۲۶ مهر ۱۳۹۶ ..."/> ۲۶ مهر ۱۳۹۶

اجتهاد در تفسیر روایی نورالثقلین

استادیار دانشگاه تهران
چکیده:   (۷۱۸۸ مشاهده)
تفسیر که توسط شیخ عبد علی بن جمعه عروسی فقیه و محدث امامی مذهب در نیمه دوم قرن یازدهم هجری و یا نیمه اول قرن دوازدهم نوشته شده است، تفسیری روایی به شمار می‌آید و حاوی بیش از سیزده هزار روایت است. این روایات را به عنوان روایات تفسیری ذیل آیات قرار داده است، به همین جهت این تفسیر در نگاهی گذرا، تفسیری روایی است ولی نگارنده در این پژوهش نشان داده است که این تفسیر به رغم اینکه به تفسیری روایی مشهور است، از خالی نیست. هر چند مفسر از اظهار نظر صریح برای تبیین آیات پرهیز کرده، تفکیک و گزینش روایات و چیدمان آن‌ها مبتنی بر یک نوع تلاش فکری با شیوه‌ای هدفمند صورت گرفته است. در این مقاله از این تلاش فکری به تعبیر کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که بر مبانی و عوامل معرفتی و غیر معرفتی او استوار است.
واژه‌های کلیدی: حویزی، نورالثقلین، اجتهاد، مبانی معرفتی، مبانی غیر معرفتی، تفسیر روایی.
مهدوی راد محمدعلی، مصلایی‌پور عباس، فهیمی‌تبار حمیدرضا. در . حدیث پژوهی. ۱۳۸۸; ۰ (۱) :۲۲-۴۴

URL: http://s-hadith.kashanu.ac.ir/article-۱-۸۳-fa.html

آموزشگاه مجازی اندیشه، یکی از زیر مجموعه های اینفورس، دوره های آموزشی متعددی را به صورت مجازی و در تلگرام برگزار می کند. شما با شرکت در این دوره ها می توانید به توانایی های بسیار خوبی دست پیدا کنید. برای مشاهده جزئیات بیشتر روی عنوان دوره دلخواهتان کلیک کنید:

دوره شبهه شناسی | دوره مهارت ورزی تلگرام و اینستاگرام | دوره راهنمای مقایسه ای ایمان  |  حدیث خوانی کاربردی |  دوره اسلام و مسیحیت مقایسه ای دوره آموزش کاربردی تعبیر خواب  | دوره چرا حجاب | دوره تحول ۹۶

 


مقالات زیر را هم بخوانید

مطالب مرتبط

Top