کنت و امیل دورکیم رخ داده، چنانچه تقابل علاقههای جامعهشناختی و دغدغههای دینی در تفکرات پدر جامعهشناسی ـ آگوست کنت ـ موجب میشود تا او را در فضای این مقاله به واسطه تأسیس یک فرقه جدید، همچنین پدر جنبشهای معنوی معاصر نیز بنامیم. از طرفی امیل دورکیم که بیرغبتی و زوال دین در جامعه را میدید و از سوی دیگر، دین را مهمترین عامل ایجاد یکپارچگی و نظماجتماعی میدانست. به ابراز نظریههای التقاطی دربارهی جامعه و دین پرداخت که اکنون همگی آنان از اصول اساسی معنویتهای سکولار بهحساب میآیند.
و دیگری، ماهیت جنبشهای نوپدید دینی از نگاه جامعهشناختی است. در این بخش آمده که برخی جامعهشناسان، فرقهها را از آن جهت پسندیده، لازم و برای حیات و نظماجتماعی ضروری میپندارند که نمونههای مناسبی از قرائت دینی متأثر از اصول جامعهشناسی و مؤلفههای مدرنیته هستند.
محمدحسین کیانی
واژگان کلیدی: فرقهگرایی، جنبشهای مسیحی، اعتراضات دینی، کلیسا، مسیحیت کاتولیک، پروتستان.